AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.162

Hur kraftig generator sitter på en 520i - 95 från fabrik?

By
13
Byss
520i 24v 95
Hej sitter på en 520i 24v -95

Det jag undrar är hur kraftig generator sitter det i den orginal?

det verkar som om den har börjat få lite stryk då det har kommit ett riktigt irriterande generator ljud ur högtalarna. trotts att jordning och fästena på kablarna är bra gjorda.
risken finns att jag kan ha för kraftig stereo anläggning i bilen för generatorn.
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Troligen en valeo 80 amp.

Mvh Jonas
By
13
Byss
520i 24v 95
Har kollat runt lite på några bilstereo forum, och det verkar som om jag skulle behöva en generator på 200amp eller mer.

vart kan jag få tag i det ?

och går det att bara sätta in den eller kommer jag att bränna elsystemet då ?
Sn
11
Snobben1973
BMW 520I Touring -95
Vinande ljud i högtalare beror inte på att generatorn är dålig. Dåligt jordat eller för klen jordkabel till slutsteg eller stereo. Kan också bero på att lågnivåkablarna ej är tillräckligt skärmade dvs ligger för nära matningskablar (+). Har kört rätt stora steg på min gamla 323 och inte haft någon problem med laddning. Men kolla vad slutstegen (förstärkarna) är säkrade till, lägg ihop max så ser du vad de kan dra som max.

By
13
Byss
520i 24v 95
plussar jag ihop amperen på stegen så kommer jag upp i 300 amp.

och sitter det en 80 amp generator i bilen så borde juh det var för lite.
om jag nu skulle ta och byta till en riktigt krafit generator. är det något som måste göras åt det övriga elektriska då. eller klarar det av att jag tex sätter in en på minst 200amp utan att jag bränner nått ?

ström kablarna sitter rätt på batteriet.
Tror inte du kan hitta mer än 120-150A generator. De största är de vattenkylda modellerna som 540 m.fl använder, det blir svårt att montera osv.
Troligen har du en medelförbrukning som liger en bra bit under max på stegen vid spelning av "vanlig" musik, men annars finns det ingen lätt metod för att försörja det hela.
Bilen i sig själv med alla system, belysning osv skall ha sitt, batteriet skall laddas osv, i realiteten kan du inte räkna med att kanske få ut mer än 60-80% av generatorns totalkapacitet till övriga tillbehör som slutsteg osv.
Enklast är att använda största möjliga batteribank och att ladda extra på natten osv.

FP
By
13
Byss
520i 24v 95
Ok.

om vi säger att jag sätter dit en så stor jag nu kan ha. behöver jag göra nått mer när det kommer till elsystemet då.
eller klarar det av en starkare generator.
Inga problem eller skillnader för elsystemet, möjligen får du kolla så att arean på pluskabeln mellan generator och batteri (startmotorns plusanslutning) är tillräcklig för den maxström som det handlar om. Glöm inte att även drivlinan från motorn, rem, skivor osv måste motsvara den högre effekten, det kan dra iväg mera än du tror även om du t.ex får till en generator som passar rent mekaniskt.
Inte många vanliga användare ger sig på generatorbyte, man kommer rätt långt med kraftigt batteri och extraladdning. Tänk på att säkringsvärdet på slutstegen inte motsvarar förbrukningen, denna ligger en bit under. Många steg är även kraftigt överspecade i sina datablad osv, bäst är att mäta upp strömmen i verkligheten.

FP
By
13
Byss
520i 24v 95
ja det kommer att bli några till batterin det kommer det att bli..

men om jag får för mig att byta generator så kan det juh vara bra att veta vad som behövs.

stegen jag har är uppmätta och dom ger en bra bit över 1200RMS styck i 2ohm.

tack så mycket för svaren i alla fall..
mycket trevlig forum med trevligt folk!!!
OK. Per kanal då eller, och hur många kanaler? Säg att du har en verkningsgrad på 60% totalt i stegen, då får du putta in motsvarande mera effekt från strömförsörjningen. Nu vet jag inte om du tänker parallellkoppla högtalare osv ner till 2 Ohm men jag hade inte gjort det. Inte för att impedansen på en högtalare är en fix siffra, långt ifrån, den kommer att pendla både över och under den nominella, mest över som tur är.
Det är inte lätt att få styr på strömmar, dämpfaktor osv vid så låga impedanser. Egentligen är det ofattbart att man i bilsammanhang strävar efter så låga impedanser som möjligt, medan man i proffs och studiosammanhang går på andra hållet. Men det ger rent teoretiskt höga och "bra" siffror på effekten, iaf om det vore en resistor på 2 Ohm man hade som last.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.