|
|
|
|---|---|
|
Nu ska jag försöka förklara vad som har hänt, så bra som det går. Jag var inne i stan och körde, då det plötsligt började ryka från motorhuven. Öppnar, och ser till min förvåning att fläkten har skurit hål på en av kylarslangarna (dom satt för nära). Jag körde hem bilen (tempen steg, men då stängde jag av o rulla). Precis innan jag var hemma så kokade den, men för väldigt kort stund (klantigt!!). På morgonen dagen efter bytte vi termostat och kylarslang. Motorn blev (efter drygt 5 minuter) 3/4-delars varm på mätaren. Jag gasade till, och tempen gick genast ned till mitten igen. Men efter 1 minut gick tempen upp igen (konstigt). Jag gasade till igen, o tempen gick ner. Det började sedan ryka någonstans under insugsröret, vet ej mer exakt. Oljeläckage var det oxå, men vet ej från vart (olja på backen). Jag kan tillägga att vattnet i kylaren inte "sjunkte" undan. Det verkade vara stopp nånstans (trots vi bytte termostat). Stängde av bilen och fruktade det vi såg. Det var olja i vattnet, men inget vatten i oljan. Och det var inget högt tryck i kylarslangarna vad jag vet. Topplockspackningen hade inga "märken" när vi plockade lös toppen. Varför det inte syndes några märken på topplockspackningen blev jag lite brydd över. Har oljan trängt in sig i en kylkanal på annat ställe? Varför inget vatten i oljan? Och vad kostar ett komp-test/leakdown eller vad ni kallar det? Jag tror jag fick med all nödvändig info.. fråga annars. Och glöm inte svara! :) /Jonas | |
| Tryck i kylsystemet brukar indikera topplockspackning, jag skjöt två kylslangar för att upptäcka "BHG". Packningen må SE hel ut men aluminiumtopp+koka= packning väck | |
| Ja, nu va ju inte det så mycket till hjälp men.. Har inte ens något tryck i mina kylarslangar, över det normala. | |
|
Någon besitter väl kunskaper? Oljan som har läkt ut verkar komma fram från motorn någonstans. Sen är toppen endast 0,10 mm banan-böjd. Om den är vriden vet jag inte. Men är 0,10 mm mycket? |
|
|
Kolla din packning extra noga mellan oljekanalen och vattenkanalerna.. det är säkert där den gått... hittar du inget fel där så kolla toppen för sprickor på samma ställe... Vad gäller "bananformen" så enligt Haynes rephandbok så får toppen vara max 0.03 mm sned och enl Bentley så får den inte ens vara så sned utan ska vara helt rak... sen får den planas max 0,3 mm (originaltjocklek ska vara 140 mm) Så ja 0,10 mm är mycket. Så mitt råd är besikta toppen ordentligt för sprickor... är den ok så plana den .. montera och åk! Janne |
|
|
Lämnade in toppen på SIMO idag, så får vi se om dom hittar någon spricka. Hittar dom ingen så kommer den planas. Om det är blocket som har spruckit så tar jag självmord, det har jag inte råd med! mvh |
|
|
Hej igen. Ingen spricka i toppen, sen planade dom den. Skruvade tillbaka allt idag, men det blir ingen värme i bilen. Kan det vara så att det är luft i kylsystemet, eller att vattenpumpen är paj? Snälla hjälp mig nu. / Jonas |
|
|
Det är säkert luft i systemet, kan vara lite knepigt att bli av med ibland. Viktigt är även att kylvätskepumpen är OK och att inga kanaler är igensatta. vad gäller kupévärmen så kan även värmeventilerna ibland fastna, både i öppet och stängt läge. Att det sällan tränger in kylvätska i oljan men ofta tvärt om beror helt enkelt på att oljetrycket i en arbetande motor är betydligt högre än trycket i kylvätskan. Däremot blir det ofta lite kondens inne under ventilkåpor osv när motorn kallnar, därför kan det bli lite grått klegg t.ex under påfyllningslocket men det är inget alarmerande. FP |
|
|
Nu fungerar bilen, stor lättnad kan jag säga! Kostnaden hamnade på 5000:- bra precis. Det var bara lufta kylsystemet, sen köra. Tack för hjälp! /J |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.