|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag skulle vilja ha ett objektivt utlåtande av någon som verkligen kör/har kört en e46 coupe (speciellt på vintern). Saken är den att jag vill köpa en e46a, exempelvis 328 men jag är lite orolig för att den lite snyggare coupen ska bli för opraktisk på vintern jämfört med "den också snygga" sedanen. Det jag undrar är: Är coupen olidligt slirig i halka - har erfarenheter av att e36 coupe var det. Är det mycket problem med att dörrarna fryser på vintern med tanke på hissmekaniken när man öppnar/stänger dem. | |
| Har kört en vinter med E46 coupé och hade inga problem med greppet i halka, men då har jag 195 breda 15-tummare som vinterdäck. Hade lite problem med att rutorna frös så att det inte gick att öppna dörren, nu var det ju en ganska mild vinter så jag kan tänka mig att det blir värre om det blir lite kallare. Annars är jag helnöjd med bilen, blir glad varenda gång jag kör den | |
|
Hej. Se till att köp en bil med DSC II och inte bara ASC som det är på de tidigare versionerna. ASC systemet är ett rent anti-spinn system som inte, enligt min mening, fungerar helt tillfredställande på vintern. DSCen är däremot lysande. "Anti spinn samt anti sladd" Du ska provicera rejält om du ska kunna ställa till det. Rutorna som nämns ovan är ett problem som kan vara irriterande. om du däremot har motorvärmare och kupevärmare samt diciplinen att använda dessa så är problemet löst. I övrigt så är coupen en underbar bil. Sedanen är inte bättre på någotsätt vintertid. Hade en 330 sedan innan jag köpte min coupe. Upptädandet är identiskt vintertid. Beror alltså inte på kaross utan vilka system bilen använder... /Jens |
|
|
Kan inte annat än hålla med JensaR. DSC II Funkar kalas bra, detta med kombination med bra däck är riktigt bra. Detta med att rutorna fryser fast hade jag dock väldiga problem med. Hade även problem med att det bildadas packad is runt lycktorna?! någon som har vart med om detta? (bor dock ganska långt upp i i vårt avlånga land) "så länge man inte har barn är coupé enda allternativet!" |
|
| Tack för alla bra svar! Låter ju som det går att klara vintern då med motor/kupe värmare och DSC II. Dock hittar jag inte i modellguiden när DSC II blev standard kom det med face-liften 02 eller? | |
|
Det kan hända att rutorna fryser fast, men det har för mig aldrig varit värre än att man har kunnat böja lite på rutlisterna och skrapa lite is med fingrarna. Uppträdandet på vinterväg har jag inget klagomål på, jag har dubbfria 205/55-16 på vintern och DSC. Bilen är väldigt lätthanterlig med DSC urkopplat, man har bra känsla när man ska åka med sladd och den går stadigt utan att bete sig konstigt, och DSC gör ett bra jobb för att hålla bilen på rak kurs när det är inkopplat. Har kört tre snörika vintrar med min bil. Min bil: Länk |
|
|
Coupén är till att börja med mycket snyggare, men det är ju iof inte något som förbättrar vinterföret : ) Mycket bra vinteregenskaper tack vare antispinn/antisladdfunktionen som fungerar klanderfritt. Kör själv med 205 runtom på vintern utan problem (sommartid 255/225). Sidorutan på förarsidan envisas med att fastna ofta, tyvärr. C-låset krånglar också på förarsidan......men det gör det ibland sommartid också. Om detta är ett vanligt problem eller gäller min bil, vet jag inte. |
|
|
DSCII finns på min -01:a som svar på din fråga ovan Spitfire. Vet inte om det var ett tillval dock, eller standard redan då. |
|
STi |
När kom dsc2 ? Är det standard eller extra utrustning? Hur vet man om man har det, kan man kolla upp det på något vis? |
|
Okey tack ! lutar nog åt en coupe då, ni alla låter ju väldigt nöjda med bilen iafall :) |
|
|
Hade lite bekymmer med min förra e46 coupe på vintern. Rutorna frös (som andra har tagit upp). Och ibland frös dörren så gick inte alls att komma in i bilen. Även handtagen hade jag problem med, fick rycka som tusan för att få upp dörrarna (året om alltså). Hade ASC på den och jag tyckte det fungerade bra. Dock så har jag aldrig provat någon med DSC så jag har inget att jämföra med. Håller med om att coupen är snyggare än sedanen, men sedanen är mer praktiskt. Bytte förra coupen mot en sedan som jag har nu och jag ångrar då inte mig! |
|
| Jag har en -01 med ASC, så DSC var inte standard då. Tycker att ASC fungerar utmärkt, har inte haft några sladd-problem. | |
|
Jag har också problem med handtaget på förardörren, det är låskistan som måste bytas, man får ha ett bestämt ryck när man ska öppna dörre. Min bil: Länk |
|
|
Min erfarenhet är att min förra bil (330ci) inte är en särskilt bra vinterbil. friktionsdäck och den hyffsat kraftfulla motorn gör att du sällan har grepp. Det blinkar hej vilt på instr. panelen, men det går ju att köra. Men det är ingen jätterolig upplevelse. Sen är det skitkul att koppla ur antispinn och vara ute och sladda :D Skämt å sido så känns bilen inte alls bra när det är massvis med snö, iaf i min mening. Men som sagt det funkar, om inte annat så är det ju bara att tänka på de snöfria landsvägarna som dyker upp på vårkanten då känns det genast bättre. 330ci e46, är en av världens vackraste och roligaste bilar med m-paketet. mvh. Jimmy |
|
|
Oljekyld: Nejdå du behöver inte byta låskistan. Båda mina dörrar fick man rycka i men jag tog ner dörrsidorna och fixade utan att behöva byta någonting.. Kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde men de gick att fixa iallafall. Svårt att förklara men jag fick böja till någonting inne i dörren.. Verkar som att det är flera som har samma problem. |
|
|
Ska leta efter saker att böja när jag river dörrarna för backspegelmontering ;) Snackade med min verkstad och de hade bytt en del låskistor på e46c på senaste tiden pga just det här problemet. Min bil: Länk |
|
|
Jag hade DSC i min 328 Coupe från år 2000. Funkade klockrent på vintern =) Fast visst kopplade man bort det ibland för lite roligare körning =) Hade oxå samma fel med förardörren på min bil, att den var trög att öppna men efter att ha haft bilen hos bmw för montering av ny M-vinge efter stöd så hade dom gjort något med den så att den var som ny igen =) // M.V.H. Daniel |
|
|
Oljekyld: Fungerade klockrent för mig efteråt iallafall och jag bytte ingenting. Öppna dörrisidan och försöka se hur öppningsmekanisken fungerar och göra så att den "tar" tidigare.. Om du öppnar dörren och sen har du på sidan en liten plastplugg, innanför den så finns det en skruv. Det ska också vara en justerskruv har jag för mig. |
|
| Som sagt, rutorna kan vara jobbiga på coupen. Även handtagen som tagits upp är inte någon bra konstruktion på E46 coupe/cab som sagt. Köpte ny E46 cab förra året och redan efter ett halvår/1200mil så var förarhandtaget dåligt. | |
| Funkade körmässigt bra för mig med att köra på vintern även fast jag hade 225 runt om på 17 tums hjul (har 330ci-01 med DSC). Dock var det helt nya vinterdäck med dubb. Däremot så har man ingen större nytta av all kraft i bilen eftersom antingen går DCS:en in eller så kopplar man ur denna med risk för att dubbarna åker ur däcken så det blev bra en vintersäsong som jag körde bilen. Hade dock inga problem med rutorna vill jag minnas. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.