|
|
|
|---|---|
|
har märkt att lådan började slira lite på växlarna och då bestämde jag mig för att byta olja och filter i lådan, då blev det sämre efter ca 1.5mil, driver nästan inget framåt nu.. Frågan är om det räcker med att byta plastkulorna och fylla med ny olja..? | |
|
och kan man använda samma olje filter och trågpackning? (kört max 2mil) |
|
|
Om det är lite kvar på lamellerna är det vanligt att ett oljebyte till ny olja blir dödsstöten för lamellerna med totalrenovering som följd. Orsaken är att den gamla oljan innehåller lamellbeläggning som lossat från lamellerna och dessa partiklar bidrar till att bibehålla en högre friktion mellan lamellerna som ju badar i oljan. Den nya oljan är ren på partiklar vilket gör att friktionen mellan lamellerna minskar och de redan slitna lamellerna börjar slira än mer. Man får felsöka om det är fel hydraultryck eller lamellerna som är slut. Ett enkelt test du kan göra själv är att dra ur kanonkontakten och prova med D. Går den då framåt är det sannolikt plastkulorna. Går den inte framåt är det sannolikt lamellerna som är slut. Hur långt har den gått? molle |
|
|
och du använde väl rätt olja vid bytet? molle |
|
| Plastkulorna har bara med backen att göra! | |
|
M5-Power: Nix att backen lägger av är bara det första symptomet som märks. Så snart plastkulorna eller snarare kulan, för det är bara en av de 2 kulorna som "rymmer" på 5HP30, går inte heller bilen framåt i D läget eftersom både ettan och backens växel är i ilagda samtidigt i en dragkamp. På N läget kryper den framåt. Drar man ur kanonkontakten lägger lådan mekaniskt i fyran och då går bilen framåt även om kulan är på vift. Den går dock inte framåt med utdragen kontakt om A kopplingens lameller är slut. molle |
|
|
ok, vad är kanonkontakten och vart finns den? Ska alltså dra ur den och kolla om bilen drar framåt? Och drar den inte framåt så är lameller slut? |
|
|
Min backen la av fo noen uker siden, bestilte kuler og olje og byttet disse men fortsatt vil den ikke i back! Går kjempefint i drive og alle andre gir, mye finere enn før oljebytte. Kan det være at det er noe som stenger for ventilen til backen? Det skjer ingenting og hører heller ingen forskjell fra N til R. |
|
|
det är ingen skillnad på nån växel på min låda... när man lägger i en växel så går det dock ca 3 sek innan växeln läggs i.....?? och sen driver den svagt framåt/bakåt... |
|
|
Hur ska man göra...? köpa begagnad låda eller renovera nuvarande? Blir väl ganska så kostsamt att lämna in för renovering? Nån som har nåt bra förslag..? |
|
|
Är lite sugen på att konvertera till manuell oxå... Passar M5ans menuella låda? |
|
FredricF |
Angående priser för renovering så kostar det mellan ca 4kkr och 25kkr beroende på felet. Den lägre summan gäller bara om man kan reparera lådan utan att ta ned den (inte sannolikt). En begangad låda tar skroten nånstans runt 8kkr men kan vara variera mycket beroende på skrot och miltal. Sedan kostar det runt 5-6000 att få den bytt.... När jag ställdes inför ett liknande problem med min låda så valde jag att låta renovera för att priset på en låda från skroten var lite väl högt med tanke på att man inte har en aning om hur länge den håller. I mitt fall gick renoveringen på 13500 så det blev ju ungefär samma pris som med en "skrotlåda". /Fredric |
|
okej, det får nog bli en renovering, får då vet man ju att man har en låda som kommer gå några år... Vart renoverade du din låda då? Var de liknande fel som min låda eller? |
|
FredricF |
Samma bilmodell, annat fel. Jag renoverade min låda hos en tjomme i solna-trakten som heter Charlie. Jag fick rekommendationer från flera håll som sa att han var bra på BMW-lådor och dessutom billig (en av hans konkurrenter tipsade mig om honom). Själv kan jag inte bedöma men han fixade min bil fast det tog en vecka längre än vad som var sagt från början. Det var dock inte fråga om några "heliga löften" så jag tycker inte det var så mycket att klaga på. En länk: Länk /Fredric |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.