AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.559

M3 Manuell eller SMG ?

Sida 1 av 2
Hej jag har länge lekt med tanken att jag ska köpa mig en M3 E46, men nu börjar det bli dags att handla.

Länge undrat vad man egetligen ska ha, en helt vanligt manuell eller en med SMG?

Hört mycket snack om för- o nackdelar, men valet är svårt ändå.

Varför är "många" så emot SMG? e det prestandan? Hållbarheten?

Någon som kan hjälpa mig ?
Rk
252
Rka
M3 E46 SMG -03
M3 CSL går inte att få som manuell.
Det tycker jag säger en hel del...

Frågan du ställer stötts och blötts i alla M3 forum.
Känner du dig osäker, så är mitt bästa råd att provköra.

Lycka till!

Japp hel rätt, endast du själv som skall avgöra vilken låda som passar dig bäst, jag testade båda och fastnade för manuell men tror det tar ett tag att vänja sig vid smg och det hinner man ju inte vid provkörning tyvärr.

/Micke

BmwCS nr05419
Länk
Mo
30
Molle740
Utan just nu
Jag köpte precis en manuell.
Har dock inte provat smg så kan väl inte uttala mig om hur dom är.
Men jag känner själv att på en sådan här vill jag helst ha manuell så att man får mer känsla av att man kör själv, tycker det är roligare att veva runt i lådan :)
Nu ska ju smg:n vara en riktigt trevlig låda enligt dom som har en, så det bästa är väl att du åker och provar vilket som känns rätt.
För mig känns det helrätt med manuell.

Lycka till med ditt letande!
Visa användare
1.010
cado
335iT M-sport
Steg 3
Jag har en manuell också i min, den är helt grym ingen snack om den saken men provade en smg som min kompis har och säger bara den är änu grymmare tycker jag, i värsta läge på smg så smäler han i växlarna hur grymt som helst, men manuell är inte fy skam heller.
Tjena jag provade båda innan jag slog till på smg , den är hur grym och kul som helst! har nästan inte hört någon säga något negativt om smg.
hur skönt och kul som helst att bara peta i växel efter växel...
skulle idag aldrig ens tänka på att köpa en e46m3 utan smg
men det tar som sagt ett tag att vänja sig men när man väl vant sig så är det riktigt bra!

det var bara mina tankar;)

//Patric
Gemini__
Kika här:
Länk
Da
95
Davajn
Bmw X3M Competition
Jag ska nog inte yttra mig allt för hårt för jag har inte kört en SMG utrustad m3a, men jag äger däremot en manuell. Växelväljaren/spaken är totalt skit, och detta gäller alla manuella m3or, dom klagar t.om att e92 m3 känns dålig att spaka. Väldigt odistinkta lägen samt får man en känsla att det är lite glapp.

Håller på installera en shortshift samt annat länkage för att minska glappet. Har tagit lite kort så jag kommer posta en tråd när jag blir klar med installtionen.
Får hoppas man får lite s2000 känsla i spaken ;)
Jag har haft både en 46 med manuell och en med smg och jag tycker att smg är helt överlägsen. Du kan aldrig växla så fort med en manuell och du kan också köra väldigt mjukt i stan genom att varje gång du växlar bara släppa lite grand på gasen. Växlingar i stad tycker jag är mkt behändigare med smg, rätt gjort blir det aldrig ryckigt, inte ens med snabbaste inställningen. Efter ett tag känns koppling mest som ett hinder.

Visa användare
601
p-car
03.5 M3 SMG
kör själv en SMG låda och tycker att det är riktigt bekväm i en storstad som Sthlm
många som kör på bana tycker att det är svårt att få heal/toe känsla med en SMG låda men många påstår ju också att man kan köra SMG med att köra med bägge fötterna, ena broms och gas samtidigt för att få upp varvtalen även vid bromsningen

en sak är klart, man måste vänja sig med lådan i Automat läge (5 mode), själv skulle jag behöva ett läge mellan mode 3-4, men mode 3 funkar i dom flesta fall för mig
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
SMG alla dagar, har haft den lådan och är nog bland det bästa jag haft i nån bil. Skulle vilja ha den lådan i alla andra bilar också om det gick, och som en tidigare talare sa finns inte många som kan växla så snabbt gång efter gång utan misstag med en manuell.
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
smgII i alla lägen, den är helt grym...så snabbt som den växlar får man leta efter...funkar lika smidigt i stan som på landsväg...& när man kappkör så är det bara att smälla i växlarna o hålla i......sedan har du ju lc-funktionen som oxå är helt brutal....Maxxad>> nu har jag provat den ett par gånger ;-) Dock ej burn-out mode...Har race:at med många m3 e46 med manuell låda & ingen har haft en sportmössa.....
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Jag köpte också en SMG efter att ha provat en manuell först samma dag.
Nu har jag kört närmre 400 mil med bilen och jag ångrar mig inte för en sekund, Automat läget är riktigt skönt i stan när du ligger och glider.
Men som sagt det är en smak sak helt och hållet, men personligen röstar jag för SMG,n..
Ji
29
Jim85
M3 E46
Ni som nu har SMG2...hur fort går bilen i "läge 5" gentemot "läge 6"? är skillnaden som natt och dag? Det är nämligen så att jag funderar på att köpa en M3 men jag kommer förmodligen att köra ganska så inspirerat ofta, och jag är rädd att lådan inte håller om jag kör i "läge 6" en hel del gånger, eller räcker "läge 5" till att köra ganska fort endå?
Ah
75
Ahlgren
M3 e46 SmgII -02
Jajamän, läge 5 smackar i växlarna riktigt ordenligt.Jag glömmer oftast bort läge 6 och kör bara läge fem när jag vill köra extra hårt för en stund.
Läge 5 jämte 6 är väll inte någon super skillnad på, men bilen är gjord för att hålla för bra mycket påfrästningar även på läge 6..
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
jim85>> hur menar du då att inte lådan skulle hålla?? Det behöver du INTE oroa dig ett dugg över...bilen är ju byggd för hård körning....jag kör nästan alltid s6 läget & naturligtvis känner man av skillnaden mot s5, det kan du vara lugn över...
Ji
29
Jim85
M3 E46
Okej, så lådan håller då, bra hehe.
bomis>> jag menar rättare sagt att läge 6 skulle vara detsamma som Launch Controll, men det är inte samma sak då? eftersom jag hört att man inte alltför ofta skall köra i Launch Controll?
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Instämmer helt med ovanstående.
bomis,
vad är burn out mode?
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
80s>> om man vid lc trycker ned gaspedalen sakta i golvet så ställs bilen in på optimalt snabbast start utan däckspinn....bästa läget om man vill race:a mot någon stillastående, vill man bara låta häcken "jazza" fritt dvs burna loss ordentligt från stillastående trycker man ner gaspedalen väldigt fort och då aktiveras burn-out mode.....sen är det bara att släppa spaken o kör... :-)

Jim85>>helt rätt, läge s6 är bara snabbaste växlingsläget..MEN läge s6 måste vara inställt för att kunna utföra lc-funktionen och för att s6 skall fungera så måste du koppla bort dsc (antispinnfunktionen) det är vad s6 har gemensamt med lc, för övrigt så har dom inget annat gemensamt...läge s6 är bara det snabbaste växlingsalternativet igentligen....så man måste hålla isär lc med s6...slitaget du får av lc är ffa kopplat till koppling och drivlina....Men fråga Lars här på forumet, han har race:at en hel del....tror han sa att han säkert gjort 40-50 lc-starter vi det här laget och lådan går lika bra fortfarande...
ja
5
jazz
m3 e46
det är smg som gäller utan tvekan...
men ska ja vara ärlig tycker jag man har bättre kontroll på bilen med en manuell

Ji
29
Jim85
M3 E46
bomis>> Tack så mkt för det utförliga svaret :-), jag har en till fråga, hur fort går bilen i s6 jämfört med Lc?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.