|
|
|
|---|---|
|
Undrar om det går att ordna så att varvräknaren visar rätt med tanke på att huset e från en 6cyl bil & jag har 8 cyl? Att oljetempen inte fungerar det vet jag men som sagt huvud frågan är om det går att få varv samt hastighetsmätaren att stämma? Mätarställningen kommer att justeras till rätt antal mil då det "nya" har gått längre än min bil dock sklijer det "bara" 1000mil men ändå vill att den ska va på samma känns bäst;) Men som sagt det viktigaste nu är att veta om det är möjligt inom rimliga gränser att göra det? Och ni som undrar varför så finns det 2 andledningar till att göra det först & främst går min orginal mätare "bara" till 260 och den farten kommer passeras om jag bara får i kompressorn.För det andra så är det snyggare oxå;) Mvh | |
E30 Beemah |
ja fungerar gör det E30 Beemah |
|
Ok men stämmer varvtalet då?samt hastighetsmätaren mao visar det korekta värden? Är du isf säker på det låter lite för bra för att vara sant;)iaf varvräknaren. Mvh |
|
|
Ok men stämmer varvtalet då?samt hastighetsmätaren mao visar det korekta värden? Är du isf säker på det låter lite för bra för att vara sant;)iaf varvräknaren. Mvh |
|
E30 Beemah |
de e la ungeförliga, du ser ju det om du kollar din OBC när du kör det diffar ändå på ca 1% på hastigheten E30 Beemah |
|
Jo att ingen mätare stämmer hundra vet jag oxå.Så mao kommer den visa som min nuvarande mätare då ? Det jag va lite orolig för va att varvräknaren skulle visa fel då det inte brukar gå att ta te,x em mätare från en 4 cylindrig toll en 6 cylindrig därav min undran.Då får jag tacka så mkt då:) Mvh |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
E30 Beemah! Är du säker på din sak? 540:n och M5 E34:an har väl inte samma styrsystem!? MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Hastighetsmätare lär nog fungera...men gör varvräknaren det? MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Jo det va min gissning oxå:) Mvh |
|
| Varvräknare brukar vara cylinderspecifika har jag för mig. Därför kanske M5an använder samma varvräknare som M50-motorerna medan M60 har egna. | |
|
Hmm ingen som testat och vet? Mvh |
|
|
Hastighetsmätaren är jag inte säker på men varvräknaren kommer att visa fel - för lite. Det är ju 6cyl mot 8 o det är inte samma grejer. BMW - Beroende Med Wilja! |
|
Paap Reeder |
Enligt lalaw som jag räknar som guru på detta område kan man ta vilket bakstycke som helst från en E32 eller E34 och sätta i vilken bil/motormodell av dessa serier som helst ... bara det är rätt FÄRG på bakstycket. Elektronik är billigt varför BMW tillverkar samma bakstycke från 518 till 750 .... bara att man utnyttjar olika stift på baksidan s a s. Färgerna är sedan årsmodellsberoende. MVH /// Paap R |
|
På äldre BMW (t.ex. E30 och E28 i alla fall) finns det ju en liten svart dosa som är utbytbar på baksidan av varvräknaren, den dosan "bestämmer" antalet cylindrar och genom att byta den kan man få en sexcylindrig varvräknare att fungera till en fyra och tvärtom. Jag vet, jag har gjort så... Nu kommer jag inte ihåg hur E34-huset ser ut på baksidan för det var ett ga sedan jag hade ett sådant urplockat, men om det fungerar på samma sätt som på de beskrivna modellserierna så är det bara att byta den dosan som bestämmer cylinderantalet till varvräknaren! Fast frågan är väl då om den visar rätt i alla fall, en M5-varvräknare är väl graderad till 8000 varv/min, alltså tusen mer på samma skala som de övriga E34. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Det finns en sådan kodkontakt som Davve nämner även på e34. Den måste ju i så fall bytas för att få varvräknaren att räkna på 8 cylindrar istället för 6. Min 540 hast mätare la av och jag satte in en M5 hast mätare i mitt 540 kombiinstrument med samma årsmodell eftersom jag ville behålla originalhuset. Jag trodde det skulle ge samma hastighet eftersom både 540ins 260-mätare och M5:ans 300-mätare har samma frekvens enligt TIS. Men M5 mätaren visar ca 10 % för mkt relativt färddatorn som fortfarande visar rätt. (Det är dock bra man har 10 km/h marginal när man upptäcker en fartkamera.) Men det finns alltså saker som skiljer mellan kombinstrumenten även när det gäller hastighetsmätaren. Vad som skiljer vet jag inte. molle |
|
Har för mig att M5E34 ej har denna "kodplugg"! Liksom min M635:a saknar denna,men en "vanlig" 635:a har den! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| Den borde väl passa en 535a? | |
| Japp 535 samt övriga 6cyl passar m5 instrumentet i men frågan är om det går på en med v8 | |
|
M5 instrumentet HAR kodplug. Så länge instrumentet har samma färg på baksidan så är det elektriskt lika. Mätar tavlor skiljer dock (och färgen på visarna). Jag hade ett M5 instrument i min 525:a och när jag hade i min kodplug i m5 instrumentet så blev oljetempen förbrukningsmätare och hade jag M5kodpluggen i 525 instrumnetet så blev den förbrukningsmätare. Enligt ETK så har 730 upp til 750 och 525 upp till 540 och M5 samma instrument. Jag hackade ihop en egen kodplug för att få rätt förbrukning och rätt mätarställning samt chassinummer samtidigt som instrumentet i övrigt var M5 (300km/h 8000rpm(?) samt oljetemp) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.