|
|
|
|---|---|
|
Håller på att renovera en motor (m50b25 icke vanos) och ska byta kolvringar. Ingen borrning, bara honing. Har kollat på realoem.com och är lite osäker på när man väljer vilken, finns två dimensioner med väldigt lika mått. Vilken ska jag välja eller hur gör jag för att veta vilken? REPAIR KIT PISTON RINGS 83,980MM(0) 6 09/1992 11251713192 REPAIR KIT PISTON RINGS 84,060MM(00) 6 09/1992 11251713193 Adressen till realoemsidan: Länk / Anders | |
Paap Reeder |
... köp en sats till en kolv av respektive. Tryck ner en ring mitt i ett lopp och mät kolvringspelet. Viktigt att spelet ligger inom spec. För stort = effektförlust För litet = den nyper MVH /// Paap R |
| Du menar alltså köpa en av varje sats för att sedan mäta kolvringspelet i alla loppen individuellt och sedan bestämma vilken som ska vara till vilken? Det kan alltså skilja så pass att man köper och monterar olika? | |
Paap Reeder |
... kan inte just din motor men på min M70 skulle det inte gå att montera "fel" ringa och få det att hålla. MVH /// Paap R |
|
Borde inte kolven vara märkt med 0 eller 00 alt måttet eller artikelnummer? Annars så är det väl bara att mäta kolven med en micrometer så vet du! Janne |
|
| pellevin: kolven är stämplad 83.98. men blev fundersam till om man i vissa fall väljer den något större kolvringen pga slitage i loppen. nästa dimension är ju 84,25 och det är ju om man borrat och det kommer jag inte göra. | |
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag har tolkat det som att från början sitter det "stage 0" kolvar och ringar dvs 83.980 mm. Vid behov (slitage och många honingar kanske) behöver man gå upp till "stage 00" kolvar och ringar dvs 84.060 mm. Därefter är det uppborrning på +0.25 respektive +0.50 som finns att tillgå. Jag skulle utgå från att du behöver vanliga "stage 0" ringar som passar dina "stage 0" kolvar då jag inte kunnat läsa mig till att det skulle finnas någon misstanke på att cylinderloppen skulle vara onormalt slitage i loppen. Det är störst sannolikhet att "stage 0" kolvringarna skulle passa din motor. Ett förslag (i princip samma som Paap Reeders förslag) är att börja och köp en sats med "stage 0" kolvringar. Är det inom specarna (och inte ligger precis på något gränsvärde) är allt grönt (mät gärna i alla loppen) och man kan köpa resterande satser av kolvringarna. Ett annat förslag är att höra vad BMW har för erfarenheter kring detta. Jag frågade själv runt hos Förenade Bil i Malmö (mkt trevligt bemötande) när jag försökte få grepp om vilka färger och storlekar på vev- och ramlager jag skulle ha i min M30B35 spis och framförallt placeringen (vilka färger som skall sitta i överfall respektive block/stake). Slutade dock med att vi fick rådfråga BMW i Stockholm men jag fick klara besked i slutänden. |
|
Har ännu inte kommit över något mätinstrument att mäta loppen med men med bara ögat kan man se att det är mer slitet ju längre ner mot veven man kommer. Ingen påtaglig vändkant uppe men en nertill och då i synnerhet åt sidorna i loppen riktning framåt/bakåt (antar att det även hänger ihop med kolvens utformning samt rörelsen i motorn) och ingen kant alls i sidled. Är det inte risk för att nya kolvringar tar styr mot den gamla vändkanten? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.