AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
972

ny olja men det tar längre tid för oljelampan att slockna

Be
21
BeesNees
M5.3,8-92
535i-92
hejsan köpte en 540 93a för ett tag sedan.och tänkte kosta på den lite ny olja hällde i mobil 1 5w50 fullsyntet.
nu tar det längre tid för oljelampan att slockna
än det gjort tidigare jag har ju inte en aning om vad det var för olja tidigare heller.nån med samma problem eller en bra lösning skulle vara tacksam för svar..

ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
klart de tar tid me de där blasket... skaffa en 10-40 delsyntet.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Du har faktiskt valt en mycket bra olja, tycker absolut inte att du ska följa edströms råd.

Varför det tar längre tid för oljetryckslampan att slockna, kan ha olika mekaniska anledningar, men det är tämligen vanligt på M60 motorer. Först och främst, hur är det med oljepumpsbultarna, är de kontrollerade och åtdragna?

En annan mycket vanlig felkälla som ger samma symptom är att det finns en backventil i oljefilterhuset som läcker, ju tunnare olja, desto mer läcker det, vilket gör att jag misstänker att det här felet finns. När bilen får stå en längre tid, t.ex. mer än 1-2 timmar eller över natten, så rinner oljan tillbaka ner i tråget och vid motorstart, behöver bilen pumpa upp oljan upp i alla oljekanaler, genom filterhus och filter innan ett oljetryck kan stabiliseras, vilket kan ta upp till 5-10 sekunder. Har motorn däremot varit avstängd endast en kortare tid så kommer fenomenet inte att vara lika framträdande.

__
Bilblogg:
Länk
Be
21
BeesNees
M5.3,8-92
535i-92
ok jo det tar ju längre tid för oljelampan att slockna när den stått bara nån minut står den över natten så slocknar den på en gång.innan jag bytte olja slocknde den direkt.
Be
21
BeesNees
M5.3,8-92
535i-92
bultarna är åtdragna till oljepumpen.men blir jag tvungen att byta olja så kan jag kolla igen.
Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
antar du fyllt i tillräckligt mycket - kollat stickan?

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
du har juh inte skrivit hur länge det tar.

"längre" är ett dåligt begrepp.

svårt att säga om nåt är fel när man inte vet hur länge det tog innan, och hur mkt längre det tar nu.

/mvh jocke
Be
21
BeesNees
M5.3,8-92
535i-92
det är precis så mycket olja det ska vara med gammla oljan slocknade den direkt det gör den nu också när den är kall men är den varm så tar det kanske 4-5 sekunder ibland börjar den knacka lite svagt innan den slocknar och det känns ju inte så bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.