AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.305

Att tänka på före köp av e32

Vad är det man behöver tänka/titta på extra noga innan man köper en e32'a?
Är det en dyr bil att äga om man inte fixar så mycket med motorn själv?
Och vet ni några fina tillsalu just nu som man kanske borde titta lite extra på?
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Läs begagnatguiden för E32, den hittar du i menyn till vänster.

__
Bilblogg:
Länk
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Tänk först o främst på att de är stora o tunga bilar och drar minst 1,5 liter milen. Endast på landsväg kan du komma neråt litern i förbrukning.
Skatten är minst 2500kr/året. Trafikförsäkring kan du få billigt ett par tre tusen om året, men ska du helförsäkra så kostar det.

Sen ska du kolla rost i nederkant på dörrar på insidan. Kolla så att viktig elektronik fungerar som den ska. Kolla oljan i motor och låda. Oljeläckage kan vara värt att kolla också.

Sen får man nog gå på första intrycket osv osv. Ett bra första intryck innebär ofta att man blir nöjd sen. Magkänsla helt enkelt.

Kungliga bilar att åka långt i helt klart!

mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,köp med magkänsla :)

Nu är det ju "väldans stor" skillnad på vilken E32.a du menar...750 är ju lite mer en vagn med ett visst mått av elektroniska finesser i ;) vilket kan kräva mekarvana o elektronikkunskaper lite mer än den "vanliga" E32.an dvs typ 730/735 M30(sexcylindriga).87-92.
Brukar hålla bra,iaf om man sköter servicen och "håller koll" på eventuella missljud osv...Käkar dock en del bromsskivor+belägg vid lite inspirerad körning,väger trots allt närmare två ton.

Men om du inte har någon större mekarvana så skippa 750 definitivt(om du inte är gjord av pengar och skall använda bilen "året runt" vill säga)..Ja,det är ju vad jag anser iaf :)

Mvh Janne.

Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Denna tycker jag du skall ta en koll på en -88 som gått under 5000 mil!
Länk
Så mycket bil för pengarna är nog svårt att få. Måste ju ha mycket nybilskänsla kvar.
Vad gäller soppaförbrukning så har min 750 snittat ca 1,35 på året runt körning de tre år jag haft den, 1,5 liter milen har jag aldrig kommit upp i!
Skall du ha en 7-serie så är det väl lika bra att ha värstingmodellen för då är det ofta mer utrustning också. Går man ner till 740 kan man ju börja titta på Volvo också :)

/Mats J
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

F-n,blir sugen igen(denna bil har varit uppe till disk. förut) på att åka och titta på den där bilen....Hmmm...Någon här som är sugen att handla den så kan jag ju göra en sväng förbi och kika på den och iaf dra några slutsatser om skicket?

Mvh Janne.
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Förresten o_wimhed, du skriver att du inte gillar att meka motor, hur är det med resten av mekandet, det finns rätt mycket annat att skruva på på en E32. Kanske bättre att kolla på en E38, då får du en lite nyare bil som inte är så "utsliten".

/Mats J
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Mats J, det finns gott om slitna E38. Det finns nog fler risiga E38 bilar än fräscha.

__
Bilblogg:
Länk
Jo
1.142
Jojje81
740ia -96 19"
325Ci M-paket
Men vågar man köpa en 750???
Man har hört lite om v12an i dom (Tänkte på driftsäkerheten).
Bland annat att det kan bli väldigt dyrt!!!

Hur är det me v12an på e38? Någon teknisk skilland?

Mvh Jojje
Ma
2.231
Mats J
750iA -92 Svart
750iA -91 Grå
Alpina B12 -90 Svart
Driftsäkerheten på V12:an är bra, om det blir fel någonstans går den fortfarande på sex cylindrar :)
För närvarande så ligger ju en 750 på en prisnivå som inte motiverar att man lägger stora pengar på reparationer av tex motorn. Det är då billigare att köpa en annan bil och sälja den dåliga billigt (till mig tex) eller skrota den själv, så den ekonomiska risken kan ju inte bli större än vad man betalat för bilen, om man bara har vett att ge upp i tid...(vilket jag aldrig skulle göra, men jag investerar bara egen fritid, inte speciellt mycket pengar)
Men efter vad man läst så verkar M73 ha stabilare elektronik än M70, och även vara mindre benägna till att ge dåliga avgasvärden, vilket kanske beror på en annorlunda vevhusventilation.
Vill man ha en enkel och stabil motor får man nog köpa med sexa, men då blir ju bilen inte lika ball...
Det roliga är ju att alla är rädda för V12:an så den bil som var dyrast ny blir billigast begagnad. Det passar mig.

/Mats J
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Det som grundlade M70ins (5,0 l V12) dåliga rykte är egentligen på tok för känsliga styrsystem. Efter 90/05 är de utbytta mot sådana med större toleranser så att man slipper Limp Home och sådant i lika stor utsträckning.

Varken M70 eller dess elektronik är dålig efter 90/05 det är däremot BMWs och gemene mans kunnande om densamma.

Mycket är rena skräckpropagandan från avundsjuka människor och mindre insatta.

Det är en behaglig motor, inte särskilt sportig, då är V8an på 4l att föredra. Också billigare i bränslekostnad samt riktigt bekväm tillsammans med den fempetade lådan.

Lycka till i ditt val. Hellre en fräsch E32 för samma peng som en slutkörd E38. En sådan här bil köper man aldrig med hjärnan, bara med hjärtat (och för all del mycket magkänsla) ;)

Som alltid med M70 gäller det att följa ALLA serviceintervaller då är den som ett stort Duracellbatteri!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,grejen med 750 E32 är ju naturligtvis motorn, MEN vill man inte meka så tycker jag att den är en för "vansklig" bil att köra året runt...Visst är "elektronikrädslan" kanske överdrivet stor för just M70, men jag anser att den "med sina dubbla av allt" lätt tenderar att bli dyr i året runt drift för den "vanligt intresserade bilägaren" med hyffsade kunskaper tid o ork...
Men iofs så är det så med de flesta gamla bilar att vill man inte meka så blir det dyrare än att köpa nytt :)....oftast.

Mvh Janne.
Jag har hittat en fin 740 nu som jag ska åka och titta på imorgon. Så tack så jätte mycket för alla tips jag har fått! :)
Visa användare
50
Zinj
750iA -92
Visst det är ingen billig bil när det händer något med den med är man beredd att ta den smällen så är det en underbar bil att äga. Och tycker att man kan köra den året runt, slits inte mycke mer en en 525a, och har man turen som jag att komma över en till en väldigt liten peng, så lyssna på magkännslan.

Min gick inte på alla Cylindrar och hade ett skyhögt hc värde (520) men bytte tändstift, fördelare och fördelarlock för 5500:- på en bilverkstad, nu går den som en klocka.

Ingen ville köpa denna bil p.g.a. att den lät förjävligt, men jag fick ner priset till 15000:- och är ENORMT nöjd med den, man kan säga att jag fick den för 20500:- en 92a Nu har jag lagt ner massa pengar på ljud i den men det är egenförvållat :)

Carpe Noxum
Vad är det man bör ta en titt på först för att undvika framtida problem på en 750 om den ser, går och låter friskt några svagheter som inte står på beg.guiden?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

o_wimhed>>>Kolla besiktningspapiren från "några år bakåt" så kanske du får en hint över HC värdena(fr.o.m-89->) vilka skall ligga så nära 0 som möjligt.Iaf inte nära 100 ty då är det "något" som inte är/var "riktigt hundra"..

Ja....Ser bilen i sig ut att ha fått den vårdnad som krävs mht "allmänskicket+servicenoteringar,kvitton osv så är det ju en bra början..

Ja,OM bilen har plåttank(tidiga exemplar bör ha det iaf) så tanka fullt och kontrollera sedan under om det "droppar , fuktar eller luktar" kring dels påfyllningssidan + även under och på andra sidan dvs överallt ;)

Mvh Janne.

Har läst tidigare trådar som handlar just om 750 E32/E38 och tydligen så verkar alla avråda en ifrån att köpa en sådan som första BMW ifall man inte är van vid att meka eller har j-vligt fet plånbok.

Är det så logiskt att 750 (E38) är dubbel så dyr att serva som sin lillebror 740 pga den dubbla uppsättningen komponenter 750 består av.

Man blir lite lät förvirrad - är inte 750 (E38) en driftsäker bil ifall den fått rätt service och underhåll?

Och i vilket prisklass ska jag lägga mig för att få en fräsch sådan och efter hur många mil börjar de riktigt stora reperationerna komma (generellt)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

BMW 750 är en driftsäker bil...OM man köper "rätt exemplar" från början s.a.s....INGET lik, med tveksam historik o ägare!

Dubbelt så dyr att bara serva stämmer ju hur som helst inte...

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.