|
|
|
|---|---|
|
Är det ett krav hos försäkringsbolag att ha körkort för att ha en bil på sitt namn?? Mvh Jojje | |
|
Nej, men din premie blir betydligt högre utan körkort. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Ok.. Tackar för svar. En annan fråga som jag kom på nu är: Hur funkar det när en bil körts till utlandet men blivit kvar där så pass länge att besiktningsperioden gått ut och har körförbud? Hur får man hem bilen igen lagligt förutom att frakta den? Mvh Jojje |
|
|
Många (alla?) försäkringsbolag anser/kräver att försäkringen ska stå på personen som har det ekonomiska intresset i bilen, har du inget körkort så måste det väl bli svårt att hävda att du har det ekonomiska intresset för bilen? Eller? Jag har läst igenom ett flertal försäkringsbolagsvillkor och de flesta fallen gäller helförsäkringen för personer i hushållet där personen som är försäkrad på bor. Dock så kan självrisken ökas flerdubbelt om ex; personer under 24år (som inte är försäkringstagaren) råkar ut för en trafikolycka även om de bor i samma hushåll. En del försäkringsbolag har inskrivet att enbart trafikförsäkringen gäller om bilen körs av någon som inte bor i samma hushåll eller körs av sambo eller likvärdigt. (beror ju helt på vad man skriver in i ansökningen samt olika försäkringsbolag) Är jag helt ute i nattmössan eller? "Hur får man hem bilen igen lagligt förutom att frakta den?" - Jojje81 Hittade lite på www.vv.se du får tolka det som du vill: "Körförbud Om du inte besiktar fordonet i tid, får du automatiskt körförbud (så kallat inträtt körförbud). Fordonet får då bara köras kortast lämpliga väg till en verkstad för reparation och till en besiktningsstation. Ett fordon kan också få körförbud om det vid en poliskontroll eller vid en kontrollbesiktning är i så dåligt skick att det är en fara för trafiksäkerheten(meddelat körförbud). Fordonet måste då bärgas från platsen. Fordonet får därefter endast köras kortast lämpliga väg till en besiktningsstation." MVH |
|
|
Nej när jag övningskörde så hade jag en gammal Fiesta som stod på mig. Mina föräldrar hade sina egna bilar och jag hade min. Samma sak när min före detta sambo skulle ta körkort, jag körde en E30 och hon hade sin egen bil, en E28. En annan anledning till varför man äger bil utan körkort är att man faktiskt kan bli av med körkortet för t.ex. fortkörning och det är väl då inte rimligt man ska tvingas säga upp försäkring pga det. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Du har en poäng där "Mugge". Frågan är hur försäkringsbolagen skulle ställa sig om ett barn skulle stå som försäkringstagare? (Men det kanske inte går när barnet inte är myndig) |
|
|
Det finns regler för förhållandet mellan ålder och bilägande. Många föräldrar skrev bilen på barnen för att själva slippa anmärkningar när de vägrade betala sina böter. Så nu är det ändring på det tror jag. Exakt vad och hur vet jag dock inte. __ Bilblogg: Länk |
|
|
Ägaren till en bil skall vara samma person som den huvudsakliga brukaren. Om bilen står på någon annan än den huvudsakliga brukaren, och försäkringsbolaget kommer på detta under en skadeutredning, så kommer ärendet att klassas som "försäkrat intresse". Försäkrat intresse är en form av försäringsbedrägeri och kan leda till att du inte får någon ersättning alls av försäkringsbolaget. I bästa fall får du reducerad ersättning. Om ditt försäkringsbolag går med på att erbjuda dig en helförsäkring trots att du saknar körkort så gör de dig bara en björntjänst. Eftersom det skulle vara så tydligt att du inte är huvudsaklig brukare av bilen vid en eventuell skada. När du övningskör så är det enligt lagen inte du som är brukare av bilen utan den som sitter bredvid (det är han/hon som förlorar körkortet om du kör för snabbt t.ex.). Därför ska inte bilen stå på dig heller. Man kan säga att skulle det hänt en olycka under den perioden du övningskörde så hade du begått en mildare form av Försäkrat intresse. Antagligen hade försäkringsbolaget ersatt skadan i vilket fall, då det är tydligt att du inte var ute efter att göra någon ekonomisk vinst genom att ställa bilen på dig själv. :-) Det är numera helt omöjligt att bli ägare till ett fordon om man är under 18 år. Undantaget är EU-mopeder, men då måste man ha ett förarintyg och självklart vara över 15 år. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.