AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
1.379

BMW:s inblandning i Rover 75

Jag vet inte om detta inlägg är tillåtet i detta forum eftersom det berör andra märken än BMW. Dock så berör det nog BMW i stor utsträckning.

Jag har hört att BMW var väldigt involverade i framställningen av Rover 75.
När jag läser forumet så verkar det vara väldigt många som är mycket insatta i BMW, även historien bakom detta företag.

Så därför undrar jag om det är någon som vet, och kanske även har erfarenhet från denna modell. Hur mycket av den är egentligen BMW. Är det något att ha kvalitetsmässigt?

Hoppas att inlägget blir godkänt

/kakon
Bmw i Rover 75? Jag hade för mig att Rover var Hondateknik i engelsk kostym. Det kanske inte gäller just 75, men nog kan den ha samma bottenplatta som Honda Accord?
Ac
383
Acous
e21 318i -82
gå in på wikipedia.org och sök på rover 75 så lovar jag att det finns info.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Stämmer Rover var i Hondakostym innan BMW köpte det för typ nån krona eller så :)
Trevliga bilar utseendemässigt, lurade på en 75 innan jag köpte 528an instrumentering och inredningen gilad jag skarpt. Och dom verkar funka OK en i området har haft 2 st de senaste 6 åren och varit nöjd.

///MVH Hasso
Länk
Tackar så mycket för svaren, det stod en del på wikipedia, bl.a. att delar härstammar från 5-serien.

Jag föll också totalt för inredningen, så lurar på att köpa en

/kakon
En av de i bästa framhjulsdrivna sedaner som någonsin byggts. 75an var ju ett skrytprojekt från Munchen för att visa britterna hur man bygger bilar.

MVH,
Victor
Vorsprung Durch Überlegenheit
Be
1.902
Beppo
M roadster -00
Tesla Model Y Performance - 24
Tesla Model 3 Performance - 21
Audi A3 1.8T - 03

Hjulupphängningarna är i princip från e46, fast anpassade för fwd.
Om du ska kolla på en Rover 75 se då till att dra ner klimatorn på lägsta temp, tror det är 16 grader, samtidigt som du har A/C:n igång. Roterar inte fläkten som sitter innanför grillen så måste denna bytas och den är ganska dyr har jag för mig. Tror den kostar uppemot 10000kr om inte mer.

Angående likheten med BMW så använder den samma navigator som BMW har, hittar man en som har den stora navigatorn ser man att det är en likadan som den nyaste i e46 serien.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
För dom som inte visste det är Bmw också "skyldiga" till senaste Range rover, mini cooper "2 och 3" Rover 75 ( sedan & Touring ) mm
Jag ville för ett tag sedan också prata lite rover 75 då BMW är rejält inblandade i bilen. Fick inte säga ett pip för moderatorn.

En bekant har en 75a allt genomsyras av BMW förutom vissa dumma lösningar. Har också hört att det skall vara en förlädd e46 till stor del.

Sen finns ju r75 med rwd och v8 i MG kostym, nästan BMW men ändå inte.

>Bjerser
Inte den senaste RR den har Forrd gjort själva, men den tidigare. Det är i alla fall vad jag kunnat luska fram.

-Phil
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.