AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
8.648

Köpa nya ljuddämpare

Sida 2 av 2
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Då har jag beställt ett Eisenmann 2x76 hos Xerius Racing. Mycket trevligt bemötande där av Jimmy.
Skickas 24 april från Tyskland.
Berätta för mig hur underbart ljud jag kommer att få!

Gemini__
Ahh, bra val. =)

Du kommer få ett underbart ljud. Tänk på att systemet har en inkörninsperiod innan det slutgiltiga soundet uppnås.

Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Låter underbart att det bara blir bättre och bättre under sommaren! Här ska gasas!
Oz
121
Ozzikatten
BMW 530e sedan -20
Idag kom min Eisenmann ljuddämpare. Imorgon bitti blir det upp tidigt och skifta ljud! Det är gott å leva!
bm
860
bmw_patricia
BMW 328Ci -00
BMW Z4 3,0Si -07
Jag älskar det ljudet! Du hör ingenting innan den är inkörd. Även efter man har kört in den så låter det lite mer när dämparen är varm!
Colafant
passar inte eisenmann systemet rakt på? eller måste man kapa original systemet?
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Lyfter tråden då jag inte hittar något svar på min fråga.

Jag är inne på att byta avgassystem och Eisenmann race är en av de system jag tittat på. Jag är ute efter ett mullrande, dovt gurglande ljud, inte ett skarpt skrikande ljud.

Jag förmodar att ljudet beror lite på vad man har för motor, själv har jag en 3,0:a och sökt efter ljudklipp på nätet men det känns inte att de klipp jag tittat på ger en bra bild av ljudet.

Jag har bara hört en M3:a E46 med race i verkligheten och det låter lite väl skarpt tyckert jag.

Vill inte ha något system som låter löjligt mycket för det blir bara pinsamt, utan är ute efter lite sportigt märkbart grovt ljud

Någon som kan guida mig lite utifrån egna erfarenheter?

Mvh/Rolle
sc
179
scheller
BMW x1 xdrive 23d -10
BMW 330i Touring E91 - 06, Såld
BMW Z3 2.8 Coupe -99, Såld
Jag äger idag "Monobike"´s z3 coupe 2.8, och den har Eisenmann sport heter det väl :) Ljudet är lagom för att använda ett tråkigt ord i sammanhanget. Det låter fint när man startar upp och lite "mullerskrikande" när man trycker på, annars är det väldigt anonymt vid vanlig körning, i mitt tycke ett kanonsystem.
Har tyvärr inga filmer på det, mer än en uppstart och bilen sover i garaget nu. Hör av dig om du vill ha en mailad film på uppstarten... vet inte om det kan hjälpa visserligen :)

Mvh
/andreas.
Visa användare
147
Monobike
535iM -00
Ljuddämparen på min f.d z3 är en "Custom" eisenmann sport.
När jag ägde bilen tyckte jag det var för lite ryt i ljudet, race var däremot för mycket så det är ett mellanting.
Jag modifierade ljuddämparen genom att täcka över 50% av perforerade rören. samt en ompackning av dämpmattan (flödet är oförändrat).

Knåpade ihop en liten film med resultatet när det begav sig
Länk

Rollebolle:
En 330 kommer inte att ha samma vassa ton som en m3 pga annan kompression osv.
Vill du ha en grövre baston måste du ha en dämpare med stor volym och stor diameter på röret, det svåra är då att hålla nere ljudnivån när du gasar ordentligt.
Det jag tycker skiljer BMW mot de flesta andra bilar är att de oftast är nästan ljudlösa på tomgång även med ett öppet avgassystem.

/martin
Z3
442
Z3kent
Z4 coupe 3.0si -07
4x76 Eisenmann så klart. Däremot RACE som jag valde lite för tufft hårt ljud, idag ja valt andra alterativet. Det ingen extra ljuddämpare vid 4x76mm. Fult med 4 utblås varför tycker en del? Finishen outstanding när det gäller Eisenmann enligt min erfarenhet.
Ville bara upplysa om att Eisenmann systemet till Z3M passar utan att behöva kapa i originalsystemet..
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Jag får tacka för alla svar. Det lutar att det blir Eisenmann men kanske inte race utan street eller sport som jag tror det heter.

Mvh/Rolle
Visa användare
517
Rollebolle
Z3 roadster 3.0 01
Med risk att det blir lite tjatigt.... har nämligen svårt att bestämma mig om det ska bli Race eller Sport. Av de jag pratat med säger alla olika och lite reserverande, inte så konstigt kanske då smaken är som baken.

Så nu undrar jag om det finns någon som har Eisenmann Race eller Sport och som bor i närheten av Borås så kan man kan få lyssna ljudet.

Om inte är det någon som planerat åka till Mantorp 7-8 Maj så man eventuellt kan lyssna där.

Mvh/Rolle

Jag hade Eisenmann Race på min 330i E46 -02(dvs M54B30) och den lät grymt fint! Då hade jag även Eisenmann soundpipes, dvs raka rör från grenrör.
Nu är väl Z3:an lite sämre ljuddämpad visserligen men jag hade nog valt Race iaf, ljudet från raceversionen låter helt enkelt för bra för att inte välja det :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.