AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
786

kyla och värme i kupén

jo
4
john_E38
BMW 740ia -97
Har problem med temperaturen i bilen. Har acc, och när jag väljer 16grader så kyler den men när jag höjer den till 17 eller 18 grader så blir det rena bastun ( varmt alltså =) ) + att startar jag bilen när det är varmt i kupén så höjs inte fläkt varven auto när den är ställd på ex.. 17 grader. Så fort jag klickar på auto så lägger sig varven på mittenläge och följer inte temperaturen.

Någon som känner igen sig? eller vet vad för fel det kan vara?

BMW 740ia -97
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Är nog enklast att göra en diagnos för att se om det finns någon vettig felkod.

Har bara micklat en del med ACC'n på en betydligt äldre bil, men kan tänka mig att principen är ungefär lika. Det lär sitta givare som känner av kupé-temp, ute-temp, samt spjällägen. Om exempelvis innetempgivaren är trasig och därmed lurar systemet att det är smällkallt i bilen så vill givetvis styrenheten slå på hög värme. Att det fungerar på 16 grader kanske beror på att den då går i ett ovillkorligt kylläge eftersom att 16 är lägsta temp.
Det skulle också kunna förklara varför den inte höjer fläkthastigheten - styrenheten tror att det är kallt i bilen redan, varför då blåsa på med max fläktfart?

Så jag gissar på innertempgivare alternativt styrenheten. Men gör diagnos som sagt till att börja med. Innertempgivaren borde vara enkel att mäta, den ska nog ge ett visst motstånd vid en viss temperatur, och själklart förändra motståndet om du kyler/värmer den.

---
Min bil: Länk
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Prova ställ upp tempen ganska mycket, inte på max men snäppet under, och se om den ökar fläkthastigheten. Möjligen drar den inte på så hemskt mycket eftersom att det är ganska varmt ute, men den borde öka farten iaf. Anpassar den inte farten öht skulle jag nästan gissa på styrenheten.

Observera att jag egentligen inte har någon större koll på hur ECC'n fungerar i E38 så jag spånar bara lite..

---
Min bil: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.