|
|
|
|---|---|
|
Har bytt stabilisatorstag och alla 4 styrstag. Men har fortfarande kraftiga vibrationer vid mjuk inbromsning i hastigheter över 70km/h. undrar om det är någon som har haft samma problem och kan veta vad det kan bero på..? Problemen avtar när man bromsar bestämt. | |
|
Obalans i däcken, skivorna kan det oxå bero på ! TG |
|
|
Låter helt klart som skeva bromsskivor, i första hand fram. Styrstag har du bara två, men du kanske menade styrleder. AE |
|
|
om det vore skivorna så borde det väl märkas i lägre hastigheter oxå..? Glömde säga att det skakar rätt duktigt i ratten när man bromsar |
|
|
Känner igen symptomen. Värst vid lätt inbromsning. Skulle sikta på att byta skivor fram i första hand och bak i andra. AE |
|
|
du har rätt menade styrleder.. det är bara fram det märks så jag börjar fundera på det... tänkte kolla om det är nån som har haft problem med bussningar i framvagnen som kan orsaka detta... |
|
| Om du inte bytt casterstagen så är bakre/övre casterstaget en het kandidat. Brukar vibrera vid "fes-broms" för att sedan inte vibrera alls vid hårt inbromsning. Dåliga bromsskivor upplever jag att de vibrerar värre och värre ju hårdare man bromsar samt att pedalen pulserar. | |
|
limpur samma här har haft problem med skeva skivor på en annan bil o det vart bara värre o värre när man bromsade.. casterstagen är det nå jätte tidskrävande jobb o vad kostar dom på ett ungefär..? |
|
|
Kanske det är bussningen pos.8 Länk som limpur menar. Alternativt leden i själva staget, pos.7 Är det skeva skivor brukar man märka en pulserande bromsverkan vid låg fart. AE |
|
|
anders-72 tack för bilden, den kommer verkligen tillrätta det ser ut som om bussningen är relativt lätt att byta men leden sitter väl där den sitter..? eller..? |
|
|
Leden är integrerad i staget (pos.7), så är det den byter du hela staget. Vet inte om du måste ta loss hela staget och pressa ur bussningen (pos.8), eller om den är av den typ som expanderar vid fastdragning. Det ser inte alltför bökigt ut ändå. AE |
|
|
Hade samma på min bytte alla länkarmsbussningar och problemet försvann.... |
|
|
Jag ska själv byta bussningarna i casterstagen (8) eftersom jag har samma symptom i min 530. Symptomen fanns f.ö. när jag besiktigade bilen men om jag har förstått det hela rätt efter att ha läst andra trådar i ämnet så upptäcker inte SBP när dessa bussningar är dåliga, leden är alltås ok. I alla fall, det kommer nog att bli lite spännande att byta för det ser trångt ut där bussningen sitter fast, där leden sitter i andra änden ute vid spindeln är det betydligt mer lättmekat. Någon som vet hur hårt bussningen är inpressad? Behövs press eller klarar man det hemma? ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
| Någon som har en länk där man ser casterstagen?? | |
|
mronkel - på bilden anders_72 länkar till så är nr 7 det bakre/övre casterstaget och nr 2 det undre/främre casterstaget. enter_now - Ja p-ändan på det staget brukar sitta utav he....e. När jag bytte på min och brorsans bil så använde vi en vanlig tvåarmad avdragare och då kom den tillslut. Jag skulle byta hela stagen, när jag bytte på min så bytte jag hela stagen. P-ändarna på det gamla staget var rejält trötta och skulle nog inte hållt länge till. Beroende på vad man använder för verktyg för att ta loss p-ändan (läs brytgaffel) så är det lätt gjort att man förstör gummidamasken runt leden och då ger den sig garanterat inom en snar framtid. davve - Det är ingen bussning du drar i skruvstädet tyvärr. Du bör ha tillgång till en riktig press. Man måste således demontera hela staget för att byta bussning. |
|
|
Tack Limpur. Jag har tillgång till press på mitt jobb så det är inga problem, får köra fyra mil t o r bara och det var väl mest det jag tänkte man kanske kunde slippa undan. ;) ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.