AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.007

Styrservoproblem med oljud samt luftbubblor i behållaren

Ro
31
Roggan
740iA-97
Det låter mycket konstigt i rempaketen (servo-generator-vattenpump) Viner som en gammal DAF. Kollade remmar mm inga bekymmer. Oljan i servobehållaren skummade.... Precis som man lagt en TREO i den. Vad är detta för kostsamt elände måntro? Lite tips tack.
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Hmm!
Rätt nivå på oljan?
Systemet ska vara självluftande.
Inga läckage?
Mvh Dic.
Ro
31
Roggan
740iA-97
Hej Dic.
Har ett gammalt läckage. Mycket litet, några cl i månaden. Fyllde på ATF olja i behållaren så rätt nivå är det. Verkar som om den vill trycka ut oljan genom avluftningen. har du mera tips på G? Så är jag tacksam.
Visa användare
393
bmw750ia
BMW520dA (E60) 2008
Hej!
Det är inte så att du hade Pentosin i systemet från början och sedan toppade med ATF och sedan har fått detta fenomen? De vätskorna är inte blandbara.
Kolla vad det står på behållar-locket (CHF 11.S = Pentosin).
Har inte en aning, men min var fylld med ATF, jag har också bytt allt en gång pga kass nivåregulatorventil och jag kör på det utan att ha märkt några oljud vid extremt låg ute-temp vilken är orsaken till att man har Pentosin i de Nordiska länderna.

/S
Ro
31
Roggan
740iA-97
Hej. Nej det är rätt olja i systemet. Det står ATF på locket till behållaren. Kollade DAF-ljudet i fm. Kan tänkas att det är något lager till spännrullarna som håller på att ge sig! varför oljan skummar så ofantligt är en gåta. Kan det finnas någon eller några ventiler som in funkar som det ska i pumpen eller i styr/ratt-växeln som förorsakar dette elände???????
Di
828
Dic
850ia 1991
Alpina B6 3,5 kat
Sitter ett antal backventiler,har glömt antalet men det går att "extralufta" uppe vid bakaxeln där rören möts.
Annars kolla om det går att kolla nivån i kärlet med nyckel i läge 2 och pumpa 20gånger med bromsen.
Om det inte blir skillnad på före och efter så är det nog dags att kolla backventiler.
Men stämmer allt med nivån så låter det enklare med lager och spännrullar.
Lycka till Mvh Dic.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.