|
|
|
|---|---|
NeZaN |
Som rubriken lyder så är jag sugen på en omlackering och ev. på BMW beroende på priset. P.g.a. rost kommer bilen få ny baklucka, motorhuv samt höger bakskärm vid tanklocket på garantin, och tänkte då i en och samma veva eventuellt lacka om hela bilen. På BMW sa dom att jag skulle få en rabatt på 1500:-/del, jobb. Men vad bör jag vara beredd på att betala? Det som inte kommer lackas om är motorutrymmet och insidan av bilen, sparklådorna och dörrvalv ska självklart lackas om dock. Om någon vet på ett ungefär vad det jag nämnt kommer kosta ungefär vore det jättesnällt om någon kunde skriva det. Då BMW Skadecenter är semesterstängt är det svårt för mig att få kostnadsförslag hos dom innan den 30:e. /NeZaN |
|
Har inte nån direkt aning om vad det kan kosta, men trots din rabatt så tror jag att det blir rätt dyrt. Har läst om en 25-30 tusen för en schysst (vitt) omlackering här på forumet. Varför jag eg svarar är att jag tycker du ska söka lite på Bollmora här oxå eftersom det är dit som BMW oftast skickar sina kunder som behöver göra lackjobb på garanti. Och det är inte så munter läsning alla gånger. Min egen erfarenhet från Bollmora är allt annat än positiva. Jag har fått min förra bil mer eller mindre omlackad pga skadegörelse hos Kents Bilplåt & Lack i Ulvsunda och det var mycket bra gjort. Iofs så sket det sig första gången men det berodde på materialfel som inte ens Glasurit som kikade på't kunde fatta. Sen vart det KANON! Bara som ett litet tips alltså :-) Niklas Fransosen |
|
NeZaN |
Tjena Fransosen! Jag skulle tippa mellan 15-20 000 jag med, då En större del av bilens yta går på Garantin. Det som ska göras är följande: Fronstpoiler- Skadad, måste spacklas Bakspoiler- Dragkrok intryckt. Lätt sprucken, måste spacklas. Höger framflygel- Måste riktas, skadad i samband med frontspoilern. Tröskel förarsida- Gubben har slitit ner lacken och orsakat rost där, måste slipas osv. Höger bakdörr- Måste antingen bytas plåt på eller riktas. Bollmora tyckte den skulle bytas då det är för tunn plåt och dess spänst försvinner. Alla skador är små men störande. Allt är kosmetiska skador och ingenting som man märker av annat än i ögonen. Bilen är Svensksåld, 1 ägare, 10650 mil vid inköp för 100 000:- hos bilförsäljare, och eftersom man är pedant känns det rätt att låta den lackeras om. Avskyr repor och bulor. Frågan är bara om Bollmora är rätta stället. Jag är villig att lägga 15 000 för en omlackering. Dörren kostar 9000 bara den att byta ut så det är väl där det travar iväg. /NeZaN |
NeZaN |
Att komma ihåg är ju att jag får ny baklucka, motorhuv samt bakskärm på Garanti, därmed räknar jag med det lite lägre priset. Men jag kanske drömmer? /NeZaN |
|
Jag tror inte att man lagar sprucken plast i normalfallet. I vart fall är jag hyffsat säker på att vid ett försäkringsärende så byts delarna om dom är trasiga. Är dom bara skavda s a s så kan man säkert spackla. Men det vet nog målaren bäst hur man gör. Ang dörren, istället för att köpa en flång ny som jag antar att du syftar till kanske det kan vara en idé att köpa en bättre begagnad? Att färgen inte stämmer spelar väl mindre roll eftersom den ändå ska lackas om.. Om du betalar 10-15 tusen för att få bilen i nära nyskick lackmässigt kanske inte är nåt som du får igen direkt vid en ev framtida försäljning men en snygg och fräsch bil är alltid mera värd. Och lättsåld. Framför allt trivs du säkert bättre med bilen själv. Det skulle jag göra. Tycker att du ska kolla runt med lite lackverkstäder för att få ett hum om priset. Om du söker här på forumet så finner du säkert att antal bra ställen i Stockholms omnejd. Ett annat ställe om jag kommer på bara så där är Blombergs Bil på Lidingö. Auktoriserad BMW verkstad som iofs inte gör lackjobben i egen regi men som brukar få goda omdömen. Om du annars än nöjd med bilen och tänker behålla den så skulle jag nog satsa på att fräscha upp den. Niklas Fransosen |
|
NeZaN |
Exakt! Tanken är att bilens skick ska bli perfekt. Eftersom bilen är fräsch för övrigt känns det tråkigt att ha utsidan skadad. Det jag oroar mig mest för är nyansskillnader om jag får ny huv etc. på BMW omlackerat och klart och sedan åker vidare till en annan lackerare. Ifall det blir felaktiga färgkoder osv. eller att bara nyansskillnader uppstår som sagt. Då jag älskar bilen och inte har planer på att sälja den känns det rätt att lacka om. Skadorna kan inte försämras mer med en omlackering, eller hur? Det blir väl aldrig Mint condition när det är omlackerat, men man kan vara en stolt 540-ägare i utsökt skick :D /NeZaN |
|
En omlackering kan bli mycket bättre än orginallacken om man bara vill och har råd. Ang. nyansskillnader, ser jag att du har en silvermetallic (titan?) bil. Då är det nog inte så dumt att lacka hela bilen. Ju ljusare nyans desto svårare med metalliclacker och nyansskillnader. Min orientblå har utbytt huv och baklucka och där går det hyfsat bra. Huven kan man ana viss nyansskillnad på i vissa lägen. Vet inte hur många annonser man läst med silvermet. bilar där man direkt ser att nån dörr eller skärm är omlackad. AE |
|
|
Jag lackade om en framskärm hos BMW, tyvärr berättade de inte för mig att det mot ett tillägg går att slippa ifrån skillnaden mellan ny lack och 9 år gammal lack. Jag tror de kallade det att massera ut färgen på intilliggande plåt som framdörren. Nu har jag lärt mig att det går, men orkar inte lämna ifrån mig bilen igen. Det tog för lång tid sist. Mvh Mikael |
|
|
Föregående inlägg var avsett som ett råd. Dvs ska du ändå lämna ifrån dig bilen för lackering, rekommenderar jag dig att betala extra för att slippa synliga åldersskillnader (eller vad det nu är) i lacken. Klart du ska hålla bilen fin. :) Mvh Mikael |
|
|
Det bästa vore ju så klart om du kunde få rubbet gjort på ett och samma ställe! För att slippa ev nyansskillnader och framför allt slippa böket med att åka runt i omgångar med allt vad det innebär. Är bara lackeraren någorlunda stolt över sitt jobb så löser det sig säkert. Och som andra redan sagt, är den silverfärgad blir det nog trots allt bäst att ta allt på en gång. Och så klart att du ska lacka bilen så att den blir snygg och fräsch. Hur man definierar "Mint Condition" vet jag inte men jag tycker nog att en omlackad bil ska kunna klassas som så. Det är ju skillnad om man säger att den är i original, fast det är den ju ändå även om den är omlackad så länge den är det i en BMW-färg. Men som sagt försök att få den helt omlackad på ett och samma ställe!! Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.