AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.333

Går bara på 5 Cylindrar...Hjälp!

DeeNo
Hej alla. har fått problem med min bil och kollar om ni skulle kunna ge mig nått råd, har inte hittat en tråd med detta problemet men om ni vet nås så skicka. Jag har en e36 328 -98:a. Skulle köra in till stan igår och märkte att min bil gick ryckigt, blev lite rädd så jag vände hem och kolla vad som hade hänt och bilen rycker som fan. Visar sig att bilen tänder inte på den näst sista cylindern (cylinder 5/6 framifrån). Jag skiftade plats på tändspolarna tror jag de heter som sitter på stiften och det var fortfarande samma cylinder som felade, bytta plats på 2 spridare fortfarande samma cylinder som felade, bytte till nya stift hjälpte inte heller.

Imorse lämnade jag den på diagnos prov och följande fel kom upp:

- Lambdasond
- Luftmasemätare
- luftspjäls potensiometer

Kan dessa fel orsaka att en och samma cylinder felar?
Eller ska jag vänta mig nått annat efter att ha fixat felen?

Tack på förhand

MVH Daniel
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Känns som felkoderna beror på följder av att den går på 5 cyl. Åtminstone lambdavärdet borde ju få fnatt om det kommer oförbränt bränsle. Ingen av komponenterna har ju med en specifik cylinder att göra. Luftmassemätare: 6cyl. Luftspjällspot: 6cyl Lambda: 3+3 cyl. Hur ser stiftet ut på den felande cylindern? Ser den ut att få bensin?

AE
DeeNo
Ja där kommer in bensin stiftet blir blött, När jag hör så ryker den, och luktar bensin så den förbränner inte. Körde kanske 10 km med den till mekaniker och den över hättar inte så jag tror inte det är toppen iaf för då hade den hverhättat rätt snabt och det hade troligen påvärkat fler cylindrar.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du skulle nog kolla om du har någon gnista. Lite bökigt med spolen dock. Kanske du har någon snäll kompis som törs hålla i grejerna ;) Hade inte mekanikern som körde diagnosen några idéer? Kanske går att mäta på kabeln fram till spolen med oscilloskop om det finns pulser till spolen.

AE
DeeNo
Där finns signal fram för jag har mätt och det är samma som på de anndra.
Tråkigt och hålla i spolen och hela bilen kanske tar fyr.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Behöll du placeringen på spolarna efter att du provat att skifta? Tänkte på om det var så att stiftet var så dränk att den inte tände p.g.a det och du bytte tillbaka till en ev. trasig spole igen innan du bytte stift? Annars verkar det hela knepigt.

AE
DeeNo
Jag var precis och hemtade den från mekanikern och fy va kast den går, rycker så inibomben på vägarna hade ett 10 km långt rökmoln bakom mig och det luktar bara bensin, Tack AE för tipsen ska kolla de med stiftet nu
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.