|
|
|
|---|---|
|
Fick ett litet bekymmer igår som verkar relaterat med nivåregleringen bak på min e39 touring -99. Sista korsningen jag svänger i innan ja kommer hem så tar ena däcket i skärmkanten så jag stannar och kollar vad som är fel å ser att på ena sidan bak är hjulet en bra bit upp i hjulhuset å däcket tar i kanten men eftersom jag nästan är hemma så kör jag bilen till gården och parkerar. När jag slagit av bilen hör jag ett pysande ljud på den sidan som är låg alltså läkage någonstans. Tanken går ju direkt till att det är luftbälgen som läker så de blir väl byte av en sån. Efter ca 15min går jag ut igen å kollar på bilen då är båda hjulen så högt upp i hjulhusen att däcken tar i skärmkanten på båda sidor och bilen går ej att rulla längre.(sitter 265/35 18 bak därav tar det i skärmarna när bilen blir så låg) Så till den stora frågan "säckar" båda sidorna ihop om bälgen på ena sidan läker eller är det nåt annat fel? Om jag startar bilen så går kompressorn igång men bilen blir inte högre. Väldigt tacksam för svar /Fredrik | |
|
Ta bort bagagerumsgolvet, starta bilen när den är i "säckat" läge, låt kompressorn jobba klart, stäng av motorn och lyssna efter pys. Det är rätt högt tryck så läckage borde gå att lokalisera ganska lätt. Om en bälg har spruckit hörs det tydligt om du har huvudet vid hjulet. |
|
| Har haft loss hjulen idag och kollat bälgarna och konstanterat att den ena är trasig. Men fortfarande ska den säcka ihop på båda sidorna? Borde det inte vara en backventil till varje bälg eller sitter dom kopplade i serie på nåt sätt? | |
|
Hallå själv har jag en e39 touring som högra bälgen expluttoderade på då säckade hela kärran ihop i aktern enkelt att byta gjorde det själv. Ca 1600 kr för en bälg på M bilar....... |
|
|
Ska åka in till bmw imorrn å handla en ny bälg. Tompa e39: Du får gärna beskriva lite om hur du bytte den om det uppstod några problem osv. |
|
|
Halloj igen när jag böt på min bil så rekomenderade dom mig att byta på bägge sidor på en gång.(så du vet)För övrigt vad det gäller skruvningen så får du såklart hissa upp kärran å plocka bort bakhjulet sen har jag för mig att det var en m8 bult som bälgen var skruvad med underifrån det går bra att komma åt med ett spärr skaft vad det gäller infästningen där uppe så få du riva ut båda (golv)skivorna bak i skuffen under den främre (golv) skivan så ser du infästningarna till bälgarna och dom sitter fast med ett slags clips som man knackar bort sen har du luft slangarna som måste bort på. Infästningen till slangen sitter det en låsning i plast som man antingen ska spänna isär eller nypa ihop jag minns inte vilket det var. Sen är det bara att dra ut slangen å dra ner bälgen.För min del så har det inte varit några problem har i över ett år brassat runt utan några konstigheter.Har visserligen hört att man bör lämmna in bilen för någon typ av justering av systemet.Lycka till.......... |
|
|
dragon: Maila din e-mailadress så ska du få ett bra mail av mig! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.