|
|
|
|---|---|
|
Jag var tidigare mycket missnöjd med bränsleförbrukningen , min 528 auto drog tidigare 1.45 i stan började efter ca 6 månader få problem att starta bilen när den var varm visade sig vara kamaxelgivaren som var trasig efter att denne vart bytt så drar bilen i stan 1,11 och på landsväg smått otroliga 0,71 (30 mils test ) snittförbrukningen över 4 månader ligger på 1.02 Kamaxelgivaren är ett vanligt "dolt" fel på E39 enligt flertalet internationella BMW forums det verkade dock som att bilen kunde fungera som vanligt under en längre period fast med högre bränsleföbrukning . att byta givaren kostar ca 900 kr värt varenda öre! BMW is the choosen one | |
E30 Beemah |
vi tackar det kan ju vara värt att veta när man nångång köper e39 =) E30 Beemah |
|
Det allra vanligaste är nog att fel på kamaxelgivaren visserligen inte gör att man blir stående och i vissa fall "stör" så lite att man kan köra vidare eftersom systemet kör i nödläge mha bl.a vevaxelgivaren. Men normalt tänds motorlampan som indikation och felet syns direkt vid uppkoppling mot diagnosdatorn vilket görs vid all service. FP |
|
|
på min tändes inte motorlampan jag har läst att på vissa bilar kommer lampan upp och dem flesta inte , Jag kör ekonomiservice hos en verkstad som inte har diagnos utrustning , 2700 kr för inspektion 2 funkar för mig , Bilen är ju ändå 11 år gammal åka till BMW verkstan med den känns ju lite overkill . BMW is the choosen one |
|
|
Finns det verkligen bilverkstäder som inte har en enkel felkodsläsare eller en enkel diagnosutrustning, nu när varannan hobbymek har dylika? Kostar inte många hundringar, ger snabbt större säkerhet för verkstan och inte minst för bilägaren. Jag rekommenderar starkt alla som kör BMW och många andra bilar från ung. -90 och framåt att då och då göra en avläsning av felminnet, om det inte sker per automatik vid service osv. Man kan hitta mycket skumt som kanske inte alls är allvarligt men som kan förklara den där knepiga störningen som kom och gick för nåt halvår sen osv. FP |
|
|
Visst önskar jag att min verkstad hade sån utrustning , mecken i övrigt är ett äkta proffs så där har jag inget att klaga på . Vet du hur man får tag i diagnos utrustning? BMW is the choosen one |
|
|
Det brukar finnas annonser och banners här på Autopower t.ex. Nu vet jag inte vilken grossist eller åf han handlar från, det kan vara t.ex AD-center, Autoexperten, Mekonomen, MECA osv. Alla bör ha olika typer av allt från enkla universal OBD-II felkodsavläsare till mera avancerade modeller. Om han är lite PC-intresserad osv så finns ju en mängd info och även programvaror och hårdvara att skaffa via nätet och på en mängd forum. Exempelvis tråden om Carsoft här på Autopower. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.