AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
950

värme i kupé problem

Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Jag har läst som en tok här på forumet men kan inte hitta nå svar ,
Jag har precis köpt en 95:ans E34 och är överlycklig så klart men när jag drar igång ac ´n ( lilla ac´n med vajer spakar ) så blir det kallt i mitt utblåsen men vid vindrutan drar det varmt men än så svagt och jag tänkte att det kanske skulle göra det så det inte immar igen av kondens , men problemet ligger i att det även blåser varmt vid fötterna så jag blir tvungen att dra av den vredet och jag får en bra temperatur i kupe´n men det drar bara varmt vid förarsidan? Jag har även en 7 serie som är nästan identisk men när jag kör på auto kyla ( ca 20 C ) så brukar det dra varmt i baksätets golv ? kan det verkligen vara så gjort att man inte ska ha någon drag vid benen då ac är igång ?

ugge
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Nej det skall komma kyla i alla ventilations utblås tror jag (var ett tag sedan jag ägde en E34) , kanske ngn ventil som gett upp?
Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Det kluriga är att även polarens 530 e34 har också exact samma symptom att det är en svag värme vid rutan och sidorutorna. Men man kanske skulle ha tagit isär värmeventilspaketet och se om allt är ok med dem.

ugge
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Kolla så värmeventilerna stänger (se mektips) om dessa inte stänger. Mät spänningen i kontakten 1st + och sedan jordas dessa ner via klimatanläggningens stydon (se mektips byte kupéfilter)

Om du har spänning och jord och dom läcker=renovera ventilerna.

Om du saknar jord så kan felet ligga i stydonet, tar ut och öppna huset, kolla så kretskortet eller kontakten inte ärgat.

Det sista felet är reglermotorn för varm/kalluftblandning. Hö av dig igen om inte hittat felet.

Du kan alltid styrpa slangen med en tång så slipper du värmen tills du hittat felet.

Mvh Jonas
480 mogge, vad menar du med att dom läcker.?
läcker vatten spänning?
Visa användare
111
mogg
e36 318 is -93
e36 318 is -97
Ska testa Mogge ( coolt namn :) ) . jag tar och tittar över det i helg.

ugge
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Ett litet förtydligande:

Värmeventilerna är öppna när jord saknas, dvs stänger när man vrider ner vä reglage till min (finns ett stoppläge) Detta stänger båda.

Ventilerna pulsar normalt med en frekvens på några hertz, dvs slag per sekund. Detta för att släppa in varmvatten om vredet är i det "varma" området.

Ett inte ovanligt fel är att ventilerna hänger (skit) sig eller någon tätning går åt pipan. Man får öppna för att kontrollera. (kolla gärna under

Mvh Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.