|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
| Jim85>> menar du skillnaden i tid 0-100 med s6 jämfört med 0-100 med lc funktionen eller?? | |
| bomis>> Ja det var det jag menade...även tex 0-200 kanske, behöver inte gå in på hunradelar men bara så jag får en ungerfärlig bild hehe, har sökt på en massa forum i utlandet men inte fått någon napp så jag hoppas du elelr någon kan svara på det...tack i förhand/ Jim | |
| Jim85>> jag kan testa 0-100 + 0-200 s6 med & utan lc om du vill? | |
| bomis>> Om du har tid eller vill så vore det jätteschysst om du kunde göra det :-), skulle underlätta väldigt mycket för mig eftersom jag själv vill ha en M3 med Smg2 men inte kan provköra hur enkelt som helst hehe | |
| Jim85>> vart bor du? | |
| bomis>> jag bor i Göteborg, såg att du bor i sthlm hehe en väldans lång bit dit... | |
|
Jim85, Hänger bil valet på SMG och Manuell nu innan du gör affär av det hela? hehe var i en exakt liknande sits, kunde inte bestämma mig, hade tur att där fanns en manuell & en SMG som jag var sugen på samtidigt när jag skulle köpa, provade båda samma dag. Smg är grymt. Den ända fördelen med manuell är att du har mkt bättre kontroll när du vill släppa ut rumpan i rondeller om du nu har det som en förutsättning... |
|
| Ahlgren>> Precis..just nu är jag i den sitsen hehe. Jag är en gasglad person och vill gärna gå från att köra halvt långsamt till att köra fort utan att behöva pilla på en massa knappar. Det är därför jag undrar om s6 läget ger mig bra med fartresusrser så jag slipper slå på Lc varje gång, som tar tid...problemet är bara att det inte alltid är lika lätt att provköra en M3, men jag får hoppas att jag får samma tur som dig snart... | |
|
Kan tänka mig man blir lätt lite bekväm utav sig med SMG lådan. Launch control och automat läge ;) Ska du köra mycket stadskörning och steka vid beachen så är nog SMG fint val. Men ska du däremot, som jag, ligga på ställ från garage utfarten ändå tills du är tillbaka så är manuell låda the way to go. Ni smg ägare. Hur tycker ni bilen känner sig när ni får oväntade ställ som ni försöker parera tillbaka så kvickt som möjligt. Ni har ju ingen kopplingen så det blir ju inte direkt någon frihjulning att prata om, och motorbromsa när man har råkat komma på en hal is/vattenfläck är ju inte direkt att rekommendera om man ska parera stället. Det är något som jag har i baktanken när man är ute och provkör automatare. Nu är ju smg lådan ingen automat låda så just därför är jag intresserad å veta. Jo en sak till gällande manuell låda är heel and toe nedväxlingar, det är så himla roligt när man bemästrar det. Svårt på m3an dock. Tycker gaspedalen sitter lite illa till från bromsen. |
|
| Launch control andvänds bara vid starter "stilla stående" för att kunna komma iväg med bilen med iprincip noll hjulspin/burnout, Detta är bara en extra funtion som gör det lättare att få optimal start, det ska inte förväxlas med läge S6 för det läget är bara det mest ultimata för att växla snabbast 0.08 sek för att peta i en nya eller peta ner en växel antingen från ratten eller från växelspaken, det avgör du själv. Har du kollat på F1 någongång så andvänder dem sig av LC/launch control när dom gör sin start. | |
|
ahlgren>> precis vad jag skrev innan oxå...jag tror att du missförstått vad lc är Jim!? Davajn>> funkar alldeles utmärkt med ställen....man parerar bara med gasen och slår i nästa växel så rätar den upp sig DIREKT! |
|
|
bomis låt oss säga att du är uppe å kör i lappskogen där jag bor och man möter en älg varannan km, det spöregnar och det springer ut en älg mitt framför bilen och du ställer bilen på tvären. Det finns inte en susning att det går parera stället med gas. Vanliga ställ är inga problem att hantera med gasen men nu snackar vi undanmanövrar. Måste prova en smg tror jag. |
|
|
davajn>> på nått sätt tror jag i detta fallet vad det beträffar undanmanövrar att bmw har tänkt ut det även med smg vid tvärnit allt väjning, men nu var det juinte det vi diskuterade utan hur den ter sig på bana alt krokiga vägar o visst finns det program för vattenväglag m.m. på smg lådan om du inte visste det ;-) totalt 11 st...beroende på miljö och väglag.... här har ni länken till smgII manualen på film, på youtube....håll till godo! Länk |
|
|
Stod inget om att vi bara diskutera bana och kurvor i första tråden så jag tror det gäller för och nackdelar i precis alla lägen då. 11 lägen för att köra bil. Tacka vet jag ett läge ;) Känner igen stället när dom körde m3an på snön. 99.99% säker det är arvidsjaursjön. |
|
|
OJ oj denna eviga diskution ang SMG / manuell låda, ska man köpa en M3:a så bör man ju testa båda lådorna. Då får man ju en känsla av var man står, kan bara säga att för min egen del så har jag alltid varit emot tiptronic/ halvautomater så när det var dags för m3 så tänkte jag ALDRIG en automat.... tills jag prövade en. SMG 2 är ju ingen automat direkt, har iofs inte kört den på vinterväglag mer än när jag hämtade hem den. Kan ej utala mig om detta. Däremot om du provoserear bilen till gränsen på tex en bana så så kan finns det ju en sak kallad DSC som kopplar in vid eventuella sladdar, tex bilen frikopplar automatiskt så du behöver inte fundera på att leta efter en kopplingspedal. Detta går att testa på blöt vag åxå gör en undanmanöver tills bilen tappar fästet med vägen det är precis samma funktion på en smg som en manuell i dessa situationer. |
|
| Nog vet jag väl vad DSC är... Men 99.9% av tiden kör man med den avslagen, iaf jag. | |
|
Ja visst kan man ju välja att åka med DSC urkopplad :-) , men i allmän trafik kan jag ej se att man har någon större nytta av detta. Om man inte tycker att det är coolt att sladda mellan rödljusen....... Enda gången som man inte kan ha DSC inkopplad enligt mig är när du åker bana, för då är bilen i princip obrukbar med DSC aktiverad. Hur som så tycker då jag att en M3:a är alltid en M3:a oavsett vilken låda som sitter i bilen. Det är killlen/tjejen som kör som avgör känslan för bilen. Det tror jag att alla på detta forum håller med om....... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.