AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
755

Värdering 320d -99

Pa
368
Palle83
Mini Cooper Clubman D
Skulle behöva lite hjälp angående denna bil: Länk
Snipp:
Bilen är i fint skick och har gått som pendlarbil.
Växellåda: Manuell
Bränsle: Diesel
Mätarställning: 25800 mil

Info:

* Dieselvärmare med fjärrkontroll och klocka
* Färddator
* Klimatanläggning
* CD
* Sommar och Vinterdäck på alu fälg
* Multifunktionsratt med farthållare
* Fjärrstyrt c-lås med larm
* Stolsvärme

/snapp

Utöver det är det elhissar fram, ASC samt airbags, standard?

Har varit och kolla på denna skönhet, det enda som skvallrade om att bilen har varit använd interiört är slitage på ratten samt växelspaksknoppen, annars kunde det lika väl stått 0 mil på mätaren, gäller även bagagen. Riktigt fin :)

Den är omlackad på huven vilket jag inte sett om han inte hade berättat det, gjort pga stenskott osv. Den är även omlackad (minst) på vänster bakflygel samt baken. Det syndes "ganska" lätt eftersom den var apelsinskalig samt att det även fanns en rinning under ena bakljuset. Lacken på bakflygen var även väldigt sträv som efter lackdamm. Den ska ha blivit omlackad pga. några parkeringsskador. Spaltavstånd huv samt bagagelucka såg perfekta ut så det är inget jag tvivlar på.

Rost fanns på bakflygeln på den välvda bakskärmen, stor som en 50-öring ungefär. Lite på träskellådan vid förardörren (slappa mänskor som inte orkar lyfta på fötterna) samt längst fram i undre hörnet på förardörren. Annars hittade jag inget.

Framlycktorna måste vara bytta för de var inte alls blästrade och såg nya ut. :)

Körmässigt kändes bilen tajt. Lite lätta vibrationer vid bromsning, bromskivorna fram var även lite räfflade samt att högerskiva även hade en rand som inte användes. Så det är väl nya skivor och renovera ok som gäller?

ACC:n funkade som den ska, tror jag. När man körde den på auto (ska den lilla dioden på autoknappen sluta lysa när auto är avstängd?) och vald 18,5 grader så ökade fläkthastigheten och kylde ner kupen bra. Men när man sen valde 27 grader så ökade inte fläkthastigheten utan det kom bara stillsam varmluft, Ska det vara så? Hörde inga missljud från ACCn.

Tyvärr så var dokumentationen på bilen i sthlm hos brukaren medans bilen stog hos föräldrarna i dalarna. Men föregående ägare skulle ha varit väldigt noga med att notera vad som blev gjort på den. Nuvarande hade inte varit lika nogrann på denna punkt.

Ägare, totalt 7 st.
Senaste 3: 2001-04-02 företag
2002-10-01 ska snubben som använt bilen på företaget ha köpt den för eget bruk.
2002-11-19 köpte nuvarande ägare bilen, omkring 17000 mil ska det ha stått på mätaren då.

Skatten ska snart betalas .

Nu till det jag tyckte var ”tråkigt”. Har aldrig kört en Bmw diesel men jag hade förväntat mig att den skulle vara ”död” och sen att man skulle känna en liten turboknuff när den började ladda men denna kändes bara jämnseg, ungefär lika seg som den fyrväxlade Mercedes 190 från -85 (77kW) som jag färdas i för tillfälligt :( Ska den inte kännas piggare eller ha någon karaktär?

Det som gör mig totalt förvirrad är bilpriser.se som inte värderar den till mer än (tänkte att den var en bra riktlinje, men vette tusan):

Bilpriser.se har värderat följande objekt enligt nedan, baserat på de uppgifter och den registreringsinformation som erhållits samt att fordonet är i fullgott skick.
Köppris 47 700 kr Uppskattat pris vid köp hos bilhandlare.
Privatpris 35 000-42 000 kr Uppskattat pris vid köp av privatperson

(Vinterdäck i ok skick, servicebok, metallic, småort, inget komf.pkt.)

Hoppas någon orkat läsa igenom denna roman och vågar sig på en gissning på värdet på denna bil samt om motorn går som den ska?

/Tackar Christopher
Jag upplever nog säljaren som överdrivet optimistisk. Naturligtvis är en bil i ett skick över genomsnittet och med en hög utrustningsgrad mer värd än den genomsnittliga bilen. Skicket kan jag inte säga något om (men den tycks ha några brister), men bilen är mycket påvert utrustad.
Utan att vara expert på modellens prisbild upplever jag det som att bilen kommer att förbli osåld till dess priset sänks kraftigt.

Mvh
Mikael
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja,det fanns ju lite "oklarheter" vad gäller huruvida den bilen är helt frisk o kry..tycker ju jag.

Men priset som "Bilpriser" angav måste ju bara vara för lågt mht bilmodellen i stort :/

Jaja,dieselbilar kommer möjligen att hålla sitt värde,iaf annonseras ut högt, "ganska länge" till gissar jag..,men priset borde gå att pruta på mht vad du hittat i "omlackeringsväg" osv..

Det jag också tycker är lite skumt är att du inte känner någon skillnad i motorrespons mot din 190?...Kanske inte helt frisk i motor evtl. turbo?

En frisk 320d-99 gör 0-100 på ganska precis 10sek mot kanske 13sek för din Merca(om den är helt frisk då :)),borde kännas någonstans kan man tycka :)

Om du är intresserad tycker ju jag att du gör en motorkoll på lämplig verkstad om du inte kan göra det själv på ett "bra sätt".
Kompressionsprov + kanske en koll av felkoder osv via BMW+ ett utlåtande från deras verkstad över bilen i stort?

Mvh Janne.
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Runt ca 60 skulle jag gissa för en vettig affär.

Bilpriser får man i många fall ta med en nypa salt

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.