AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.547

Fråga om kolfiberinsug och chipp

BM
69
BMW...M3
Bmw M3 -93
Chenna.. köpte nyligen en m3a och fick med ett kolfiberinsug, vanoschipp och ett chipp till styrboxen.. Dom sa till mig att man ska ta bort lmm efter man stoppat i chippena.. Men jag har läst att det ger mer effekt med lmm.. Kan man kombinera det med lmm? Är det nå mer man behöver göra för att få det att gå bra??
BM
69
BMW...M3
Bmw M3 -93
Glömde tillägga att det är en 3.0 93a
pg_ice
om jag har fattat rätt så ger väl LMM felkoder med kolfiberinsug iom att det strömmar för mycket luft igenom?

gör som dom sa så löser det sig nog :)
sätter man dit kolfiberinsug så har man garanterat koll på grejorna,det är inget amatörer håller på med.
pg_ice
föresten: ska du inte köra med kolfiberinsuget så köper jag det!
säg ett pris bara
Jag kör med lmm och kolfiberinsug funkar kanon. Finns dom som kör utan lmm och med mapsensor istället. Ett tips är ju att du kör med lmm och skippar chipen och istället mappar bilen med lmm och insuget.
BM
69
BMW...M3
Bmw M3 -93
Räcker orginal lmm till da?
Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Jag har Ac Schnitzer kolfiberinsug på min och kör med orginal Lmm. Funkar kanon. Bilen är helt standard i övrigt, dvs orginal avgassystem, inget chip eller mappning. Dock ska den mappas i framtiden när allt runtikring är gjort..

Lo
506
LotecM3
M5 F10 2012 *Akrapovic evolution*
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Det KAN bli felkoder OM de som mappat om chippet inte har höjt "bör"-värdena för LMM om varvstoppet är höjt.

Då "bör"-värdet för mängden luft genom LMM överskrids om man kör över 8000 RPM, och iaf de boxar som jag monterat ger en bra skjuts även över 8000 RPM så jag har lagt varvtals-spärren på 8600.

Här har du lite klipp på mitt kolfiberinsug och mitt special-chip som garanterat ger effekt!

Länk

Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

ett till :)

Länk

8600 rpm!?
Hur ser effektkurvan ut efter 8000 rpm och vad tycker en obalanserad bottendel om varvtal på 8600 rpm? Övriga mods är lättat enkelmasse svänghjul, alu-retainers med DTM ventilfjädrar, kolfiberbox och mappat chip?

Flåklypa
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Effektkurvan dalar lite då jag hade original kammar vid videotillfället, men de korta trattarna på kolfiberinsuget gör att den håller effekten kvar även över 8000 RPM. Hade toppeffekt på 8100. På en 3.2a som vi monterade kolfiberinsug på blev det toppeffekt på 8400 med 284 graders kammar.

Obalanserad vid filmningen. Motorn kändes hur bra som helst. Bra byggd från början i fabriken.

BM
69
BMW...M3
Bmw M3 -93
Han jag köpte bilen av som gav med det där sa att det va grejer från kellner och att det ska ge typ 50hp!? Låter väldigt mycket tycker jag=/

Behöver man inte typ andra spridare/btr för att det ska fungera bra?
Bl
1.196
BlueBeemerBoy
E91 LCI 318d 2010
E36 Coupé S50B32

*LotecM3*

Vad bedömer du att effektuttaget ur en S50 3,2 med följande spec. skulle hamna på?

*Balanserad bottendel, viktade stakar och kolvar.
*Frästa ventilsäten samt ventiler (3 vinklar om det spelar ngn roll och jag inte minns fel)
*Katersättare och Remussystem bak.
*"Kolfiber" insug och mappning, behåller LMM.

Typ så, vad tro du? Du behöver inte stå för det bara kul att höra då det verkar som du varit med lite...

Mvh. B

"What we're dealing with here is a total lack of respect for the law"
(Smokey and the Bandit 1977)
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Tippar ca 345- 350 hk på 3.2an.

Insuget med fullflödes-avgassystem ge ca 25-30 hk.
Men du ska upp i varv för att få användning av de extra hk. Effekthöjningen kommer först efter 4000 RPM ca, innan dess har du samma som org.

Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Se effektkurvan både i vrid och hk.
Länk

Detta är en av de mest pålitliga rullarna i Danmark, heter RH motorsport.
De trimmar /bromsar 50-60% av alla bilar i DK. Inga glädjesiffror alltså.

Här har jag ett bromspapper från en M50 Turbo med 3.2 liters motor 8:8 i komp med schrick kammar och GT35/40BB turbo. Laddar på 1,1 bar och plockar ut 506 hk och 670Nm.
Länk
Inga glädjesiffror som 900++ hk vid xx antal bar.

Är det inte en S50B32 du tar ut 506hk ur istället för en stokad M50? Är det bara kammar som är bytt i toppen (M3 topp?)?

Flåklypa
Lo
506
LotecM3
Porsche 911 Biturbo RS
E30s62 *mtech2*

Nej, M50 med USA 3.2 liters vev. M50 topp , inget med S50 alls att göra.

Ok, blev lite förvirrad med tanke på din signatur (328/S50 Turbo)

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.