AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
10.367

Hur man kommer undan trängselskatten

Sida 2 av 5
Avdragsrätten gäller endast om du i övrigt uppfyller kraven för att dra av resor i egen bil till jobbet. dvs tjänar 2 h per dag eller använder den i jobbet ett visst antal dagar per år. Då får du även dra av trängselskatten

"Being nice is overrated" - Garfield
st
57
struktina
530iX - Touring 2007
Hur många vägtullar har ni i sverige egentligen, tre ?
Sluta klaga, flytta till Norge så skall ni få se på vägtullar!

Men för att tillföra något vettigt i diskussionen och inte reta upp alla så tror jag det bästa är att bygga något fysiskt som gömmer skylten. Varför inte bygga en inrättning som gömmer skylten med att trycka på en knapp ?
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Det där med att gömma skylten har redan diskuterats: Länk
Men den är ju egentligen till för att tippa av snö och lera ;)

AE
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Skylten är nog klart bäst, vore fantastisk om den vore trådlös. Tror inte det är kul att dra in sladdarna in i kupén.
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Kom på en annan sak. De som inte har skylthållare har reg.skyltarna påskruvade. Och på skruven sätter man en vit plupp för att dölja skruven.

Vad skulle hända om den lilla pluppen skulle bli liiiite större och placeras på känsliga bokstäver/ siffror? Man täcker endast en liten del av siffran/ bokstaven så systemet inte kan läsa av. Jag vet inte, man kanske inte får nobelpriset i kategorin "planka tullen".
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

När vi ändå är inne på obstruerande mot demokratiskt fattade beslut.

Jag har fått en tilläggsavgift på min trafikförsäkring, är det någon som kan tipsa om hur man smiter ifrån den??

Sen vill jag heller inte betala någon moms på allt man köper det fördyrar ju med 25%, hur kan man smita från det??

Tips någon, och inte några moralkakor inte!

Mats
BMW CS #5847
Mo
176
Moe
Cykel
t80196:
Jag har fått en tilläggsavgift på min trafikförsäkring, är det någon som kan tipsa om hur man smiter ifrån den??

-> Kör oförsäkrat. Du kommer inte bara tilläggsavgiften!

Sen vill jag heller inte betala någon moms på allt man köper det fördyrar ju med 25%, hur kan man smita från det??

-> Starta ett företag, köpa alla grejer genom företaget.

Är det något mer du undrar över ;-)
Många tror att momsen "försvinner" i ett företag. Moms är en "transferavgift" som tas ut i konsumtionsledet. Du kan köpa in t.ex mjölk och bröd, bensin, färg och kläder, stereo och bakspoiler osv "på företaget" men du måste sälja nåt också, eller konsumera. Då får du också betala moms...) Eller tänkte du lägga allt i lager och redovisa ett lagervärde som till slut blir rätt enormt?

FP
an
126
andpa
525iA-04
Man kan surfa på grannens bredband också, och köpa gårdagens bröd för halva priset. Och spara parkeringsbiljetter från förra året som det står "17 juli 9:30" på.

Det är frågan om livsfilosofi, vill man satsa på värdeskapande aktiviteter eller minimera utgifter till varje pris, kanske utan moraliska betänkligheter...
Visa användare
3.002
heltsonika
Aprilia Tuono -22
BMW 325i-M 2001
Hur många här inne betalar inte TV-licensen....
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

citerar Zoppo,
"Vad skulle hända om den lilla pluppen skulle bli liiiite större och placeras på känsliga bokstäver/ siffror? Man täcker endast en liten del av siffran/ bokstaven så systemet inte kan läsa av. Jag vet inte, man kanske inte får nobelpriset i kategorin "planka tullen"."

Haha !!

Länk
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Folke,

Vet inte hur du tänker nu.

Köper du grejer på företaget som du inte betalar moms på så ökar du inte lagervärdet, du sänker företags vinst.

Länk
Anders S: Vad betalar företaget inte moms på för grejer?

Länk

Vad är moms?

Här lämnas en mycket översiktlig och kortfattad information till dig som är företagare. Informationen är inte heltäckande. Den behandlar enbart de vanligaste frågorna och begreppen. Det finns mer att läsa via huvudmenyn. Det finns också flera broschyrer om moms.

Vi betalar alla moms (mervärdesskatt) på konsumtion av varor och tjänster. Inbetalningen till staten gör du som är företagare. För dig är momsen inte någon kostnad, eftersom du som regel har rätt att göra avdrag för den moms som du betalar på inköpen för din verksamhet. Du betalar i så fall in skillnaden mellan den moms du tar ut på din försäljning (utgående moms) och den moms du betalar på dina inköp (ingående moms).

/Udo Dirkelsniff
Länk
Johan: Du betalar som alla momsen vid inköpet. Sen får du dra av denna vid din momsredovisning, och åter betala mellanskillnaden vid försäljning.
I praktiken kan man inte bara köpa och lägga på lager (läs: konsumera privat), även om många har försökt.
Du är skyldig att redovisa ditt företags lager och inventarier vid kontroll och revision. Då blir det lite pinsamt att bara visa ett fejkat papper men inga varor.
Även din revisor är skyldig att "hjälpa" dig med detta.
Visst, har man ett stort företag så kan lätt lite varor försvinna osv, men man kan inte "skaffa ett företag" bara för att slippa moms på egen konsumtion, som diskussionen egentligen gäller.

FP
an
126
andpa
525iA-04
Jag betalar teve-licens! Och trängselskatt!
PerP
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Folke,
Diskussionen gällde väl inte att starta ett företag för att konsumera privat heller? Om så var fallet så var jag inte med på rätt spår.

Om någon har för avsikt att göra det så dröjer det inte länge innan du har en revision hur som helst. De dumskallar som försökt med detta är nog ganska få även om det finns.

Trodde vi pratade om att slippa momsen på inköpta varor i ett etablerat företag vilket inte är så svårt om man vill.

Länk
Zo
186
Zoppo
M135 X-drive-13
X3-2,0d M-sport -15
Och så kom vi in på något som inte har med tråden att göra. De som undrar över momsen vill jag hänvisa till Skatteverket.
an
126
andpa
525iA-04
De som undrar över trängselskatten vill jag hänvisa till Vägverket.

Länk

Jag tror att om man ställer en fråga utan syftet att slippa betala till det allmänna (mao fuska) så får man mer seriösa svar och diskussionen spårar inte ur...
Visa användare
164
PurreP
E24 635CSi -88 Royal Blue
E30 325iC -88 Royal Blue
G26 i4M50 -23 Tanzanite Blue
Ett sätt är att göra som några 'kreativa' personer gjorde förra veckan, sno mina regplåtar och åka runt med dem. Så får jag betala, överklaga och till sist blir det skattebetalarna som gemensamt får betala inklusive alla administrativa turer som kommer till.

Nu har iofs inte biltullarna startat upp men när det väl händer så lär det trilla in några sköna passager med mitt regnr.

Än så länge har skylttjuvar 'bara' tjuvtankat en gång med mina plåtar...
Johan: Moe skriver i inlägget ovan "starta ett företag osv, för att slippa moms"
Även i etablerade företag så "slipper" du inte momsen utan på inventarier som då skall finnas i företaget osv, men det har vi ju diskat av nu.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.