AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.434

euro plus garanti i sverige?

An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
Hej.
Drar upp en "gammal" fråga men när jag letar i forumet hittar jag bara 2-3 år gamla svar och undrar om saker och ting har förändrats..
Tänkte köpa en ´01 M5 och vill då göra så från BMW åf och att bilen täcks av euro plus garantin.
Frågan är såklart om den gäller i Sverige, eller bara för Tyskar?

Tacksam för era svar, ha det bra...

Visa användare
1.523
b97_knl
F30 318dA SportLine - 12
F11 520dXA Touring - 14
Yamaha XJ6 Diversion F - 12
Euro Plus gäller också i Sverige.

Min gamla pärla: Länk
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
tack för svaret.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det gäller för svenskar också men det fungerar inte på samma sätt. I Tyskland så lämnar du in bilen till verkstaden och verkstaden sköter sedan all kontakt med EuroPlus och du hämtar bilen och betalar inget eller enbart de delar som inte täcks av garantin (vilket är en hel del).

I Sverige så vill inte verkstäderna (möjligtvis med något undantag) hantera denna garanti utan proceduren är att du lämnar in bilen till en verkstad och får en detaljerad kostnadsoffert där varje artikelnummer måste vara angivet samt arbetskostnad. Denna skickar du eller faxar till EuroPlus och dom återkommer sedan med ett godkännande att genomföra reparationen. Då meddelar dom också vilka delar dom kommer att ersätta och vilka delar som inte omfattas av garantin. Du får sedan få bilen reparerad och själv betala för detta för att sedan skicka kvittot till EuroPlus. Dom sätter sedan inom en vecka in pengarna på ditt bankkonto.

Har utnyttjat det två gånger det senaste året och det har fungerat bra.

Att tänka på är att EuroPlus ersätter alla delar efter en tysk prislista för reservdelar och de delar jag har fått åtgärdade har varit ca. 5-30% dyrare på min svenska verkstad än det jag alltså fått ersättning för vilket är en kostnad som man själv får stå för.

Som jag nämnde ovan så ersätter dom inte alla delar. T ex inget som är av gummi och inget som räknas som förbrukningsartiklar. I mitt ena fall så hade jag en remskiva som havarerade tillsammans med vattenpumpen. Remskivan är av gummit och den fick jag betala själv, likaså fick jag betala för ny glykol. Dom ersatte vattenpump och termostat. Hade också fukt i dimljusen och detta får man inte bytt på EuroPlus.

Sammanfattningsvis så är det en bra garanti att få til bilen men man ska inte räkna med att den gäller för allt som går sönder samt vara beredd att det är lite jobb med att utnyttja den.

___
//Ulf
An
95
Ansi
X3 3.0D F25 2012
tack för ett mkt detaljerat svar.
eftersom m5:or ska kunna få allvarliga problem med motorn (haverier) så är jag mest rädd för att ngt sådant skulle hända och att man då blir av med 50-100.000:-
om garantin står för det mesta, om olyckan skulle vara framme,så är det väll inte hela värden om man själv får pröjsa lite...
tack igen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.