|
|
|
|---|---|
|
Jag köpte mig i våras en Bmw 320i cab -90. Bilens motor var då välldigt gul, men jag tänkte inte mer på det då jag vet att bmw la på ett slags motorvax i motor rummet. Nu idag tänkte jag dock ge mig på att få bort det gula för att få motorn vackert silverfärgad så som det ska vara. Jag la på ordentligt med kallavfettning och lät det verka i ca 5-10 min. Sen gick jag på med vatten och en insekts svamp. Tyvärr utan framgång :( Tyckte mig inte se nån skilnad alls och då höll jag ändå på att gnugga en bra stund. Vad är era tips på hur jag ska få bort det gula från motorn? Nån som har erfarenhet av detta eller liknande? Jag gjorde en sökning men hittade ingen som haft samma problem. | |
|
Kompleterar med 2 bilder på hur det ser ut. Mycket tacksam för hjälp! Länk Länk |
|
| svinto kanske? | |
|
En stark tjärlösare ex smartabs tarremov eller mac prickbort en längre stund o diskborste brukar lösa sånt. MVH/ |
|
|
Vad gäller ventilkåpan så ska den självklart lackas i svart, sedan slipas ränderna och BMW-texten. För att spetsa till det tycker jag detsamma bör göras med insuget. Inte orginal, men det ser bra ut. Nu är det ju en del annat godis i detta motorrum, men ändå: Länk |
|
|
Vaxet är inbränt av värme osv, det är riktigt jobbigt, om ens möjligt, att få bort med kemikalier osv. Mekanisk bearbetning, blästring osv gör jobbet lätt men kräver demontering av ventilkåpan. FP |
|
|
Jag har haft samma problem, Jag plockade av dom och blästrade sen lackade dom. Blev mycket bättre och snyggare + att de blir mycket lättare att hålla rent gemfört med ren aluminium. Lycka till! |
|
|
Ja, blästring eller grovslipning med något roterande stålaktigt låter som det bästa. Kanske går att måla utan blästring, men tveksamt om det blir snyggt. Mirakelmedel tvivlar jag på, men du kan ju prova först såklart! ..kanske finns. |
|
| Tack för alla svar och förslag. Jag gick på kåpan med lite stålull idag och det verkar kunna fungera, det kommer ta tid men det funkar. Stöter jag dock på patrull igen så åker kåpa och insug av för blästring! | |
| Låter som en mycket bra ide. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.