|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
en liten fråga bara... såg att detta grupp n kit passar även 325 samt 318is! vad är det som skiljer en vanlig 318 mot en is? Motor vet jag att det skijer, men är det andra fjäderben å så eller? håller på med ett litet projekt och är ute efter riktigt bra dämpare samt fjädrar som tål hård bankörning! samt även om någon har någon kontakt som har/tillverkar kränghämmare. Ska det vara på det viset?! |
|
|
Japp 318is har 51mm fjäderben, samma som 325i och M3. 318i har 45mm samma som 316i och 320i. Kränghämmarna är annorlunda också. 20mm resp 14,5mm på 318is. |
|
|
så jag får skaffa fjäderben från en 325 då alltså för att jag ska kunna skaffa mig ett sådant kit? Ska det vara på det viset?! |
|
|
Hej! 318iS 90-91 har 51mm fjäderben med gasstötdämpare och 20mm kortare fjädrar. Vanliga 318i har 45mm fjäderben. 318iS har även samma kränghämmare som 325i dvs. 20mm fram och 12mm bak. Verrera Road Parts i Eslöv 0413-18122 tillverkar kränghämmare efter önskemål. MVH Arne [bmwdriver] 318iS 1988 BMWCS[Syd]#4324 www.bmwdriver.cjb.net Söker billig E30 323-325 till racebils-projekt. |
|
|
15/17mm lägre fram/bak, men det kan ju kvitta. Bakre kränghämmaren är faktiskt samma som M3, alltså 14,5mm. Bara en del USA sålda 318is hade 12mm krämnghämmare bak, samma som 325i och 325is. |
|
|
Hej grabbar!!! Det var ett tag sen man var in och kikade. Som sagt så sitter jag på ställbara konidämpare runtom, men dom byter jag ut nu tror jag! Jag har funderat på kompressor alternativet och det låter intressant =) Men vart hittar man ett schysst "kit"? Håller axlarna för vridet? Vad ska jag ha för dämpare och fjädrar? Jag har hört att Khöler är en fantastisk firma när det gäller s14 motorn, Vad har ni gett för era grejer därifrån? jag fick ganska hutlösa priser när jag funderade på att göra om min till 2,4 / 2,5 liter och vassare kammar! MvH Janne Mmmmm dom i Marabou!?!?!? eller var det M3??? |
|
|
WhiteBeemer: Om du ska sälja dina dämpare, så är jag intresserad om det blir ett bra pris. Allt går ju att diskutera. Ska det vara på det viset?! |
|
|
Köhler är mycket trevlig och bra att ha och göra med. Däremot så vet jag inte om det var speciellt gratis... Tror dock inte att det är direkt billigare om man vänder sig till någon annan trimfirma. Jag betalade 23500:- plus moms för min topp och då ingick, omslipning av kammar, 16xstörre ventiler, portning av topp och spjällhus mm. Kolsats ca 10000:- |
|
|
Kom igen nu ni som vet jag måste uppgradera väghållningen inför turbo bygget. Grp. N regn kit Innehåller kitet bara fjädrar och dämpare??? Var för heter det regn kit finns det ett torr kit eller??? Hur mäter sig detta kit mot andra som te.x Motor nord´s bilstein kit och bildelsimporten´s Weitec Ultra TX eller Koni??? Och hur mycket sänker N-kittet en orginal 325??? |
|
| dessa Grp. N dämpare... är dom ställbara i hårdhet?? | |
|
m3jonas: Vad Gav det i motorn? Blev det någon märkbar skillnad? jag har funderat lite på det där med kompressor, För effektmässigt så ger ju den mer.. (tror jag iaf) har sett att en kille här på Forumet har kompressor i sin... skulle bra gärna veta vad han fick ge för det och vad det ger i effekt! Så om du med kompressor läser detaa,,, så kan du väl skriva ett inlägg eller ett mail till mig om vad du har i din motor och vad det kostar! MvH Janne Mmmmm dom i Marabou!?!?!? eller var det M3??? |
|
|
JWR tar 55-60.000:- tror jag, för att montera kompressor. Då ingår delar och installation. Men då kan du inte plocka ur så mkt HK ur den. Kompressor mannen har väl komp sänkt sin och renoverat motorn som är ett måste om den inte är i TOPP skick. Räkna kallt med att du landar uppåt 100 lök om du ska ha lite tryck i maskinen =) /Per |
|
| Janne, gå in på: bmwmpower.nu , du kan läsa om den bilen där. | |
|
Tack... Såg att min Lilla Bummse var med på den sidan oxå... Trevligt =) Mmmmm dom i Marabou!?!?!? eller var det M3??? |
|
|
En liten fundering! Är det värt att "renovera" Gula Koni ställbara? eller ska man köpa nytt? Fjädrar ska jag köpa nytt men dämparna verkar ju schyssta! Tacksam för svar //janne Mmmmm dom i Marabou!?!?!? eller var det M3??? |
|
E30Mpower |
Stämmer! Jag har kompsänkt + gjort en hel renovering av motorn + lite andra ändringar sånt som måste göras för att kunna plocka ut lite fler hk:) räkna på en kostnad på ca 85-100000:- för ett sådant projekt sen beror det på om du måste renovera vxllådan mm då blir det dyrare sen är inte avgassystem med räknat i detta pris så räkna med 30-40000:- till. det är dyrt men roligt att ligga på topp! är det någon som har frågor så är ni välkomna att ställa de. gå gärna in och kolla på min sida! Kolla på Länk |
Esa |
Det va fan vad det tas i, gör ni inget själva? T.ex renoverade jag min växellåda köpte alla lager & synckringar + packningar, kostade mig ca: 4000kr vid BMW CS träff på solna i höstas. Nu går den perfekt med short-shift. 1.25.62 på Gelleråsen /Esa |
E30Mpower |
Visst går det att göra det billigare! men nu handlar det inte om org effekt och inte heller om att höja med ca 100 hk utan det handlar om lite mer effekt och då tycker jag personligen att det är bättre att lämna bort bilen till sådana som är proffs på att trimma! och då kostar det! Kolla på Länk |
|
Jag gör i stort sett allt själv, men vadå? det är inte så lätt att renovera stötdämpare eller har du gjort det? Och visst förstår jag alla som har verktyg och maskiner hemma att det är lite enklare! Man visst inte ska man väl lämna bort allting, man vill ju gärna känn att man gjort en hel del själv för då njuter man desto mer!... =) Mvh Janne Mmmmm dom i Marabou!?!?!? eller var det M3??? |
|
|
Jag tycker att det spårade ur lite i den här länken, jag är ochså sugen på ett grupp N kit. Kan någon förklara mer detaljerat vad det är och vilket artikel nummer det har. Det var ju någon i början som nämde lite hårdheter, han kanske kan bidra med lite mer info? MVH Micke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.