AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilvård
5.298

Bara lite röklukt kvar nu...

Efter att ha sanerat min bil för 6 mån sen med en omgång foggning och invändig rengöring så återstår det en svag svag doft som kan förnimmas när det är lite varmare i bilen. Foggningen kördes vid rumstemperatur, vilket kanske var ett misstag. Tror ni det skulle hjälpa med ytterligare en foggning där man hettar upp bilen till 50-60 grader mha värmefläktar ?

Har ni några andra tips? Såg nån produkt som hette Biozone 45 som man kanske skulle investera i? Luftreningsapparat av nåt slag.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Har du tvättat ur hela bilen med en klädseltvätt (typ matt-tvätt)? Det gör underverk. Gå sedan igenom alla utlopp för luften i bagageutrymmet, där finns det oftast mycket röklukt kvar. Lika de löstagbara bitarna i bagageutrymmet, lägg de i badkaret och skrubba dem rena på fram och baksidan.

Enligt min erfarenhet finns det inget undermedel mot rök. Det pratas mycket om att "döda" lukten, men foggning är det enda som har hjälpt i de bilar jag har testat. Billiga medel döljer bara lukten, det enda som håller i längden är att ta bort orsaken till lukten, dvs tvätta inredningen med tvättmedel och vatten.

Mvh Johan
ji
511
jimmye
Porsche 997 4S Cab - 10
SÅLDA:
C63 AMG Designo - 10
X6 3.5D Silver - 09
E90 320dM spacegrå -09
Z4M Roadster Imola -07
E90 320dM Röd -08
E46 M3 Phoenixgul -02
e30 318is -90
E46 320i -99
E46 330ciM -02
använd dig av en ozonmaskin, som byter ner röklukten, maskinen sätter du i bilen och låter stå över en natt typ.

Mvh.
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Har du provat ettika? Jag har hör att detta skall fungera. Ställ in en behållare med ettika i bilen, hur länge vet jag ej, inte heller hur mycket, men ett glas kanske över natten - 24 timmar.

Nått i ettikan gör så att röklukten skall försvinne, låter som trolleri men testa och berätta sen!

Visa användare
144
HannesL
850iA -91
Håller med både Nattugglan om att det är bäst att rengöra så många delar som möjligt för att få bort osen.

Dock är min erfarenhet från att röksanera lägenheter att det brukar krävas ättika för att få bort det sista doften.

De flesta dofter (utom fotsvett, som är smörsyra) är basiska. Dessa reagerar med ättikan, som är en syra (ättiksyra) i en syra-bas reaktion som efterlämnar sig vatten och något som inte luktar, oftast något som ångar bort.

Men är det riktigt inrökt sitter lukten i tjäran och det är inte lätt att få bort... Precis som på fälgar gissar jag att citron (citronsyra + annat bra) kan funka på cigarettjära.

Kemi = trolleri? Tja, kanske det... Min kemilärare på gymnasiet berättade att han fått frågan hur man tar bort starka dofter av tre killar som köpt en väldigt billig bil. Doften de skulle få bort var likdoft, då någon tagit livet av sig i bilen....... Ättika var hans tips till dem.



Jo, jag måste ha en 850 NU!
Ättika är inte speciellt effektivt tyvärr, det dödar doften ett tag, men har inga neutraliserande egenskaper att tala om, tro mig, jag har ättikabehandlat säkert 100 bilar:)
Att tvätta ut interiören ordentligt samt att ev avsluta med ozon eller avjoniserare är det enda som hjälper, men ofta beöver man byta ut ex ratt o växelspak till slut iaf..

När man väl tvättat o våtdammsugit en bil med några år på nacken förstår man, varför man måste..

Tänk er att ha på sig samma jeans i 5 år utan att tvätta, lite ättika lär knappast göra dem rena..

Sen ang syra så är det frätande och absolut inget man bör ha på textilier ens i svag mängd.

MVH/
Na
440
Nattugglan
320i 01:a 2,2liter.
Kanske lite off topic men om man vill tvätta sätena från vanligt smuts kan man göra det med en "matt-tvättare" ?, en sådan apparat som spolar in lite vatten somtaigt som den suger upp det.... sån vill jag få tag i, kan man hyra en liten sådan till bil?

Visa användare
144
HannesL
850iA -91
NicklasO, jo jag håller med dig om att tjäran inte försvinner med ättikan. Och att man VERKLIGEN INTE SKA LÅTA ÄTTIKAN KOMMA I KONTAKT MED NÅGOT I BILEN, framförallt inte textilerna. Var nog lite otydlig där.

Eventuell ättika ska alltså ställas in i bilen i t.ex. en glasburk. Men är det helt förjävligt så kommer det troligen bli röklukt kvar. Men det kan vara värt att prova in man köper / hyr en ozon/avjoninseringsanläggning. Men de är kanske billiga?

Min iakttagelse är också att tjäran måste bort och det är inte alls lätt.

Våtdammsugare bör jag införskaffa. Någon förresten som provat sånt sofftvätt? Som är som ett skum som man gnuggar in och sen torkar bort med vettexduk e. dyl.?

Jo, jag måste ha en 850 NU!
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Länk den lär ju vara bra!
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Jatg har nåt liknande, och den fungerar lysande! Dock måste man köpa till ett annan munstycke än originalmunstycket, och det håller faktiskt inte så bra heller. Men bilen blir ren och fin, nästan som ny!

mvh Johan
Be
278
Bengt C
523i -96
Vad är "foggning" ?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Ozon spöar väl tyg (fibrer)?
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Köp en jonisator. Fungerar långt över förväntan. Tar bort all rökdoft på kort tid.

www.sproutinghealth.se

*BAWORAK*
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.