|
|
|
|---|---|
|
Min låda kanske börjar bli till åren, på väg mot 30 000 mil? Läget för D, eller iaf den delen som känner av och visar ett D i instrumentet, har börjat glappa lite. Lägger i D, kör iväg för att sedan ibland notera att det är blankt i instrumentet, visar ingen siffra/bokstav. Petar man försiktigt till spaken så tänds ett D som det skall. Tre ggr sedan jag upptäckte detta (7-8 dagar) har lådan gått in i nödläge. Bara att stanna, stänga av motorn och sedan starta igen och rulla vidare. Första gången noterade jag att det var konstigt att det inte stod vilken växel som låg i, ca 10 sek senare hoppade lådan in i nödläge. De två följande tillfällena var det också blankt i displayen när det var dags för nödläge. Leder det ena till det andra eller kan det vara två isolerade fel som uppträder samtidigt? Frågan är alltså om det är ngt som kan justeras/bytas ut utan att plocka ned/isär lådan? Alla andra lägen är mkt precisa, inte antydan till glapp. Lådan har gått helt problemfritt de 6 år jag ägt bilen, växlar mjukt och lockup funkar bra. Oljan är OK samt nivån kollad. | |
|
Mest sannolikt växelväljarindikatorn som glappar. Den ger signal till lådans styrbox vilket läge spaken står i och sitter vid spaken under panelen. Rätt vanligt fel och man byter lätt indikatorn som kostar några hundralappar. Vid utebliven signal skickar styrboxen lådan i nödläge. Vid glapp försvinner såklart D på displayen och i nödläge slockar hela lådans display eftersom strömmen bryts till lådan. molle |
|
|
Priset låter klart överkomligt. Var sitter den, i lådan eller vid spaken? Kan du peka ut den på realoem.com? |
|
|
Hoppsan Kerstin. Ser nu att du svarade på min fråga... Jag lyfter på panelen och ser vad jag hittar. Tack! |
|
| Kerstin? =) | |
|
> Kerstin? =) Bara ett uttryck. ;) Mkt riktigt var det växelväljarindikatorn som krånglade, #7 här: Länk eller för de som föredrar: Länk Den var mkt enkel att ta loss, två insexskruvar, och pilla isär, snäpplås i tunn plast, försiktigt! Efter rengöring med t-röd och tops av glidbanor så är driveläget precis så exakt som det skall vara. 30 minuters jobb sparade strax under 300:-, hyffsad timpenning även en söndag. Återstår att dammsuga och städa ordentligt i utrymmet runt växelspaken. Får köra nedcabbat där tills jag kommer i närheten av ett garage. |
|
|
kul att höra molle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.