AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
3.609

AC i 1-serien standard?

Sida 1 av 2
Ja, är det standard med AC i 1-serien? Hittar ingenting om det. Klimatanläggning finns som tillval förstås, men lös AC står det ingenting om. Fast det kanske inte finns?
Se till att lägga till Klimaautomatik så slipper du kalle anka reglagen.
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Ha-ha - Kalle Anka-reglagen! Bra namn. Som sagt, satsa på klimatautomatik istället för klimatanläggning.
Men hur var det med AC, finns det monterat utan att man köper till någon klimatanläggning eller klimatautomatik?
Nej, det finns en sort som heter klimatanläggning (som endast ingår standard till 130i) och en sort som heter klimatautomatik, rekommenderar dig att ta klimatautomatik som de andra i tråden.
Kolla under: Länk
Klimatanläggning ingår i advantagepaketet, klimatautomatik beställes separat.

Mvh,
/Wille
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Ja, AC är standard
Haha, en säger nej och nästa säger ja. Vad skall man tro?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Ovanstående är fel.

Både Klimatanläggning (manuellt) Klimatautomatik är extrautrustning för 9400kr respektive 14.700kr.

All sådan information finns på bmw.se. Där kan du bygga bilen helt enligt egna önskemål och se vad alla tillbehör kostar.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är alltså bmwtok som har fel.

Såg att jag formulerade mig lite korkat också. Både klimatanläggning (manuell) och Klimatanläggning är extrautrustning ska det stå. Manuell kostar alltså 9700kr och automatisk 14700kr om man inte köper den via advantage paket

//Lövet

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Var är edit funktionen?! Klimatanläggning respektive klimatautomatik ska det stå ovan.

//Lövet

Jo, jag har varit inne på BMW:s hemsida hundra gånger och byggt och drömt. Men jag har inte hittat något om AC över huvud taget. Men det är väll så kanske att det BMW kallar klimatanläggning är just AC, medan klimatautomatik är ACC. Man blir lite förvirrad eftersom andra biltillverkare menar ACC när dom säger klimatanläggning, och AC när det bara är AC.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Klimatanläggning = Manuell AC med vred
Klimatautomatik = Digital automatisk AC

//Lövet

Då är jag helt med på noterna, tack för utmärkt information
Mi
2.004
Mixtus
E60 530i 2004
Baalzamon: Det är de "andra" biltillverkarna som har fel. AC och ACC är förvirrande ;)
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Min mor har en 118i med AC, vanliga simpla reglage, hon betalde inte ett öre extra för vanlig hederlig AC. Alltås borde det då vara standard..
Från BMW.SE:
"Klimatanläggningen (standard i 130i, tillägg till övriga modeller) ger ett komfortabelt klimat i alla årstider. Ännu ett steg längre går klimatautomatiken, som är en tilläggsfunktion."

Om hon inte har betalat ett öre för klima(motsv. AC) kan man tänka sig att hon har advantagepaket? Annars har hon haft tur...
Bygg en bil i konfiguratorn(syns tydligast på bmw.de konfiguratorn) om du inte tror mig? man kan jämföra med standard, klima, automatklima på den bild man får av sin konfigurerade kärra med respektive utrustning interiört.

Mvh,
/Wille
bm
446
bmwtok
3-d 120iM
min mor har inte klimatanläggning, hon har endast AC = air condition.
Då frågar jag följande, om inte AC är standard vad är då standard?

Alla nya bilar oavsett märke borde ändå ha en simpel Air condition som standard, vill man ha klimatanläggning brukar man dock betala extra för det. Vilka ockrare biltillverkarna är annars.
BMW har valt att kalla en enkel handvevad AC för klimatanläggning trots att termen antyder något annat i mångas ögon/öron.

AC ingår i advantagepaketet för dryga tusenlappen tillsammans med armstöd fram, dimljus och något mer, så i praktiken är AC standard på en 1-serie.

Men missar man att lägga till advantagepaketet får man inte AC, som kostar 9.700:- löst enligt ovan!
Ett ytterligare förtydligande:

INTERIÖR UTRUSTNING (116,118,120,118d,120d) Standard:
KLIMAT
* Värmesystem, med reglering av luftfördelning
* Recirkulation av luften i kupé.
* Värmeskyddsglas runt om, gröntonat

D.v.s. inte klima, inte ac, bara värmesystem.
Du har alltså beställt en ny bil i samma serie men vet inte vad som ingår standard och vad som är extra utrustning?

Mvh,
/Wille
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
bmwtok: Din morsa har garanterat Advantagepaket. Mycket, mycket få bilar har sålts utan detta. Det är knappt så att BMW släpper iväg bilarna utan det då dessa bilar blir i stort sett värdelösa som begagnade.

//Lövet

bm
446
bmwtok
3-d 120iM
Min fråga återstår, om man varken väljer AC (aircondition) eller ACC (klimatanläggning) vad för sorts fläktsystem har man då? Vad är standard?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.