AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.032

Min 528 - 97 rycker

su
174
super-dan
116i - 06
Hej,

Min 528 - 97 går lite ojämnt och rycker till vid väldigt lite gaspådrag. Oftast är det vid varm (läs normal svensk sommar = +15 och varmare) väderlek och kall motor och mest märkbart under de 2-3 första kilometrarna innan motorn har kommit upp i normal driftstemperatur.

Beskrivningen av symptomet är ungefär att vid ytterst lite gaspådrag och jämn körning utan acceleration så missar motorn och rycker till. Gasar jag lite mer så försvinner tendenserna. Likadant om jag släpper gasen. När motorn sedan har blivit driftsvarm är 99% av ryckningarna borta. Motorn går i övrigt bra och känns inte slö. Den är inte svårstartad eller liknande.

Jag servar bilen regelbundet och passar alltid på att läsa av felminnet. Inget fel har varit lagrat vid de två senaste servietillfällena. Kamaxelgivare byttes för ca 1½ år sedan. Stiften såg bra ut vid senaste bytet. Bränslefiltret byttes i samband med Insp.II för ca 2000 mil sedan.

Jag är lite inne på dessa grejer men vill inte byta i onödan: Dåliga tändhattar (mellan spole/ar och stift), En (eller fler) dålig/a tändspole/ar, Gasspjällspotentiometern (som kärvar).

Men varför just bara vid kall motor och varm väderlek...? I vintras märktes inget och till våren kom det tillbaka...

Är det någon som vill ge sig in i felsökningsträsket?

super-dan
su
174
super-dan
116i - 06
Igår när jag åkte hem var naturligtvis ryckningarna som bortblåsta... Men jag kom på ett annat fenomen som är lite irriterande som kanske hänger ihop med detta. Vid uppväxling så sjunker varvtalet så pass mycket att varje växling blir väldigt ryckig. Ungefär som att det blir en chock för drivlinan efter att kopplingen släpps upp och varvtalet tvingas upp av farten. Är ni med? För att undvika ryckig växling måste jag således hjälpa till med gaspådrag. Detta fenomen kom eventuellt samtidigt som ryckigheten. Det känns som att vad det nu är som ska reglera detta är ur funktion.
su
174
super-dan
116i - 06
Jag börjar luta mer och mer mot att det bör vara potentiometern som sitter på spjällhuset eftersom det känns som att den tvekar vid väldigt lätt gaspådrag och att det känns som att den inte vet riktigt om den ska släppa eller ge på mer vid dessa tillfällen. Någon som är av annan uppfattning?
Såg ditt inlägg på Jesperados tråd med liknande symptom och när jag läser om dina symptom så slås jag av hur exakt lika de är mina på familjebussen. Har ju dragits med dessa symptom under drygt två år nu så jag har också kommit fram till att de uppträder just vid +15 grader eller varmare!. Sedan när motorn blivit varm så är den felfri. På vintern inga problem alls.

Har själv kollat/bytt tändstift, tändkablar, tändspole, fördelarlock, rotor, jordflätor, termogivare till insprutningen. Har även mätt plockat isär potten till spjället och den verkade ok den med.

Har även ett annat symptom som jag inte vet om det har någon anknytning till detta och det är när man kör och ibland släpper gasen och trycker ned kopplingen så går varvtalet ned, för att sedan under några sekunder öka till 2000 varv, å sedan ned igen!

Min sista tanke här nu var på lambdasensorn som tydligen kunde ge nåt liknande? Har inte orkat mäta min än.

/ Micke
su
174
super-dan
116i - 06
Ja du....
Nu har det kommit nya symptom. Nu kan den börja rycka till även vid varm motor. Oftast efter att man har saktat ner vid en korsning eller liknande och ska accellerera iväg. Då rycker den till och tappar all kraft i en tiondels sekund eller så. Sedan är det som bortblåst. Nu misstänker jag vevaxelgivaren och blir det tillräckligt ryckigt så borde det loggas i felminnet. Däremot misstänker jag att även om det visar sig att vevaxelgivaren är dålig och jag byter den så kommer de andra ryckningarna vara kvar även efter bytet...

Jag är lite inne på ett annat spår också (apropå det ursprungliga problemet). Jag tänkte försöka syna motorkuddarna lite extra för att utesluta att ryckningarna inte beror på att motorn rör sig för mycket. Det kan ju påverka då jag har vanlig gaswire i min.

Den som lever får se.
super-dan: Fick du ordning på kärran nån gång? Hittade själv felet på familjebussen till sist och det var lambdan som spökade, dels så hade förvärmningen pajat och även då den till sist blev varm så gav den tokiga värden.

Har inte haft några ryckningar alls sedan dess och det är några månader sedan...men jag tänkte jag skulle vänta tills det blir +15 innan jag vågar ropa hej och nu i nästan sommarvärme så är det fortfarande inga problem med ryckningar.

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.