|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag hittade denna: Länk En 2 tons dragkrok för 236,50 euro (utan kabelsats) är ju inte dyrt för en helt ny. Man blir ju nästan sugen, så man skulle kuna åka MW med husvagnen istället för Volvon... /Mats J | |
alain |
tänk att bilen måste går igenom registrering besiktning inom 1 månad efter montering kostar 400:- din bil är ganska tung i total vikt 2500kg? då har du kvar 1000kg att dra med B körkort. min husvagn väger 1300kg. det problem har jag med min 750 E38 jag håller på att tag BE kort. 2 tons är den maximal som du kan drar med en 50mm kulla, därefter måste du har 60mm, men 60mm passar inte din husvagn. tänkte samma som du, räknade 2500 för dragkrok 2000:- för kabelsats plus 2500 för montering. jag lämnade bilen till widabil. (låsavtagbar dragkrok, kabelsats med extra kabel som ladar bateriet i husvagn när man kör, montering på det hella, köpte på BMW locket som tecker över när man tag bort dragkrok (250:-).samalagd kostnad 8000:- med garanti för allt. BMW ville har 14000:- för samma sak. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Jag har redan en elmodul till dragkrok så den behöver jag bara komplettera med kablarna. Monterar gör jag själv. Kroken och bilen är gjorda för max 2000kg, så det är 50 kula som gäller. Men husvagnen jag har ligger på 1100kg, och det är väl inte säkert jag klarar den på B kort. men har ändå funderat på BE för att kunna köra biltransportsläp. Varifrån köpte du din krok? /Mats J |
|
alain |
hej Mats J min krok köpte jag den på widabil på hisingskärra efter bekebol. du kan titta på din bilregistreringspapper hur mycket du kan dra med B körkort. om total vikt på bilen och total vikt på husvagn inte överstiger 3500kg då kan du köra med B kort. jag görde teoritest BE föra vecka och lyckades. 55 frågor. ca 8 frågor om körning med släpp, resten är B teorifrågor. nu det återstor att göra uppkörning som innehåller: uppkörning med tungsläpp, sekerhetskontrol och kunna förklara munlig en funktionbeskrivning på olika frågor. om du går genom en skola, den minsta kostnad är 6500:- i packet pris plus cirka 1500 för teoritest, uppkörning och tillverkning av ny körkort. om du har mera frågor, efter som jag håller på med det just nu, jag kan svara så gott jag kan. MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Jag har hört att de ska höja totalvikten till 4500 kg, eftersom de flesta med suvar mm idag kör olagligt. Vi blev nämligen erbjudna att ta ett sådant körkort genom jobbet, men det lades ned pga denna kommande lag-ändring. Jag har dock noll koll på när det kommer och så. /S |
|
Paap Reeder |
Mats! Innan du köper måste du kolla att rätt testsiffror finns. Siffrorna måste vara godkända av sv vv annars kan du sälja kroken på återvinningen för 7:-/kg. Minns nu inte vilka det är men när jag mejlade med vv så minns jag att det är ett jäkla mess med detta. Du kanske kan söka på min tråd. Jesperado kan detta. Nu hinner jag bara konstatera att en s.k "tyskkrok" inte duger och man får inte dispens om inte siffrorna stämmer. MVH /// Paap R |
| Jag gjorde min draganordning själv för 1000:- å då får jag dra 1500kg med min 740 -93 | |
|
Ett varningens finger bara. Jag har precis själv installerat dragkrok på min 740 -99 och i mina reg.papper står det att jag får dra 2100 KG. Kroken måste vara godkänd för MINST detsamma. Annars underkänns den vid besiktning. I mitt fall var kroken klassad för 2200 KG och blev därmed godkänd. Kostade 280 riksdaler hos bilprovningen. |
|
|
Mats: Motor Nord säljer samma krok som jag skaffade. Bosal en löstagbar krok. Komplettera med 1 täcklucka från BMW, ett par clips och originallack på sprayburk. Skitsnyggt! BMW's artikelnummer följer med i beskrivningen. Jag har ett nummer till en kille i Båstad som jag köpte min krok av. 4500:- komplett med elsats till bilar med "Check Control" |
|
|
BMW750!A Det pratas om en lagändring enligt EU direktiv... Vi pratade en del om det när jag höll på att ta BE på trafikskolan och de sa att det kommer inte att ändras inom de närmsta åren utan troligen inte innan 2013 enligt min körlärare, hon tyckte att det var lika bra att ta det var inte så svårt eller dyrt endå... |
|
|
Bimmern Okej, där blev vi nog blåsta på konfekten då. Kanske inte svårt eller dyrt, men det tar tid och då kanske på dagtid som de flesta körskolor har öppet, tjänstgör jag. Är Du 100 säker på att det inte kommer förrän 2013? /S |
|
Paap Reeder |
... precis som jesplind säger. Jätteviktigt att kontrollera samt även att dessa ISO-siffror eller vilka det nu var stämmer. Jag fick dispens eftersom inte mitt märke längre tillverkades för min rätta dragvikt så min är typad för 1500 ... inte 1600 som det står på kroken ty ISO- siffrorna var inte rätt. MVH /// Paap R |
Paap Reeder |
Litet minnen med V.V Länk MVH /// Paap R |
alain |
man kan har en drag krok som är 50mm och godkänn för över 2000 kg men man får inte dra mer med en kula som är 50mm. isf man måste har en 60mm kula och det finns inte många släpp som har till 60mm MVH ((Alain)) bromsningen är första tecken på rädsla !!! Länk |
|
Släpvagnsvikten på kopplingsanordning måste som sagt minst motsvara bilens släpvagnsvikt. Provningsnormen är det viktiga och det som oftast ställer till det, är det en helfordonsgodkänd bil måste kopplingsanordningen vara provad enligt EG 94/20, annars räcker det med en nationell provningsnorm (SS3501). jesplind: Bra prutat på Bilprovningen, priset är egentligen 380:-. ;) alain: Det finns ingen begränsning för högsta tillåtna släpvagnsvikt på 50mm kula bortsett från nationellt godkända kopplingsanordningar (SS3501). Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Sorry, ska vara 380 riksdaler på ett redan reg.besiktat fordon. Tror fingrarna dansade iväg på tangentbordet... ;-) |
|
|
Jesperado, den krok jag länkar till är altså svår att få godkänd eftersom det inte finns helbilsgodkännande för en så gammal bil som E32 och nationellt godkännande ss3501 knappast finns eftersom det isåfall skulle ha provats speciellt för Sverige. Det lustiga i sammanhanget är att monteringsanvisningen som det länkas till är för en Brink krok!!! Den borde ju kunna ha ett Sverigegodkännande. Räcker detta för besiktningen, som står i annonsen: Anhängerlast 2000kg Typ 1658 ABG-nr 3919 D-värde 11,0kN Stuzlast 75 kg Eller vad skall man maila och fråga efter? /Mats J |
|
|
Eller finns det någon som känner till en lika billig 2 tons krok som säljs i Sverige? /Mats J |
|
Paap Reeder |
1658 görs väl inte för 2000kg ... utan för 1600. Det var därför jag fick dispensen från vv. Det var vv som kollade upp detta. MVH /// Paap R |
|
Mats J: Det är provningsnormen det hänger på. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Paap, på hemsidan jag länkar till står det 2 ton och hänvisar även till F3919 som borde vara för typ 1658 om man kollar på den länkade brink installationsanvisningen. Man kanske skall kolla med Rameder hur dom kan säga att den är för 2 ton? Jag får nog maila lite... /Mats J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.