AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.004

Mysko svart låda?

ue
30
uenikjon
530 iAM T -01
525 ix A -93
Har en 525 ix (E34) -93:a. Har ingen fungerande kyla efter byte av värmepaket, kan det hänga ihop. Har också haft ett (har kommit och gått)väsnade eller vinande ljud från en svart låda vid topedvägen bakom + polen. Lyfte på plastlocket och där finns två metalklumpar som det står BOSCH på vad är det? Har oxå sluta väsa eller vina från denna hänger det ihop med AC:n?

530 iAM T -01
528 iA -96
Bo
798
Bostedt
735iA -87
735il -91 (Manuell,diffbroms)
Chevrolet Blazer -99
Hej!
metallklumparna du hittat är dom två ventiler(värmeventilerna) som styr in varmt vatten till värmepaketet...dom har endast 2 lägen öpnna eller stängda och regleras via temperaturvreden i kupen...allt hänger säkerligen samman med bytet av värmepaketet...
är kontakten till värmeventilerna inkopplad?
Har du bytt själv eller på verkstad?
nytt el. beg?
samma som det som satt där tidigare dvs gjort för ac?
Är allt inkopplat som det skall?
Kolla säkringen/arna för klimatanläggningen?
kolla att den avlånga boxen bakom värmepaketet närmast torpedväggen är inkopplad i båda ändar: 4 kontakter, 2st på varje sida i färgerna blå,gul,vit,grön.

Mvh Andreas
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Dum fråga men har du fyllt acn efter bytet?
Har du bara värme eller har du normal friskluft?
Är allt ordentligt luftat efter bytet?

mycket frågor men kan vara lite olika fel....

Mvh Andreas
ue
30
uenikjon
530 iAM T -01
525 ix A -93
Tack för svaren. Värmeventiler...ok har haft vreden på 18 grader dom senaste veckorna därför kanske det varit tyst. Bytte värmepaket själv och det var ett litet meck men gick hyfsatt bra. Läste någonstans att det sitter två kontakter vid sidorna av värmepaketet hade lös dom när jag bytte värmepaketet kanske någon av dom som glappar. Luftning? Värmen fungerar fint däremot var det kylan som gav upp...ska kolla kontakterna kanske räcker med att skruva bort sidostyckerna på mittkonsolen?

530 iAM T -01
528 iA -96
ue
30
uenikjon
530 iAM T -01
525 ix A -93
Värmen fungerar utan problem. Däremot när jag trucker in AC knappen så väser det lite....kanske är för lite köldmedia. Får provtrycka?

530 iAM T -01
528 iA -96
Bo
798
Bostedt
735iA -87
Chevrolet Blazer -99
Har du en voltmeter/multimeter såkan du mäta i kontaktstycket till värmeventilerna:
Ta loss kontaktstycket och mät så det finns ca 12 v där då du har reglaget i bilen på kyla(bilen igång eller åtminstone tändningen)....

Då du vrider reglaget i bilen till kyla så ska värmeventilerna stänga gör dom inte det så flödar varmvatten in i värmepaketet och det blir en omöjlighet att få nån kyla.....

det där väsande ljudet känner jag igen från min gamla 525a också men den kylde då iaf...frågan är om det kommer från kompressorn eller värmeventilerna kommer det från värmeventilerna så kanske dom inte tätar ordentligt....

Värmeventilerna är förövrigt ett väldigt vanligt fel på många bmw....en rengöring av dom kan fungera ibland men på min ena 735 var tätningarna så sönderätna så jag köpte nya på bmw för 2200kr men har fått reda på senare att det även finns en sorts repsats till dom....

Då du tar loss sidostyckena under brädan så ser du boxen med dom fyra kontakterna jag skrev om så kolla även dom...den övre kontakten på förarsidan tror den är vit med en massa kablar matar värmeventilerna...om den har hoppat ur vilket har hänt för mig så tappar du spänningen till ventilerna och vänstra sidans spjällmotorer om jag inte minns fel....

Mvh Andreas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.