AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.518

Mystiskt fel med ASC/ABS samt EML.

Jag har bråkat med min bil ett tag och blir inte riktigt klok på den..

När jag gasar lite hårdare med min bil så tänds motor lampan och 2 sekunder senare tänds EML samt ASC lampan och då går bilen i felsäker läge och går som påse nötter.

Sedan kan jag släcka EML lampan via Carsoft om jag resetar fel koderna på ASC/ABS .. och då går bilen igen som den skall.. tills jag blir lite gas sugen.. lite jobbigt och alltid behöva ha diagnos kabel + bärbara datorn jämt när jag är ute och kör..

Bilen har förövrigt eftermonterat kompressor samt 305 breda backdäck så grepp finns det.

Får inte heller några fel koder via ODBII (Digimoto V)

Jag kommer belöna den personen som kan hjälpa mig att hitta felet..
Bilen förövrigt är en e46 323ci -99

bilder på kärran : Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Jag skulle lägga lite krut på att kolla upp kablaget mellan DME och trottelspjället eller själva trottelspjället.
Originalkablaget har en dåligt tätat kontakt på spället som brukar kunna dra i sig skit och ärga och kan då ge dessa fel som du beskriver när kontaktproblem uppstår., men gäller då "normal" M52TU utan fläkt.
När man modiferat, är det nästan omöjligt att veta vad felet kan ligga, en kompressorinstallation påverkar ju i stort sett alla system.

///MVH Hasso
Länk
Kablaget till trottlespjället har vi kollat på, ser fräsht ut. Sprutade dock el rengörning på kablaget endå försäkerhets skull. Ingen skillnad.
Sedan borde vel inte kablaget inte göra att felet bara uppkommer vid hårdare gaspådrag?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Kan man inte utsluta, men själva trottelspjället kan ju vara felaktigt. likväl som Luftmassemätaren, är ju svårt att veta, varför den går i nödläge på en så pass modifierad bil. Det kanske vore nått för installatören att ge tips om.

///MVH Hasso
Länk
Samma fel uppkommer när kompressorn bort monterat, luftmasse mätare har vi testat med en annan..

märkde en lustig grej idag,

Dvs, så behöver jag inte släcka felkoderna för abs/asc.. det räcker att jag testar abs/asc via Carsoft så släcks EML lampan..
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Captur Intens II-19
Och vad säger ABS/ASC felkoderna ???

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.