|
|
|
|---|---|
|
Tjena! En svensksåld bil som jag vill ha skulle kosta ca 20.000:-/år att helförsäkra för mig. Blir det mycket dyrare i försäkring om jag importerar en likadan bil från tyskland? Isåfall hur mycket dyrare? | |
| Generellt är det dyrare med det är ju från bolag till bolag. En del vill bara teckna trafikförsäkring på en importbil och de allra flesta kräver samtliga nycklar (omkodade beroende på årsmodell) ,startspärr m,m innan den kan försäkras. | |
|
De bolag jag kollat med har inte haft högre premie men krav på startspärr, omkodning nycklar mm. /Micke BmwCS nr05419 Länk |
|
| säger desamma som micke,inte dyrare alls.startspärr,omkodade nycklar krävs av dom flesta försäkringsbolag... | |
|
Länk ""köpte en camaro som vart importerad från belgien, den blev dyrare på samtliga försäkringsbolag pga att den just var importerad, fråga varför? för att det e svårare att hitta delar till en importbil, jaså sa jag samma delar oavsett om den e amrikansk,belgisk eller svensk sa jag..men så vart fallet fick pynta 15000 om året för den, trots att en polare i samma område som jag hade en svensksåld o fick pynta 6000 om året för sin. och då hade jag ändå haft körkort i 10 år och är över 25! För fyra år sedan hjälpte inte etsning för att få ner priset heller"" -Kingdom |
|
|
Okej, tack för svaren! Vart vänder man sig för att koda om nycklarna och vad kostar det? |
|
| Kolla med en BMW-återförsäljare angående omkodning av nycklar. Alternativt en större, auktoriserad verkstad. | |
| Länsförsäkringar har bara en högre självrisk ifall man inte har kodat om nycklarna och stöldmärkt rutorna. Annars är det vad jag vet samma kostnad, om inte lägre? Jag minns att jag kollade på en del svensksålda för att få ett humm om vad det kan kosta mig att försäkra en 523, ni kan tro att jag blev förvånad när jag fick reda på kostnaden på min 523 (går ju sällan se kostnaden i förhand på ett importobjekt) och den var lägre än alla andra svensksålda jag kollat med. | |
| Som sagt, Länsförsäkringar har exakt samma pris för en importerad bil förutsatt att man (1) låter besiktiga bilen av en tekniker från LF; (2) har annan försäkring hos LF, t.ex. hemförsäkring; och (3) stöldmärker rutorna. Koda om nycklarna känner jag inte igen, men det är ju knappast några problem. | |
|
Originalförsäkring har samma premier för import och svensksåld dock så finns det krav på omkodade nycklar som intyg på att bilen har godkänd startspärr har jag för mig. Intyget som behövs går på 700-1000kr hos närmsta BMW-åf. För vissa modeller, t ex 530i E39 så har försäkringbolagen alltid problem att hitta rätt klassning då det rör sig om import. Dom får uppgifter från Vägverket (eller Bilprovningen) och just denna modell verkar saknas. Har suttit och kämpat med åtskilliga handläggare som undra om det är 218hk eller om det verkligen inte är en diesel. Originalförsäkring hittade till slut rätt men vid senaste premieförnyelsen så låg dom klart över en motsvarande svensksåld (som man enkelt kan kolla på nätet) och då fick jag efter en lång diskussion min premie satt till samma som en svensksåld men en förklaring att min bil egentligen skulle kosta mer och dom sa att jag inte skulle bli förvånad om min premie om ett år skulle vara betydligt högre. Som vanligt så kollade jag runt på några av de andra bolagen som hittills aldrig slått Originalförsäkring på priset och till min förvåning så låg If betydligt bättre åtminstonde på den svensksålda jag kollade på. Hade ju fått 6321 kr på Originalförsäking och If vill ha 5534 kr. Ringde upp dom och som vanligt var det strul med att hitta klassningen för 530i. Tjejen sa, nu hittade jag den 7500 kr. Jag frågade hur en svenskåld identisk bil kan kosta 2000 kr mindre och bad henne kolla upp om hon verkligen hittat rätt klassning. Hon bad mig vänta vilket jag gjorde i ca. 5 minuter då samtalet plötsligt bröts. Ringde upp igen och fick prata med en kille, förklarade problemet och han gjorde en motsvarande sökning efter klassningen på en 530i och meddelade mig att det skulle kosta 4906 kr. Jag var inte sen att hugga på detta pris. Bad honom även att kolla på 320'n och även här slog dom Originalförsäkringar. 5156 kr istället för 6215 kr men i det här fallet så stämde priset med det jag hittade för en likadan svensksåld. Så det blir byte till If när premien löper ut. ___ //Ulf |
|
| Lustig då BMW orginalförsäkring ju är IF?! När jag kollade min bil så var iaf orginalförsäkringar klart billigast. | |
| Originalförsäkring och If Skadeförsäkring ingår under samma koncern, men de kan ha olika priser ändå. Speciellt eftersom Originalförsäkring har vissa fördelar och på If kan man däremot få rabatt om man har flera försäkringar! | |
|
Skillnaden i mitt fall beror säkert på att jag flyttade i höstas och If kanske har bättre statistik på den nya orten än vad Originalförsäkringar har. När jag bodde i Lund så var alltid Originalförsäkringar billigast oavsett vilken modell jag kollade på. På Originalförsäkring så får man 10% rabatt om man är medlem i BMWCS medan man på IF får upp till 20% om man har flera försäkringar och då vi även har hem och villaförsäkringen hos IF så blir det just 20% rabatt. ___ //Ulf |
|
| Mixtus : Ber om ursäkt, inte koda om utan kontrollera nycklarna, alltså ifall det finns fler nycklar i omlopp. Detta ville LF jag skulle kunna visa upp papper på ifall jag skulle behöva använda mig utav försäkringen nån gång. Däremot har dem inte besiktigat min bil och har inte bett om det heller? | |
|
"För bil med originalmonterat elektroniskt stöldskydd ska ett nyckelintyg kunna visas vid skada. Intyget ska styrka att det inte finns några andra fungerande nycklar till det elektroniska stöldskyddet än de som du har." Men det ska ändå inte påverka premien utan bara självrisken. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.