|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
ska tydligen göra de,min 540 drar inte en droppe heller(är vad jag kan se på stickan) men de jag menar är att de finns folk som aldrig kollar oljan o till slut skär bilen ju som i min farsas jobbarpolares fall,den motorn mår inte bra :) |
|
|
BMWbomi, om det är en myt eller ej vet jag inte. Kan dock konstatera att min 525:a klarar long-life intervallet utan påfyllning av olja, och det gäller ju ca 2600-2700 mil. Har inte kollat exakt men den drar nog inte noll, men inte mer en en halvliter heller och det är ju mer än 50 gånger bättre än rekommendationerna i så fall. Funderar på att göra ett extra byte mellan servicarna för det är låååångt mellan dom och man får vissa avlagringar i ventilkåpan på dom milen. Vad gäller bränsleförbrukning är jag helnöjd. Kör aldrig ren stadskörning, utan en blandning av landsväg 7-8 km/gång och 2-8 mil/ gång och ligger för det mesta runt 0.9 lit/mil och vid långkörning utan AC kan man komma ner i runt 0.75. AE |
|
|
Men gud vad alla oroar sig för oljan!!! Min slickar i sig ca 0.8 liter på 500 mil Fullt normalt enligt allt jag läst. Sluta oroa er & ut i solen! :-) |
|
|
Med tanke på kostnaderna för service och slitage. Blir det avsevärt billigare med någon annan bil? Funderar man på en -04, då låter det inte som om alternativet vore en Volvo Amazon från 1968. Det är väl bäst att räkna med ca 30-35kr milen, så är man ganska nära sanningen. En bil för ca 70kkr kostar ca 25kr milen. Vad lär man sig i övrigt av ovanstående diskussion, jo att det kan vara skäl att kolla oljan med jämna mellanrum. I praktiken bör oljan kollas oftare ju längre man har kört i intervallet. Sedan kan man överväga att byta en gång om året, och helst då sent på hösten, så har man fräsch olja i motorn under vintern. Leif L Resa med F650 i Ryssland sommaren -07. Drygt 940mil/23 dagar, via Karelen, Kazan och Elbrus. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.