AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
32.285

S14 Trimning

Sida 1 av 2
Wh
138
WhiteBeemer
M3 E36 -94b
323i Touring -97
Nu är det så att jag har funderat och funderat om jag ska behålla bilen eller trimma den! Och har kommit fram till att det finns ingen underbarare bil att köra. Så nu är frågan vad jag sak göra för att sätta lite sprutt i maskinen??? Allt runtomkring bilen är uppgraderat som t.e.x TarOx bromsar o.s.v!
Vad tycker ni at jag ska göra för kul med den?
Alla tips är intressanta!

MvH Janne

Mmmmm dom i Marabou!?!?!? eller var det M3???
AL
289
AL
318is CSN-90

Vad har du för chassikit? Det är där de första pengarna ska läggas på denna körmaskin. Om du inte väljer en förarkurs på bana före/sammtidigt.

En sväng på bana och du skriker efter mer väghållning (Trots att du åker bland det bästa man kan åka inom det gebitet), inte effekt.

Om sedan TarOx är en uppdatering gentemot original kan man tvista...
Leksaker i fin förpackning... (Nu får man faan för det oxå. =)

Står du ut: Ett Bilstein Grp.N regnkit från Motorsport för ca 10 kkr.
Vill du ha lite komfort kvar kommer man långt med ett "vanligt" Sprint.
Lite vassare krängare och allt är toppen.

Är man änmer drastisk kan man sedan gå på lite hårdare, och i vissa fall excentriska, bussningar. Vissa satt som std från -89.

MVH
Andreas

PS. Trimma S14 är svindyrt och, i min syn, inte värt pengarna. Är det bättre drag du vill ha rekomenderas en slutvxl från en 325:a (3.73). Ger acceptabelt varv trots allt.
PS.2 Självklart kräver en sådanhär vagn däck av den värre sorten för att komma till sin rätt.

"...det är inte alltid så enkelt..."
Fr
411
Fredrik Larsson
Z3M Coupe-99
M3-88
523iM-00
AL:

"Bilstein Grp.N regnkit från Motorsport för ca 10 kkr"
Vem säljer dessa i sverige?
Vad menas med "regnkit"??

/Fredrik Larsson
BMWCS syd #4131

"BMW M3 E30 -Den första och RIKTIGA M3:an"
E30Mpower
kompressor!!!!!

Kolla på Länk
AL
289
AL
318is CSN-90

Hejsan Fredrik!

Tyvärr har jag inte BMW-nummret på kitet framför mig, men du kan beställa det direkt från din lokala BMW-handlare då det är en originaldel. =)

Kitet består av ett par riktigt hårda (Fram: 300/300 Bak: 200/200 tror jag det var) Bilsten att montera ihop med övriga originaldelar. Samt fjädrar av originaldim som sänker en M3:a med ca 15mm. (Fram: 120Nm/mm Bak: 180Nm/mm) Detta är riktigt hårt ska jag meddela, tom hårdare än vad vissa åker med i tex BMW Cup. Passar även 325/318is.

Får du problem så kontakta mig så kan jag nog fixa delarna till dig.

MVH
Andreas

"...det är inte alltid så enkelt..."
m3
324
m3jonas
M3-87 Turbo
325ix -89
330xd touring -02
Jag har grupp N kitet i min bil tillsammans med fjäderbens stag både fram och bak. Det man kan konstatera är att komforten helt klart blir lidande! (Speciellt med 225/35-18 däck) Dock så är bilen precis hur kul som helst när det svänger och helt klart värt lite "obekväm" gång. Nästa steg är att byta kränghämmare tror jag, någon som har erfarenhet?
Nu i vintras byggde jag ihop en ny maskin med högkompskolvar, vassare kammar, större ventiler, portad topp mm från s14 gurun Köhler. Bilen går i nuläget riktigt bra men tanken är att den ska gå ännu bättre efter ommappning och borttagning av luftmängd mätaren.
Ring Köhler på 0346-31049 för mer sprutt i maskin.

/Jonas

"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Passar dessa grupp N kit rakt av på 325:orna också???
RafkoM3
Hej Whitebeemer!
Kan säga så här att det är jättedyrt att renovera och uppgradera motorn på S14.
Men smakar det så kostar det, det är INTE billigt att trimma!
Håller på med ett turbobygge på min M3a.
Monterar smidda JE-kolvar, titan-stakar(lätta och superstarka) samtidigt som jag byter alla lager till special varianter. Renoverat hela topplocket, portat toppen och insuget, o-ringar blocket, turbogrenrör/insug/intercooler from LOTEC. M5 bromsar och M5 koppling, och är i full gång nu.
Är klar med motorn och rördragningar om ca 3-4 veckor, och sen ska det väljas ut ett programmerbart sprut som ska kontrollera tändning och 8 st spridare.
Vill ha körbarhet på gata och bana.
SKa bli kul när den är klar efter en bra mappning...

Mvh Rafko

/M3 E30(TIC)
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
RafkoM3:

Fan va kul ska du utmana Jakan Jocke Sahlin´s M3 monster???
Kommer vi se några repor på strippen???
Fast jag tror han kör med orginal bottendel.
RafkoM3
Starre:
Hehe, det blir nog svårt att utmana Sahlins monster.
Han och många andra trimmmare har ett mycket stort försprång, men jag vill vara hyfsat snabb iaf.

OM jag hinner med allt så kör jag på Tullinge, men man vet inte om man hinner...
Så klart det blir strippenkörning, antingen i Malmö på strippen, eller Tullinge :)

Men först och främst vill jag ha en hållbar motor/bil som ska palla för extra tryck. Den ska vara driftduglig, alltså ska jag inte trycka ut hur mycket pulver som helst ur den. Vissa tycker det är lite "overkill" att montera såna värsting stakar och kolvar om jag ändå inte ska pressa ur sinnessjukt med effekt, men jag vill vara på den säkra sidan :)
/Rafko

/M3 E30(TIC)
RafkoM3
Har du gjort något för att sänka kompressionen, med tanke på turbokonverteringen?
Tror nog att du kanske får en ännu bättre hållbarhet med lägre kompression jämfört med standard M3 E30 kompressionen.

///M3 E30 - The real one...
RafkoM3
SL:
Klart att kompressionen är lägre, annars hade det sagt pang!
JE-kolvarna är smidda lågkompression som är utfrästa och om man jämför med orginal så ser man stor skillnad. De är lite kortare också, därav blir det mindre komp.

/M3 E30(TIC)
E30Mpower
RafkoM3: Kul att det börjar att du har kommit igång! Jag ska hämta min bil i mitten på nästa vecka!!!! Har haft lite strul med leveranser av vissa delar men nu ska allt vara löst och allt håller på att slut monteras i detta nu! Man är ju rätt sugen nu efter ca 2-3 månader senare sen man bestämde sig och lämnade bort bilen! Mer bilder och info kommer upp i nästa vecka på hemsidan.

Kolla på Länk
RafkoM3
Vad ska du köra för sprut på din kompressor M3a?`

/M3 E30(TIC)
Rafko:

Låter interessant, har du valt aggregat? Vad blir det för något? Vad siktar du på för effekt? Vad använder du för stakar? Märke?

Är snart klar med liknande operation på en S38B38.
Rafko:
Förstod nog att du tänkt på det, bara en undran var det...

Låter som du har en riktigt trevlig motor på gång ;-))
"S
220
"Starre"
325iS-88
318i -87
Grupp N kittet inhåller alltså fjädrar och dämpare.
Hur mäter sig detta kit mot andra som te.x Motor nord´s bilstein kit och bildelsimporten´s Weitec Ultra TX eller Koni??? Och hur mycket sänker N-kittet en orginal 325???
RafkoM3
Har ett litet T04 aggregat som jag fick med kitet jag köpte från LOTEC. Detta är mitt första turbobygge så jag ska börja lungt. Men senare blir det nog turbonetics tror jag.
Effekten blir väl runt 400 med detta aggregatet.
Ska se hur vxl-låda håller och drivaxlar och dylikt.
Om allt håller bra så blir det ett T66 aggregat hyfsat snabbt...kanske...
Titan-stakarna är byggda av en Dragracing-firma just för S14-motorn. Ska hålla för VAD som helst sa de.
Så jag kan tyvärr inte ge dig ett märke eftersom det inte finns. Men jag ska snart lägga upp en hemsida med bygget och dess gång.

/M3 E30(TIC)
Hej RafkoM3
Har några frågor ang Lotekkitet, Pris, innehåll, går det att köpa i delar, finns det någon generalagent i sverige?
Tackar på förhand.
Agaton Sax
Rafko /
Jag har adressen till dem som säljer apple racing dämpare, kolla din mail. hör av dig.
RafkoM3
MPOwer:
Finns ingen generalagent i Sverige.
Man kan knappt komma kontakt med dem nere i tyskland heller :(
De trimmar ju mest Porsche och Mercedes. De har fräcka kit till alla som har mercor.
Hade tur med att en man hade en bekant som jobbat på Lotec och han hade några saker kvar därifrån.
Men annars innehåller Lotec-kitet följande:
Stor Intercooler, gjutet grenrör, garret turbo,
alu-insug och extra adapterplatta med 4 extra spridare som man monterar efter spjällhuset.
Kolvar och stakar är valfritt, bättre att köpa JE, verdi, wössner osv...

Agatonsax:
Du har mail...tack för adressen :)

/M3 E30(TIC)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.