AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.493

Klonkljud vid bromsning när jag backar

yo
9
yoshi
316i -96
Har precis köpt en 316i -96 E36 och har nu uppmärksammat att när man backar och bromsar klonkar (smäller) det ifrån framvagnen.
Tittade ifrån utsidan medans en medhjälpare backar och bromsar till, ser då att båda framhjulen rör sig framåt och bakåt.
Har nu läst en del gamla trådar på liknande symtom, och tycker det mesta verkar peka år casterstaget.
Är jag på rätt spår?
Hur ser det ut på min bil, vart sitter det?
Var inne på Realoem.com och försökte hitta det, men blev inte så mycket klokare.
Det vibrerar lite vid bromsning över 90, trodde först att det är skivorna fram, men det kanske har ett samband.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Du har inget casterstag i egentlig mening, den funktionen är integrerad i länkarmen. Byte länkarm av den typen har nyligen diskuterats här :Länk
Klonkljud vid backning kan även komma från bromsbelägg om dom glappar något i oken. Kan du dochk se rörelser är det nog länkarmen och/eller de bakre bussningarna (pos.5) Länk
Lycka till med felsökningen.

AE
yo
9
yoshi
316i -96
Har nu hissat upp bilen och konstaterat att det var länkarmbussningarna som var slut, provade med ett fälgkors att rycka lite i hjulet och tittade mot bussningen som mycket riktigt gav ett klonkljud och såg tydligt slut ut.

Jag tackar för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.