AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.043

Är det stora skillnader mellan 325i 91-94?

Kr
9
Kriss
325i (e36) -94
hej! är det någon som vet hur stora skillnaderna är egentligen mellan modellerna 91-94 på 325i? jag är givetvis intresserad av relevanta saker som motor, växellåda, lack etc.
Jag vet att vanos tillsattes 93 men är skillnaden verkligen så stor?
jag vill köpa en 325 och eftersom jag aldrig ägt en bmw förut så är det intressant med folk som känner till de här bilarna. tacksam för svar! alla svar uppskattas.

Kriss

Kriss: Jag skulle varmt rekommendera att köpa en senare med Vanos, de drar mycket bättre i den övre delen av registret. Det mesta är likadant annars.
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Är det i det lägre registret vanos gör någon skillnad? Bränsleförbrukningen är väl marginalt bättre när man har vanos också?

Vanos gör skillnad efter 4000rpm, det är då de börjar verka.
Visa användare
241
Pellevin
520 iT -94
Det är rätt att vanos ger bättre vrid på lägre varv... så här står det i begagnatguiden här på AP.

"1993 fick M50 motorn en teknisk uppdatering bl.a. i form av VANOS, vilket ger bättre vrid på låga varv samt lägre förbrukning."

Mvh Janne
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Ja mig veterligen gör vanos att man får mer kraft på lägre varv.

Om vi bortser från teorin, så är den senare motorn jämnare över hela registret, dvs starkare från början.

En M50 utan vanos har en rätt tydlig effektpuckel och pinnar på rejält när den får varv. Sån är känslan iaf.

Detta är vad jag erfarit av att köra dessa.

//Vad vore vinterkörning utan x?\\
ed
578
edström
325i -93
525i -89 TURBO
335i -89
525/M5 3,8 -92
320d -01
330xd -03
330xd -04
ska man köpa, så ska man ha vanos.!
Vanos, inte utan!
Visa användare
99
andersjobb
M3 -94b 300hk+
Smaksak, välj inte bil efter årsmodell på en sån gammal bil, gå istället efter skick och känsla.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.