AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.339

Växla mellan D/R när bilen rullar lite - skadligt?

Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Det varnas ju hej vilt om detta. "Bilen måste stå HELT stilla innan växelläge R väljs" eller dylikt brukar det ju stå i instruktionsböcker etc. Själv tycker jag det är smidigt att växla från R till D eller vise versa en meter i förväg (alltså minimalt med fart) för lådan är ändå så seg på att byta växel i de fallen. Och så slipper man använda bromsen ibland =)
Man har väl lärt sig tekniken och tajmingen så bilen har ju i princip hunnit stanna i samma veva som lådan väl får för sig att byta växel. Brukar iofs oftast hjälpa till med bromsen om så krävs för att få bilen att stanna just innan..

Är det fler än jag som irriterar sig på den relativt långa tiden det tar att byta mellan fram/back? Och därmed fuskar lite... ?

Vad säger Molle.. är det dödssynder jag håller på med ibland?

---
Min bil: Länk
mo
1.157
molle325
E46 Alpina B3 3.3 Cabrio
Det man väntar på innan växeln ska greppa är ju att berörd kopplingscylinder ska hinna fyllas med olja och bygga upp trycket till ca 5 bar så att berörd kopplingskolv pressas fram och aktiverar lamellkopplingen i fråga. Normalt tar det 500 - 1000 ms att fylla en kopplingscylinder. Det tar längre tid vid R än D eftersom backen kräver högre tryck. Visst kan man lägga i växeln en halv sek tidigare eftersom man har känsla för tiden det tar till ingreppet sker.

Att man inte ska lägga i R eller D när bilen rullar (sakta) är för lamellernas skull. Om man tex lägger i R när bilen rullar sakta framåt och låter lådan bromsa upp bilen så är det alltså backkopplingens lameller som under ett slirmoment får bromsa in bilen och få den att rulla bakåt. Konvertern finns förstås med och tar en del av ”slirandet” men lamellkopplingen måste ta ett större slirande än om bilen stod stilla när R lades i. Samma sak gäller om man lägger i D när bilen rullar bakåt. Är väl ingen dödssynd direkt men om har för vana att alltid göra blir det ju ett större slitage på lamellerna på lång sikt och än mer ju fortare bilen rullar vid ingreppen.

Om man däremot lägger i en växel som går motsatt rullriktningen i HÖGRE farter, tex lägger i backen i 50 km/h, eller D när bilen rullar snabbt bakåt, finns stor risk att skada planetväxlarna. Därför finns en backspärr som gör att backen inte kan läggas i även om spaken skulle föras till R då bilen rullar framåt över en viss hastighet som är 8 km/h om jag inte minns fel.

molle
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Aha då förstår jag. Visst har man väl varit lite extra slarvig någon gång och låtit automaten bromsa upp bilen lite efter att man backat för att vända någonstans, men med de farterna det rör sig om så tolkar jag det som att det är ett ytterst begränsat slitage som sker. Är det så att kopplingarna slirar i stort sett inget alls vid normala växlingar framåt? Även när man släpper loss alla 326HK och 490Nm? I så fall borde ju kopplingarna vara i det närmaste outslitliga...

Angående fördröjningen, så sa du att det beror på trycket som ska byggas upp. Varför ska det behöva ta "sån tid" (1 sek kan kännas länge..) på en "modern" bil som E38? På min gamla volvo 760 -83 så hoppar både R och D in på nolltid.. kanske med viss betoning på -hoppar- iofs :) Är det just för att det ska kännas smidigare och mjukare som det tar lite tid?

---
jag har en följdfråga, i stadstrafik brukar jag ibland slänga i N...
och ibland när det är neförsbacke så har jag låtit den vara i N och rullat ner lite sen laggt i D i några km/h frammåt... hur är det?
det finns ju en spärr har jag märkt :P man får inte slänga i D när man rullar fram i för hög fart och detta förstår jag inte riktigt, borde väll kunna lägga i D när man rullar i 5km/h typ utan problem? eller bör man undvika detta?
Jo
1.561
Johan_S
520d xdrive touring -15
Nog ska det gå att lägga i D från N i vilken fart som helst. Om det är helt bra vet jag dock inte. Kanske blir det lite extra slitage på lamellerna även här?

Jag kom på en grej till, något som man givetvis inte ska göra är att smälla i P när bilen rullar. Har dock råkat göra det en gång på förra 750n, och det som hände var att det lät RRRRRRRRRRRRRRR =) Inget verkade ta skada dock. Gissar att det finns någon mekanism som gör att låsläget in kan haka i ordentligt om man har fart? När man väl lagt i P är det väl dock totalt låst, eller? Säg att man parkerar i RIKTIGT brant backe.. håller P kvar bilen? I de fallen brukar jag säkra upp med hand(fot)bromsen iaf.

---
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.