|
|
|
|---|---|
|
Jag har en BMW 528 E39 ( 1997 / 27500 mil ) med det mesta i utrustningsväg, automat osv. Så till "incidenten" Jag låg med farthållaren satt i 80-90 km/h och helt plötsligt rycker bilen två gånger för att sedan självdö. stannar vid vägkanten och vrider igång den igen, startar direkt utan missljud eller dyl. Gått felfritt sedan dess. Till saken hör att bilen kan rycka någon enstaka gång när man kör, inte direkt märkt något mönster med hastighet osv. Men det känns som det blir allt oftare som det händer, kan vara tillfälighet kanske men.... Har även hänt någon enstaka gång att den stått på tomgång och självdött. Börjar bli riktigt irriterande. Tips på åtgärder? MYCKET tacksam för hjälp /Martin Johansson | |
| Gissningar: Bränslepump eller möjligen bränslefilter. | |
| Håller med Anders. Troligen bränslepumpen. Var ute för precis samma sak på min 523-97 för några år sedan. Det jobbiga var att när jag plockade ut pumpen för att provköra den gick det fint men när den kom i tanken igen så kärvade den vilket gjorde att jag misstänkte reläerna som styr pumpen. När jag tvångsmatade pumpen med ström direkt från batteriet kunde jag utesluta reläerna. Om du gör detta så tänk på eventuell gnistbildning. Inte bra vid hantering av bensin. Reläerna sitter troligen i sidan bak i kofferten. | |
|
Jag skulle sätta en hundring eller två på antingen kam- eller vevaxelgivaren. Hade exakt samma symptom ifjol och då var det vevaxelgivaren. Verkar vara mycket vanligt på våra bilar att döma av alla inlägg här. Dagens tips: Läs av felkoderna - det kan spara dig massor av timmar och hundralappar! |
|
| tror på vevaxelgivarn eller bränslepumpen... | |
|
Lös jordkabel? Har jag råkat ut för en gång (dock på en scania) kabeln låg i normalfallet mot en plåt och jordade men ibland så tappade den kontakten med följden att motorn tvärdog. Janne |
|
|
Tack för alla svar Hade det varit bränslepumpen/bränslefilter så hade han väl snarare reagerat vid fullt gaspådrag, då det är max bränsle flöde? Hm.... gilar idén att kunna läsa av felkoder, kan dock tänka mig att ett sådan kabel med tillhörande program kostar multum. Jag har aldrig tagit bort vevaxelgivaren, kan man mäta/se på den om den är kass om man demonterar den? /Martin |
|
|
Som sagt bränslepump eller vevaxelgivare är två starka kandidater. Det som talar för bränslepumpen är att det pågått en längre tid och att det blir sämre. Kanske en vevaxelgivare också kan dö en långsam död, det har jag ingen erfarenhet av. Om bränslepumpen dör, får du noll föde. Det kan ske på fullgas eller tomgång, med samma resultat. Här kan du läsa om carsoft och allt som berör diagnoser och felkodsläsning i en 6 år lång tråd: Länk Om du inte vill förkovra dig i detta tror jag inte en verkstad tar alltför mycket betalt för att läsa ur felkoderna åt dig. Det är ju ett bra sätt att börja på för att slippa onödigt jobb. Lycka till! AE |
|
|
482:- tar i alla fall Theanders i Lund. Ring och kolla, det är ofta värt kronorna. |
|
| Jag har bytt vevaxelgivaren och efter det så har bilen nu fungerat klanderfritt! | |
Vantage |
pbengtss Vilka odds fick du på 100.ingen ;-))) Niclas |
|
Hehe, tror inte att jag ens får pengarna tillbaka! :)) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.