AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
6.245

Vad betyder Mappa!?

31
6
318_power
BMW 318i -94
När jag sitter här och lässer ser jag folk som skrivit mappa det mappa den!!?
Vad menas med det, vad gör man när man mappar??
Om nån vill förklara el skicka länk
MVH:Erik

BMW 318i
318_power: Det ett chip innehåller är en mappning, dvs olika paramterar som är förutbestämda för en specifik motor, tändning, bränsleblandning osv.
När folk säger mappa, så menar de en individuell mappning, dvs du köper inte ett chip som redan har en mappning utan du ändrar värdena i din befintliga direkt via dator, kostar mycket mer än ett vanligt chip då en sådan mappning alltid blir bättre och kräver speciell utrustning. Vanligtvis trimmar många sina bilar, och sparar mappningen till sist, för det är då man finjusterar alla dessa parametrar så bilen går så bra som möjligt.

Inte den bästa förklaringen, men jag tror du hajar :)
31
6
318_power
BMW 318i -94
Oki, jorå jag fatar.. tackar tackar
Men kan det vara så att man får göra om det ibland om det vara några år sen man gjorde det. För min är ny servad men små rycker ibland även när den är varm... käns bäst på låga varv..!!! runt 50-60 så komer det.
MVH:Erik
Är din bil original så tror jag inte en mappning löser ditt problem, utan det kan vara flera andra faktorer.
31
6
318_power
BMW 318i -94
Nej den är chippad enligt föra ägaren!
kan det ha med saken at göra?
Är det ett dåligt chip kan det självklart bara boven till att den inte går rätt, men då tycker man tidigare ägare borde ha märkt det direkt och bytt.
31
6
318_power
BMW 318i -94
Jo man tycker det..
Men han var en virpelle så!!
men det vissar sig ska sörva den med nya stfy olja hela skiten.. då ska det nog bli bra. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.