AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.264

Vad kollar först vid plötslig oljeförbrukning?

Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Hej!

Jag tror min bil sista månaden sugit i sig mer olja än vanligt, läst en hel del trådar här om hög oljeförbrukning och förstått att äldre bilar som rullar en del behöver mer olja. Men min bil har bara rullar 6600mil, 2001:a Jag kör ganska vårdat tycker jag o accar väl på nån ggn när det ska va lite kul.

Jag hällde i 6-7dec olja då oljelampan lyste sist (gult) och det var ca 2-3 veckor sen, nu lyser det igen, jag kollade stickan o den var på undre strecket igen. Nu hällde jag på de resterande decelitrarna från 1-liters flarran, o lampan slocknade.

... sist jag fyllde på en liter olja innan var i januari, så det verkar normalt.Men nu så undrar jag med det som hände sist.

Vad är steg 1 att kolla om det nu är nått fel?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Det billigaste att börja med,eller rättare sagt vad JAG skulle göra först är att byta olja till en med högre viskositet,OM du inte ser någon uppenbar läcka utvändigt runt motorn(eller dropp under osv), vilket jag förmodar att du ej märkt av?

Vad har du för olja nu?

Mvh Janne.
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
När jag hade åkeri så var det min "servicelampa" när bilarna började dra olja så var det dax att byta... helt enkelt så hade oljan gjort sitt ... efter byte så fyllde jag sällan på nåt före nästa byte...

Mvh Janne
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Tack för svar!

Jag glömde faktiskt skriva att det är dags att byta olja om 40 mil. Kanske därför...

Oljan jag fyllt på med är köpt på Chell bensinmack, men köpte rätt hoppas jag då jag tittade i deras chema över BMW o vilken olja som passar just min bil, kollade också i min instrutionsbok o det skulle va rätt om man tittar på dessa siffror som finnes, men kanske det inte säger allt(?) Minns ej vad det står på flarran, inte heller farbrikatet.

Jag skall byta oljan så får jag se sen om det räcker så o blir bra sen.

Visa användare
15
Zender
2X Bmw 520i Sedan 91
Bmw 323ia cupe 81
Hej. Jag vet inte om du köpte bilen ny eller om du köpte den begagnad.. men i så fall så kanske föregående ägare kört skapligt hårt med den. Motorn kan ha tagit stryk. Vet du hur dana avgasvärdena är? Jag har alltid kört med quakerstate olja.. ett säkert kort.. har aldig varit något problem..byter olja var 1000 mil..

Hoppas det löser sig för dig!

Mvh philip.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.