AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
4.371

Nu har jag provat att försäkra importbilen enligt nya EU-direktivet...

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Tänkte bara informera om att jag har testat de nya försäkringsreglerna som började gälla inom EU 2007-07-01. From det datumet ska försäkringsbolag i Sverige försäkra sina kunders bilar även innan registreringsbesiktning, dvs de ska erbjuda helförsäkring även under resan hem.

Så jag köpte en Audi, och kontaktade LF för att försäkra den. De krävde att man var helkund, samt tillämpade 400 % av den normala premien som pris de första 30 dagarna. Det gav mig en totalkostnad för de första 30 dagarna på 2360 kr, som skulle betalas i förskott. Trots premien ville jag prova, framför allt om jag skulle slippa exportförsäkringen á 100 Euro i Tyskland. Sedan skulle vi åka till Italien på lite semester samtidigt, så det kändes säkrare med helförsäkring.

Sagt och gjort, hämtade ut regbevis osv hos säljaren och åkte till Zulassungsstelle. Inte sjutton gällde min försäkring! De påstod att försäkringen måste vara utställd på ett regnummer, inte på ett chassinummer som jag hade. Detta TROTS att försäkrande part i Tyskland var samma på min försäkring som på tyskarnas tillfälliga exportförsäkring! Helt sjukt. Så det var bara att slanta upp 100 Euro till, missnöjd som f-n. 3300 kr för försäkring är ju väldigt mycket pengar....

Det fina är dock att LF återbetalar återstående försäkring när bilen är registreringsbesiktigad i Sverige igen! Eller rättare sagt får man det tillgodo på fortsatt försäkring. Så jag lyckades via kontakter få en tid igår, vilket gjorde att jag bara hade den försäkrad via LF i 12 dagar. Så jag fick 1400 kr tillgodo, och därmed har helförsäkringen kostat 1900 kr vilket den var värd. Med tvekan....

Jag tycker dock att reglerna inte verkar ha satt sig riktigt ännu, så jag väntar ytterligare ett tag innan jag uppdaterar importguiden. Jag tycker att tyskarna borde ta sitt förnuft till fånga, och då blir försäkringen en ännu bättre affär!

Någon annan som har hunnit prova? Det vore speciellt intressant att höra om någon har lyckats få den svenska försäkringen godkänd på Zulassungsstelle....

Mvh Johan
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag har EXAKT samma erfarenhet. Tyskarna var som frågetecken då jag visade upp LF:s gröna papper på min förbetalda försäkring. Zulassung & Co vägrade att godkänna handlingen trots att jag hänvisade till EU-harmoniserade regler.

Däremot så är jag lite undrande inför din premie. Jag betalade 510 kronor för 30 dagar hos LF (också med löftet med löftet om "återbetalning" på ny försäkring), dock en mindre bil (120d).
Visa användare
21
Janne_B
530dA Touring -02
Z3 2,8 -00
Trygg-Hansa tar 3300 + skatt 388 för 30 dagar och Zulassung i Buchen stod också som frågetecken inför detta nya, för dem okända, och i deras ögon svenska påhitt.
Dock så kostade min export försäkring endast 45 € och skyltar 18 €
Varför denna skillnad ??

Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Jag har nystat vidare i detta och utgångspunkten är EG:s femte direktiv om motorfordonsförsäkring. Tanken är alltså att man tecknar försäkring i sitt ursprungland, dvs. innan fordonet förts in i Sverige.

Som vanligt är Sverige bäst i klassen och tillämpar reglerna redan nu. Tydligen så har vare sig Tyskland eller Italien hunnit med att implementera direktivet. En obekräftad uppgift säger att tyskarna planerar att införa reglerna hösten 2008. Du kan alltså vänta med att uppdatera importguiden ...
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Janne_B, åkte du hem på gula skyltar? Annars har jag ingen aning, runt 100 Euro för 15 dagars Europaförsäkring (=röda skyltar) brukar vara standard för mig.

Mixtus, sorgligt är bara förnamnet. Det var väl för enkelt och smidigt för tyskarna....

mvh johan
Visa användare
21
Janne_B
530dA Touring -02
Z3 2,8 -00
Johan,

Nix, det var en röd skylt giltlig tom 070807.
Danska polisen hade troligen jagat livet ur mig med gul skylt trots den fina svenska försäkringen.
Sitter också nu och jagar återbud till reg bes för att tjäna lite på TH's försäkring. Läxan till nästa gång är att boka reg bes innan hämtning, men kommer definitivt att göra om det.

Gu
124
Guebo
330d Touring -04
Hej Janne_B! Jag tog också hem en bil från Tyskland för någon månad sedan och hade tur att få tag på en återbudstid.

Jag vet inte riktigt om det är lönt bara att boka reg bes innan hämtning. Då jag ringde för att boka fanns ingen tid i hella sydsverige att få tag på inom två månader. Så antingen får man jaga återbudstider eller ge fan i att köpa bil på sommaren(semestertider) som kan vara en orsak till att det var svårt att boka tid.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Janne_B, det var intressant! Var köpte du försäkringen?

Mvh Johan
Visa användare
21
Janne_B
530dA Touring -02
Z3 2,8 -00
Johan,

Exportförsäkringen köpte jag i Bochum, inte Buchen som jag skrev tidigare, det ligger strax söder om Dortmund i Ruhr området. Det var en rekomendation att göra det då de har kortaste kötiden. (hann precis lösa en Sudoku innan jag skulle in)
Skylt fabriken låg 20 meter utanför Zulassenkontoret så det var mycket smidigt.
Intressant att höra att det går att få helförsäkring hemifrån nu. Surt att det är markant dyrare...:(

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Någon mer som har testat detta? Surfade runt på de olika bolagens hemsidor igår och TryggHansa var det enda bolag som hade någon info om detta. Så här står det "Du som importerar bil, motorcykel eller annat motorfordon från något av EES-länderna, måste teckna en svensk trafikförsäkring redan vid köpet."

Ganska starka ord när övriga bolag inte ens har någon info om detta på sina hemsidor och tyskarna inte överhuvudtaget har hört talas om detta. Ringde sedan If där jag har mina bilar idag och när jag frågade om detta så blev det lite tvekan i luren och "jo, det stämmer nog det är något nytt som kommit". Kollade dock inga priser då jag inte har någon bil klar än.

Självklart så lockar det ju att kunna köra hem med helförsäkring även om man får betala för dubbel trafikförsäkring.

___
//Ulf
Ringde Trygg Hansa idag och frågade vad de skulle ha för en helförsäkring baserat på ett chassinummer. Tog säkert 30 minuter innan han fick fram summan 3.843 kr för 30 dagar.

Ringde sedan "mitt" bolag (L.F.) och där läste damen högt för mig ur instruktionerna. 300% av den normala premien i max 30 dagar. De dagar man inte utnyttjar sätts in på den vanliga försäkringen efter reg.besiktning. För mig och mitt objekt innebar det c:a 60 kr/dag med helförsäkring. Helt OK!

Dessutom verkar Tyskarna ha insett att detta funkar, för min säljare frågade om jag ville ha skyltarna med eller utan försäkring, så jämfört med före halvårsskiftet så blir det här ju billigare OCH bättre!

/Sven
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det verkar skilja mellan bolagen dels hur dom tar fram premien och dels om dom återbetalar för ej utnyttjade dagar. IF som jag hade kontakt med verkade ha en fast premie oavsett bilmodell, det var i alla fall väldigt jämna belopp...1000kr för trafik, 1000kr för halvförsäkring och ytterligare 1000kr för helförsäkring. Dessa priser var med rabatt avdragen på de två sista beloppen, dvs dom kostade 1250 kr/st utan rabatt. Bilen i fråga var min M5.
Så summan blev alltså 3000kr för 30 dagar. Dock så återbetalar inte If för de dagar man inte utnyttjar försäkringen.

I mitt fall så stod den tyska handlaren för skyltarna och jag meddelade honom att jag löste försäkring från Sverige men jag såg i papperna att dom också hade löst försäkring till skyltarna. Tror inte man ännu kan lita på att tyskarna har full koll på detta och risken finns ju att man får pynta försäkring även i där.

Det här är såpass nytt för våra FB och jag tror vi kommer att se att dom anpassar sig till varandra både prismässigt och innehållsmässigt.

___
//Ulf
To
90
TopGear
E46 323ci Cab
E61 530d
Tack för tipset, har nu utnyttjat detta hos LF för att försäkra min 323 cabrio jag ska hämta i Tyskland om två veckor!!!
Priset blev 1600:- för en månads helförsäkring.

Har alla erfarenheten att man måste vara helkund i LF för att kunna köpa denna försäkring?
mi
15
miko611
530IA -06
Det verkar så att även andra tar inte så mycket. Tog en sådan försäkring på Folksam och prsiet blev 1243,- för helförsäkring 30 dagar. Bilen i frågan är 525i ´05.
Ska köra förbi de imorgon och hämta de nya EU direktiven på engelska för att "fighta" lite med den tyska byråkratin:) Räknar inte för att jag slipper köpa deras försäkring men gör de nog lite svettiga.
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Testade en variant på detta nu när jag hämtade hem en bil i mellandagarna.

Köpte tyska skyltar med trafikförsäkring som vanligt.
Men sen så kompletterade jag den med en vagnskadeförsäkring från LF i Sverige.
Den försäkringen gäller bara 7 dagar och kostade mig 1000:-. Skulle jag tagit den nya importförsäkringen i en månad hade den kostat närmre 5000:- för denna bilen. Denna varianten pasade mig perfekt när jag bara skulle köra hem bilen, räcker även till min bes.tid som är på tisdag.

// Samuel
Fast du har ju premien innestående för den del av importförsäkringen du inte använder. 5000 kr (låter högt) för 30 dagar, men om du bara använder den under t.ex. 5 dagar så har du drygt 4100 kr innestående hos det försäkringsbolaget.

Men huvudsaken du blev nöjd! Grattis till nya bilen!

/S
ke
342
kentsamuel
M3 E30
M3 E46
M535 E28
528i E28
318i E21
2800 CS E9
320d F31
530dM F10
Enligt LF så hade jag inte pengarna innestående. Jag betalade för en månad, sen om jag inte använde bilen eller försäkringen spelade ingen roll enllgt den vänliga damen på kundtjänst. Men det är inte säkert att hon hade rätt. Men hon läste ur nåt internt dokument...

Ja ja, nöjd är jag iallafall :)

// Samuel
Märkligt, jag gjorde det via just LF (Dalarna) när jag tog hem min Cayman S. 2091 kr för en månad, fick tillbaks merparten.
Hej,

Man kan alltså inte helförsäkra bilen i Tyskland för hemfärden?

/Martin
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.