|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har se'n en längre tid problem med att värmeanläggningen i bilen "inte håller" inställd temp. Det funkar fint när man startar men efter en stund känns det att luften in i kupén börjar kallna för att snart blåsa nästan helt kallt. Höjning av tempen kan fixa problemet en stund, men oftast återkommer det inom kort. Har kollat värmeventilerna och pumpen för kupévärmen och allt verkar funka när man provkör det demonterat från bilen. Mäter man spänningen till pumpen liggen den på ca 4 Volt, men om man fibblar med temperatur knapparna hoppat den för någon sekund upp till 11 - 12 Volt (detta gäller både vid temp "upp" & "ner"). Någon som vet hur pumpen styrs (relativt temp eller annat). En annan fråga är vilken klimapanel passar bilen, Real OEM Länk anger 3 olika paneler. Bilen är utrustad med klima Klimaautomatic (534A) och parkeringsvärmare (536A), på bakre delen av mittkonsolen finns en "ratt" för temperaturjustering (dubbelklima??) All input och/eller erfarenheter mottages tacksamt. Mvh/Saij | |
|
Lyfter tråden för at få "ny uppmärksamhet" ;-)) /Saij |
|
| Hej ! Jag har samma problem med kupévärmen på min 528-99. Har du fixat felet ? | |
|
Hej! Jo, nu funkar det - utan att jag egentligen vet varför!! Hade som tidigare sagt värmeventiler och pump borta och "provkörde demonterat" och allt verkade funka helt OK. Hade även problem med att Webaston inte funkade riktigt som parkeringsvärmare (gick efter en stund ner på min effekt). Antog då att det hela berodde på någon form av cirkulationsproblematik - tog ytterligare en gång bort klimapanelen (för vilken gång i ordningen vill jag helst förtränga). När jag för femtioelfte gången examinerade denna upptäckte jag att det verkade som om kretskortskontakterna inte var riktigt fullt ihoptryckta (displaydel/bakstycke) - åtgärdade detta och se'n har allt funkat helt OK (även värmaren). Mvh/Saij |
|
|
Samma symptom med värme som ibland försvinner får man när den lilla sensorfläkten i klimapanelen inte får kupéluft att mäta på. Beror oftast på damm och/eller kärvande lager på den lilla motorn. En (1) droppe olja hjälper, och lite rengöring, fläkten sitter framför vänsta luftgallret (c:a 1x1cm) i panelen. Har man mugghållare i E39 och sätter t.ex en varm kopp kaffe (vilket gud förbjude i bilar...) i hållaren så tror sensorfläkten att det plötsligt blev himla varmt i bilen och drar omedelbart ner kupévärmen osv.. FP |
|
|
Dammsug fläktgallret vid klimaautomatiken väl/ blås med tryckluft. Kolla även att batteriet är välladdat, det kan påverka. Mvh Asken |
|
| Tack för hjälpen, jag testar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.