|
|
|
|---|---|
|
Hej har en E39 med Business stereon i och varje gång jag stänger av bilen tappar den intställningarna för fram/bak höger/vänster (bal/fad) och Loud inställningarna. Men bas och diskant samt EQ håller den kvar vad kan detta bero på? Mvh Crille | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Fabrikationsfel, flytta balanceinställningen från mittenläget nått "hack" åt höger eller vänster. Brukar kunna lösa problemet på biligaste sätt. ///MVH Hasso Länk |
|
Hasso är nog lite väl hård, kanske det regnade på grillen idag...) Kanske inte ett fabrikationsfel, däremot ett vanligt fel på vissa årgångar av Businesstereon. Tyvärr reparerar inte BMW och OEM-tillverkaren (oftast Philips) lämnar inte nån serviceinfo heller. Annars vore det inte så svårt att byta t.ex en processorkrets eller minne osv. En nödlösning är som beskrivs ovan, men hjälper inte så bra när t.ex volymen går på max osv. FP |
|
|
Hej! Byt till en begagnad enhet. Det brukar finnas ett antal på säljsidorna för mellan 500-1000:- /Andy |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nädå inget regn ännu:) men jag ser Programvarufel som fabrikationsfel enligt HLI653433000 som förekommer tom augusti 1998 på Business med utrustningskoder 665-666. Att flytta balansen brukar kunna ev lösa samtliga divalater enligt vad jag snappat upp. Man ksnke inte i alla fulla fall ///MVH Hasso Länk |
|
Hm, nåt som jag kan hitta i mina underlag, i TIS eller liknade? Nog för att det förekommer liknade s/w fel i vissa fall som man gett fanken i att rätta till, t.ex blinket i MID-belysningen under vissa förhållanden. Fast dylika fel brukar gärna visa sig då och då från allra första början, inte bara komma över en natt och lägga sig permanent osv. Att flytta balans och/eller fader ett snäpp från mitten hjälper när det är dessa som drabbats. Om det tonkontroller och/eller volym som åker i ena ändläget är det lite värre. Min bil är från 09/99, jag bytte min Business kasett mot d:o CD (hos en BMW niederlassung i Tyskland) men fick då en NOS enhet med tillverkningsdatum 12/97. Inget jag orkade bry mig om, men den har aldrig strejkat vad gäller inställningarna enligt ovan. Däremot blinkar bakgrundsbelysningen i min MID till lite då och då, helt enligt beskrivningen i TIS...) FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.