AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.794

Motorlampan lyser efter batteribyte e39

Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Bytte batteri i min e39 Touring-02 idag, när jag startade den igen så lyste motorlampan (den gula symbolen för motorn). Jag gjorde annat också under tiden så batteriet var borta ungefär en halvtimme. Vad gör man för att få bort symbolen? Jag provade ta bort polerna ytterligare 20-25 min men ingen skillnad...har nu kört ca 10 mil och den lyser fortfarande...jag satte dit ett 100ah batteri istället för 90ah som satt där tidigare men det ska väl inte ha någon betydelse?
Det är inte så att den lyser pga det andra du gjorde under tiden?
Batteriet i sig har inget samband med motorlampan, inte skillnader i batterikapacitet heller.
Är det nåt du grejat med samtidigt som kan påverka motorstyrning, transmission, utsläpp osv? Om du inte kan komma på något så återstår uppkoppling mot dator och diagnos, då ser du felet som lagras i felminnet. Om det är (var) en tillfällig störning och bilen uppför sig helt normalt så kommer möjligen lampan att släckas efter ett tags körning men felorsaken ligger kvar i minnet och kan avläsas vid nästkommande service osv.

FP
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Nä, jag gjorde inget annat på den bilen när den började lysa, bilen går bra...Hur många mil kan det ta innan lampan slocknar om den nu gör det av sig själv?
Det mäts inte i mil utan kan ta som det heter i manualerna "ett visst antal körcykler", dvs kallstart, körning till fullt varm motor, stopp och paus till ny kallstart osv. Hur många kompletta körcykler som krävs kan jag inte svara på, allt från kanske 3-4st till nåt 10-tal. När motorstyrningen tycker sig vara nöjd med resultatet så kan den gula lampan släckas, men som sagt jag vet inte om detta gäller för samtliga fel.

FP
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Ok, tack så mycket....har inte kallstartat den än så då finns ju en chans att den slutar lysa på ett par dagar
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Den har inte slocknat än...började bara fundera om det kan vara onyttigt att köra om lampan lyser?
Lampan är gul eller hur, vilket betyder varning/upplysning osv, men man måste inte stoppa omedelbart, som vid röda lampor. Om det inte känns onormalt eller om motorn går i nödprogram med varvtalsbegränsning så är det troligen ingen fara alls att köra. Men man vill ju så klart gärna veta vad som är orsak osv, och det blir till att läsa av felminnet.

FP
Visa användare
232
Bergarn
530i Touring M-paket -02
Den slocknade igår efter 2 kallstarter och ca 15 mils körning...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.