AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.759

Lackstift från bmw, hur stor nyansskillnad är acceptabel?

To
60
Torby
Tesla Model Y Performance-25
BMW S100R-11
Golf 1.6-08
Har fått lite rost på bakluckan :( som jag tänkte laga. då detta ej syns utifrån beställde jag lackstift från bmw. färgen på bilen är 397 anthrazitmet. när jag sedan lade på färgen var den mycket mörkare. ser att före ägaren lagat stenskott med samma resultat. kan ha förståelse för viss färgskillnad bilen är trots allt 8år
Bo
609
Bobba
Bmw 540IA-97
beställde me stifft till min e39a,färgen var dock ganska exakt.
hade rost på bakluckan som jag slipade rent o la på väldigt mycket färg då jag först testade med zink/galv som jag sprayade på men färgen löste sedan upp det så jag la på mycket färg ist.
höl sig så över vintern o när den värsta skiten var över lämnade jag luckan på lack.
Blev kanon bra o de syns inte att den varit angripen utav rost.
så har de börjat rosta så gör ett bra för arbete om du inte tänker lämna iväg den på lack,annars rostar skiten underifrån ist.
Tänkte också göra med zinkspray då jag hört att zink är bäst rostskydd.
Det måste ju vara bättre än grundfärg med zink då det innehåller högre zinkhalt.

Jag skall nog prova båda först zinkspray sedan grundfärg med zink, då borde inte lacken lösen upp zinken.
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Köpte Montrealblå stift för att fylla i ett par småskador. Även här var stiftet betydligt mörkare. Köpte också spray som däremot var mycket lik originalfärgen.
Lackstiftet för den otroligt vanliga färgen titansilvermetallic är också betydligt mörkare än originallack. Blir hur fult som helst. Men duger väl innan innan man kompletterar med spray eller lämnar in den på SpotPaint eller dylik service.
Pe
2.342
Per L
3 bilar från 1962, 1963 och 2000 men ingen är BMW
För en rimligt ny bil där lacken inte hunnit påverkas för mycket av väder och vind skall man inte alls behöva acceptera stor nyansskillnad.

Säkert finns det "svåra" färger där man får accepterra vissa skillnader men på min mörkblå SAAB (årsmodell 2000) är lackstiftet perfekt i nyans. Förutsatt förstås att man följer instruktionerna. Tex skakar stiftet ordentligt först och i mitt fall lägger på klarlacken sist.

Per L
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Zink färg är väldigt bra! Det är inte bara bra som rostskydd men oxå bra som grundfärg!

BMW - Beroende Med Wilja!
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Skaka burken ordentligt o låt den sedan stå ett tag, 397 funkar normalt väldigt bra med original bättringsfärg.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.