|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Vad den gått är som bäst hitills är onödigt vetande. Under Gatebil i Mantorp,var inte qvarnis närvarande,men däremot en väldigt duktig kille bakom ratten på Porschen,under de varven på Mantorp och en massa inställningar,tycktes bilen bara gå bättre och bättre. Skulle tro att den skulle kunna ge riktigt bra ifrån sig mot veyronen i flygande starter nu! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Trots denna besiktning....bland alla!!! Är det konstigt att endast denna gör sig uppmärksammad. Finns ju minst ett par hundra BMW med både överladd och minst dubbla effekt mot vad pappret säger,som även dessa "passerat gå utan att hamnat i fängelse"! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Om jag kommer rätt ihåg från min utbildning så går kurvan för luftmotståndet jämt upp till ca 100(?) efter det så fördubblas luftmotståndet per samma hastighet som före. Typ om hastigheten fördubblas 100-200 så fyrdubblas luftmotståndet(?), minns ej heller enheten som luftmotståndet mättes i. Hursomhelst så tror jag inte det är nån slump att Bugatti Veyron som har 1k hk och en jädra massa pengar/kunskap lagt på aerodynamik är enda bilen som går 400+km/h. Har plågat min -98 GSX-R600 till 260. Med 174kg egenmassa och 110hk borde den ju ha topphastighet som ett skållat ollon. Men i såna hastigheter är det massa faktorer som spelar in. Hk, vrid, luftmotstånd osv. Min gamla Omega MV6 (211hk) hade jag upp i samma topphastighet som min 750(300hk) dvs 250km/h. 750ns 89hk extra kommer av dess "verkliga" maxhastighet, dvs utan spärr, 270? Altså, 89hk för 20km/h till? Dividera sen vad det bövs för att få 100km/h till. Och dividera sen vad som krävs för att komma upp till såna hastigheter på en rimlig tid.. Hoppas ni förstår er på mina konstiga funderingar.. Stor, Stark och Bakhjulsdriven! |
|
|
M635: All publicitet är tydligen inte "bra" publicitet... Skulle tippa på att efter detta med vem som ska stå för fiolerna blev lagt fram för allmänheten så kom även nån "Alheim"(eller vad han hette) på att han ska kolla upp denna bil, därav besikningas bekymmren.. Stor, Stark och Bakhjulsdriven! |
|
mick 750! säkerligen är det så! Men tycker inte besiktningsmannen ska ha faan för detta! Visst kan han vara"korumperad",men ett motorbyte efter besiktningen är ju inte allt för ovanligt! Dessutom tycker man att "gatlegal" i detta fallet,borde då vara typreggat och besiktigat med 100hk,annars är den ju definitivt inte gatlegal! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
Förlåt 1000hk skulle det stå! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Tja.. Här i Finland så lyder lagarna som så: Man får öka effekten med 20% utan några andra ingrepp. Om bilen försets med överladdning så måste det visa att överladdningen är igång vid besiktning. Kompisens E30 har ca 500hk. Besiktigad med M50B25 och hade 0.1 bar laddtryck och en bricka i avgassytemet vid besiktning och visade 204hm vid bes. Nu kör han med 1.4 bar utan bricka i avgaset. Helt lagligt. OM inte gestapo kommer med en rullande bromsbänk och flygande besiktning så är han säker till nästa års bes.. Stor, Stark och Bakhjulsdriven! |
|
|
Grejen verkar vara den att bilen godkänts utan att ens varit in för besiktning. Flåklypa |
|
FredricF |
mick 750: Luftmotståndet är den kraft som krävs för att hålla jäm fart (om man bortser från rullmotståndet) och det ökar med kvadraten på hastigheten. Dubbel fart kräver fyra gånger högre kraft. Effekten (skilj på effekt och kraft) som krävs för att ge en viss kraft är proportionell mot hastigheten. Dubbel fart, dubbel effekt. Summan blir att effekten som krävs för att övervinna luftmotståndet är ökar med kubiken på hastigheten. För att dubblera farten krävs alltså åtta (8) gånger högre effekt. I praktiken har nog alla personbilar ungefär samma luftmotstånd. Det skiljer naturligtvis en del men inte några magnituder och de flesta verkar göra lite drygt 200km/h om maxeffekten är 130-150hk. Om en bil gör 200 med 130hk skulle den göra 395 med 1000hk (och rätt utväxling) men för 300 km/h krävs *bara* 450hk. Teoretiskt alltså. /Fredric |
|
Oooh... Den där Flashbacktråden som du länkade till Flåklypa (sidan 1 av denna tråd) var ju minst sagt spännande. En hel del hade jag hört innan men samlat i en tråd blir det desto mer intressant. Rekommenderad läsning! Mvh, /Wille |
|
|
FredricF: Måste ta ditt ord om saken för minnet från yrkesutbildningen har hunnit bli lite blurrig under årens lopp. Har nåt minne om en kurva dock som började stegra vilt vid ca 100km/h, kan det ha varit rullmoståndet..? Stor, Stark och Bakhjulsdriven! |
|
|
Numera även Rapport-kändis: Länk Mvh, /Wille |
|
Paap Reeder |
"Om en bil gör 200 med 130hk skulle den göra 395 med 1000hk (och rätt utväxling) men för 300 km/h krävs *bara* 450hk. Teoretiskt alltså." ... säger Fredric! Är detta sant - i stora drag i a f - förklarar det ju vart dessa 700 "extra" hk "tar vägen" s a s. Således har dom "lagt" dom på utv och taggat ner den till 320-350 och vunnit i acc i stället. Jo Flåklypa .. jag har inte jmf en gammal 750 med denna porsche i prestanda mer än att jag undrar vad fanken man får ut av de 700 extra kusarna och svaret är nedväxling för acc samt till luftmotståndet över 350. MVH /// Paap R |
FredricF |
mick 750: Luftmotståndet under 100 km/h är nog ganska försumbart jämfört med rullmotståndet. Rullmotståndet ökar doch inte lika mycket med hastigheten så vid högre farter är det i princip bara luftmotståndet som spelar roll. Jag gissar att om man ritade en kurva av summan av rull- och luftmotståndet så skulle den se ut som om den "stegrar vilt" runt 100 blås och i verkligheten är det ju den kurvan som gäller. Paap Reeder: Jo, Porshen är väl byggd för rattlåsracing och då är det inte så intressant vad som händer med farten efter 402m. Utan att vara expert så gissar jag att man lägger slutväxeln på bilen så att den på ettan precis inte spinner loss på klistrad strip. På så sätt borde man teoretiskt utnyttja effekten bäst. Nån som vet vilka tider och slutfarter Porschen gått på? /Fredric |
| Nä Porschen är INTE byggd för enbart 402m. | |
FredricF |
"Nä Porschen är INTE byggd för enbart 402m." Hmm... Detta brukar ju vara "standardursäkten" när bilen inte presterar dom tider på strippen som man tänkt sig. Fast du har säker rätt men det är nog knappast en ren banbil heller (oklart i vilken klass den då skulle tävla i). /Fredric |
|
Bilen är ingen strippbil. Tanken från början var att det skall vara snabb i alla discipliner och det tycker jag den uppfyllt med råge (även om den är hiskeligt ful i mina ögon). Den har satt en riktig rökartid i Superstage, presterat bra på strippen och kört stående kilometern mm. Dock har det tagit lång tid att sortera ut alla problem, bilen har varit allt annat än tillförlitlig. Flåklypa |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.