|
|
|
|---|---|
|
Är på jakt efter en diff till min 528, men är det någon som kan mer ingående förklara vad diffen uträttar och fördelarna med den? Har spanat in en med 3,25 utväxling som suttit på en 535, passar den och vad kommer jag uppleva för skillnad? Tack på förhand! | |
E30 Beemah |
ja om det kommer från samma modell E34 passar e32 och tvärtom,, då du åker E28, då ska det passa från m535 och vanliga 535 från e28 =) lr har jag fastnat med skägget i brevlådan? E30 Beemah |
Paap Reeder |
... passar bara bolt on om din 528 är senare än -85 och framåt. Lamelldiffen gör att den inom 25% drar lika med båda bakhjulen. Om du kommer märka ng skillnad eller ej beror på vilken utv du har nu. M535 har 3,07 i utv och sätter du dit en sådan på din vridmomentsvagare 528 blir den seeeeeg ty jag gissar att du nu har 3,64. 3,25 på 535 / E28 har jag inte hört talas om men kan ju ha suttit på ngn import ... typ från Schweiz eller nått sånt. Kolla först upp utv noga. Först på din och sedan på den du tänker köpa. Har du en 528 före -85 är det rökt. MVH /// Paap R |
|
528an är från 11/84, alltså en 85a. Kollat upp utväxlingen på bakaxeln original och hittade dessa siffror i ett datablad 3,46/3,25 (3,46), för 535an hittade jag dessa siffror ; 3,25 (3,25) Kommer jag få på den diffen? Var som sagt 3,25 i utväxling på den jag tittat på. Vad kommer diffen ge för fördelar? |
|
|
en fråga bara, om du inte ens är säker på vad en diffbroms gör så varför så inställd på att du måste ha en?.. diffbromsen gör att bilen driver på båda hjulen, inom en rimlig gräns, dvs den gör det utan att störa bilens hantering, en 100%ig diff såkallad aga diff/svetsad diff är svårkörd i låga hastigheter och vid tex parkering osv, eftersom båda hjulen MÅSTE snurra lika fort och det funkar inte så bra när hjulen sitter som dom gör. en tex 25%ig diffbroms som är det vanligaste på bmw så funkar det juh så att den överför 25% av kraften till det andra hjulet om det andra hjulet spinner. detta gör att du har bättre fäste, och om du tex gillar att åka på ställ både på vinter och sommaren kommer du upptäcka att bilen är mer kontrollerad, du får mer fart även när du åker på tvären, och fästet i tex korsningar på vintern osv blir betydligt bättre. sen om det är värt det eller inte, måste du fråga dig vad du använder din bil till?.. och som nån sa, när du tar en diffbroms från en motorstarkare bil, tänk på att denna förmodligen har en utväxling anpassad för den högre effekten, detta kommer göra att din bil går fortare på växlarna, och följdaktligen blir slöare helt enkelt i acceleration, om din bil inte var alldeles för vass för org utväxlingen, men eftersom din verkar vara orginal är juh inte fallet så... jag skulle samanfatta: på vintern, svinskojj, funkar nog helt perfekt med din motor och en sån där diffbroms, på sommaren: onödigt, du kommer inte märka av nån större skillnad, och bilen kommer kännas tröttare. /mvh jocke |
|
Paap Reeder |
535/e28 har förskjutet bakre fäste. Ca 12 cm åt vä i färdri ... kolla så att det är lika på 528:an. Ändringen gjorde då 535 introducerades -85. MVH /// Paap R |
|
På de bilar jag bytt till diff så har utväxlingen alltid blivit lägre.(skoj då det blir mer drag) speciellt 528-83 var väldigt högt växlade(båda mina). Mvh:Jonas B. |
|
|
Lite OT nu men fanns andra utväxlingar än 3,07 original till M535i E28? Sägs att bilarna utrustade med automatlåda hade 3,25 eller 3,42 i utväxling original. Kan detta stämma? Original instruktionsboken säger 3,07 för den manuella men ingenting om 3,25 alt. 3,42 för de med automat. // bondenpaavo... M535ia -87 Royalblau. |
|
|
Hallå! För att man har en spärrad klump har inte ett dugg att göra med utväxlingen i klumpen. Utv byter man med lätthet (tar ca 1H att byta drevsattsen) J-cash synd att du missade min mellan klump med spärr till tidig e28...iofs den såldes på några timmar.(dvs jag var för billig) annars är själva spärr+ drev samma i tidiga e28 528i klumpen som tex e30 323/325/m3 mfl och spärren är samma på e36 mfl Sen är det absolut inte svårt att ändra det bakre fästet på e28 så man kan montera dit en sen e28 klump på en tidig bil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.